Hier vindt u alle vragen over het beheer van uw gemandateerde rekeningen, het aanmaken en beheren van betalingen.
Betalingen
Zie ook de veelgestelde vragen over Groepen van betalingen voor terugkerende betalingen
Volg de onderstaande stappen:
- Log in op de nieuwe Business'Bank op ing.be en selecteer uw "Professional" profiel
- Selecteer "Te ondertekenen" in het hoofdmenu (links), klik op "Verzamelbetalingen (x)" en nadien op "Verstuur"
Let op: De mogelijkheid om betalingen aan te maken in ING Multi Mandate bestaat niet meer. De privérekeningen en hun transacties blijven echter zichtbaar en blijven updates ontvangen in IMM.
De makkelijkste manier om een betaling aan te maken is
"Rekeningen" of "Betalingen" in het hoofdmenu te selecteren:
Waarom kan ik mijn betalingen niet direct in ING Multi Mandate ondertekenen?
De "verzonden betalingen" moeten worden ondertekend in Business'Bank, door de mensen die het mandaat voor de rekeningen in kwestie ontvingen. Deze beveiligingsmaatregel voorkomt onrechtmatige handelingen op de gemandateerde rekeningen waarvoor de abonnementhouder verantwoordelijk is.
Hoe kan mijn Abonnementhouder er zeker van zijn dat de envelop die hij in Business'Bank moet ondertekenen, overeenkomt met de betaling die ik voorbereidde en verstuurde vanuit ING Multi Mandate?
In "Betalingen" > "Verzonden betalingen" worden de betalingen die je naar Business'Bank stuurde, getoond als enveloppen.
De betalingen die ondertekend moeten worden, worden voorgesteld als een blauwe envelop en geven aan: "X betalingen in wacht".
Deze enveloppen komen overeen met wat jouw abonnementshouder kan zien in Business'Bank:
- een opdrachtgevende rekening
- een aantal transacties
- het totale aantal transacties in die envelop.
- een datum
- een referentie
Als je details van de inhoud van een envelop aan je abonnementhouder moet verstrekken, kun je de enveloppen filteren en vervolgens exporteren (of je kunt een screenshot maken).
Ik moet elke maand hetzelfde bedrag overmaken aan dezelfde dienstverlener. Bestaat er een makkelijke manier om dit te plannen?
Er zijn 2 eenvoudige manieren om dit te doen:
1/ Maak een begunstigde aan met het terugkerende bedrag en koppel het aan het corresponderende "Dossier". Wanneer je een betaling met die begunstigde aanmaakt, is het bedrag al ingevuld. Uiteraard pas je dit bedrag makkelijk aan, indien nodig.
2/ Maak de betaling eenmalig aan. Later kopieer je de betaling ofwel vanuit het betaalmandje (en pas je de geplande datum aan), ofwel vanuit het tabblad "Verzonden betalingen" of via Rekeningen - Details rekening door elke maand 'Dupliceer betaling' te selecteren.
Ik maakte een foutje in een betaling die ik naar Business'Bank stuurde. Hoe los ik dit op?
Maakte je een foutje in een van de transacties die gestuurd is vanuit ING Multi Mandate? Vraag aan je abonnementhouder de corresponderende envelop in Business'Bank niet te ondertekenen.
Natuurlijk moet je die envelop dan opnieuw aanmaken in ING Multi Mandate en hem opnieuw naar Business'Bank sturen voor ondertekening. Dat doe je eenvoudig door naar Verstuurde betalingen te gaan en dan te klikken op "Dupliceer betaling" voor elk van de betalingen die je opnieuw wilt versturen.
Ga naar het tabblad "Betalingen" > "Verzonden betalingen": hier kun je de betalingen controleren.
Je kunt de filter gebruiken om sneller te zoeken. Het overzicht verruimen.
De "betalingen" zijn ofwel:
- Wachtend: de betaling is naar Business'Bank gestuurd, maar is ofwel nog niet ondertekend door de abonnementhouder, ofwel is de informatie nog niet bijgewerkt. Heb je haast, ga dan naar Business'Bank om de laatste status te controleren.
- Uitgevoerd: de betaling is ondertekend en uitgevoerd.
Kan ik een document toevoegen aan een betaling die ik aanmaak?
Ja, dat kan. Klik op "Toon geavanceerde betalingsopties" en
- sleep een bestand hiernaartoe of
- upload het vanaf je computer
Deze functionaliteit is van toepassing op inkomende betalingen en maakt het mogelijk geld dat je zojuist ontving, door te sturen naar een andere rekening (bijv. een spaarrekening).
Als je op "Betaling doorsturen" klikt, wordt de begunstigdenrekening van de inkomende betaling automatisch de "van"-rekening en de rest (met uitzondering van de begunstigdenrekening) is vooraf ingevuld met alle gegevens.
Rekeningen
De saldi worden meerdere keren per dag bijgewerkt. Je kunt zien wanneer minstens één van uw rekeningen voor het laatst is bijgewerkt.
Navigeer naar de rekeningen module - klik op "Sorteer op" en selecteer "Verrichtingsdatum". De rekeningen waarvan het saldo en de transacties voor het laatst zijn bijgewerkt, komen bovenaan in uw lijst. U kunt voor elke rekening de datum van de laatste verrichting zien.
Ben je een "Abonnementhouder"? Dan heb je waarschijnlijk een aantal rekeningen op onzichtbaar gezet.
Ben je een "Gebruiker"? Dan heb je mogelijk geen toestemming om alle rekeningen te zien. Neem voor meer details contact op met je abonnementhouder.
Waarom zie ik nu rekeningen die in Business'Bank onzichtbaar waren?
Standaard zijn alle rekeningen waarvoor je de houder of de mandaathouder bent beschikbaar voor je in ING Multi Mandate.
Dit kun je aanpassen in "Configuratie" (hiervoor moet je wel "Abonnementhouder" zijn):
"Zichtbaarheid rekening": met deze wisselknop bepaal je welke rekeningen onzichtbaar zijn voor alle gebruikers, inclusief jezelf. Standaard zijn de instellingen hetzelfde als voor Business'Bank.
In het overzicht zie je welke rekening wel of niet zichtbaar is in Business'Bank.
Als een rekening is ingesteld als ‘verborgen in Business'Bank’, kun je hem nog steeds zichtbaar maken in ING Multi Mandate. "Betalingen" die vanaf die rekening naar Business'Bank worden gestuurd, kunnen echter niet ondertekend worden (daarover krijg je een waarschuwing !).
Tot slot: je kunt een rapport aanmaken voor deze rekeningen.
In ING Multi Mandate hebben we geen bewegingsnummers, maar worden transacties getoond in de volgorde van uitvoering.
Je vindt het uittrekselnummer als je een verrichting opent in de "details van een rekening".
Mijn rekeningsaldo (intraday) komt niet overeen met de transacties die ik zie!
- Wacht tot de volgende dag: alle transacties van de dag worden 's nachts gesynchroniseerd.
Wat gebeurt er als een transactie die ik naar Business'Bank wil sturen een geplande datum in het verleden heeft?
Klik je op Versturen naar Business'Bank, werken we de geplande datum automatisch bij naar "vandaag".
Denk eraan dat de werkelijke memodatum zal afhangen van het moment waarop de "Abonnementhouder" de envelop in Business'Bank ondertekent.
Elke keer dat de "Abonnementhouder" een nieuw mandaat ontvangt (of een nieuwe rekening aanmaakt) in Business'Bank, verschijnt de nieuwe rekening ook in ING Multi Mandate.
De melding "X Toe te kennen rekening(en)", nodigt je uit deze te koppelen aan een relevant "Dossier".
Hoe weet ik dat het nieuwe ontvangen mandaat of de nieuw aangemaakte rekening in Business'Bank ook beschikbaar is in ING Multi Mandate?
Elke keer dat de "Abonnementhouder" een nieuw mandaat ontvangt of een nieuwe rekening aanmaakt in Business'Bank, verschijnt deze nieuwe rekening in het gedeelte "Ter herinnering" op de Homepage in ING Multi Mandate.
De meldingt "X Toe te kennen rekening(en)", nodigt je uit deze te koppelen aan een relevant "Dossier".
Je kunt ook zoeken naar het IBAN van de rekening in "Rekeningen" om te controleren of het al geïmporteerd is in ING Multi Mandate.