Mijn zaak

5 vragen over elektrische wagens voor je bedrijf

Zijn elektrische (bestel)wagens nu echt fiscaal voordeliger voor mijn bedrijf? Moet ik mijn medewerkers ook een laadpaal aanbieden op het werk of bij hen thuis? En waarop let ik best nog als ik kies voor elektrische bedrijfswagens?

5 vragen en antwoorden die je moet weten vooraleer je de overgang naar elektrische auto’s maakt:

1. Zijn elektrische wagens fiscaal interessanter voor mijn bedrijf?

Elektrische auto’s en hybride modellen zijn nog steeds een pak duurder dan gelijkaardige benzine- en dieselmodellen. Bovendien kan je de aankoopkosten voor een nieuwe auto op diesel en benzine vandaag nog steeds voor een groot stuk aftrekken, net als de brandstof, het onderhoud en de verzekeringen. Kijk je louter naar de aankoopprijs en de fiscaliteit, dan wordt een auto met een verbrandingsmotor vaak nog gezien als een logische keuze voor je onderneming. Alleen blijft dat niet zo:

  • Diesel- en benzinewagens én hybrides die je tussen juli 2023 en december 2025 bestelt, genieten nog van een overgangsregeling.
  • Maar voor wie vanaf 2026 een wagen met een verbrandingsmotor aanschaft, verdwijnt het fiscale voordeel volledig. Het zal dus (nóg) fiscaal interessanter worden om voor 100% elektrisch te gaan. Bovendien zal het prijsverschil in de aankoop tussen elektrisch en verbrandingsmotor de komende jaren wellicht verder verkleinen. 

Let wel: tot eind 2026 blijft de levenslange aftrekbaarheid van volledig elektrische wagens behouden. Maar bij een aankoop tussen 2027 en 2031 wordt die aftrekbaarheid stapsgewijs verminderd tot 67,5%. Dat is een stuk minder dan vandaag (100% aftrekbaar), maar zal dan wel een stuk meer zijn dan bij diesel, benzine of hybride modellen (0% aftrekbaar).

2. Hoeveel kost een elektrische wagen tegenover een gewone wagen, alles inbegrepen?

De aankoopprijs en de fiscaliteit zijn belangrijke zaken om rekening mee te houden. Maar niet de enige. Als je een nieuwe (bestel)wagen overweegt voor je bedrijf, dan kijk je best naar de totale kosten voor het gebruik van de auto. Dus vanaf het moment dat je je handtekening op de bestelbon zet, tot je de auto buiten dienst stelt. Hierop let je best ook:

  • Energiekosten: laad je de wagen op kantoor, thuis, bij een publieke laadpaal of een snellader op? Op kantoor is doorgaans het goedkoopst (bedrijven krijgen meestal lagere tarieven dan particulieren), terwijl een snellader langs de snelweg soms 4-5 keer duurder kan zijn.
  • Onderhoud: bij een volledig elektrische wagen is er normaal minder onderhoud (minder draaiende onderdelen, geen motorolie verversen, geen aandrijfriem of bougies vervangen, …). Bij elektrische wagens wordt bewegingsenergie omgezet in stroom en op die manier teruggewonnen. Dat werkt ook als motorrem, waardoor de gewone remmen minder snel verslijten.
  • Lening en verzekering: kies je voor elektrisch, dan kan je soms betere voorwaarden krijgen.
  • Restwaarde: die ligt gemiddeld hoger dan bij dieselwagens en komt in de buurt van de restwaarde van benzinewagens.

Kopen of leasen?

Dat hangt af van je mogelijkheden en je voorkeuren. In dit artikel vind je meer details over de verschillen en de voor- en nadelen van kopen en leasen (ook voor je boekhouding).

3. Kan je de stroom voor je elektrische bedrijfswagen fiscaal aftrekken?

Ja, alle kosten die verband houden met de bedrijfswagen (onderhoud, herstellingen, stroom, enz.) zijn aftrekbaar op hetzelfde niveau als het voertuig. Koop je een volledig elektrische auto vóór 2027, dan kan je dus ook de stroom 100% aftrekken.

Tip

Elektrisch rijden vergt wat aanpassingen. Er is bijvoorbeeld geen manuele versnelling, een elektrische wagen trekt snel(ler) op en vertraagt vlugger als je het ‘gaspedaal’ loslaat. Een elektrische testwagen of zelfs een gewenningsprogramma kan het pad effenen om vertrouwd te raken met elektrisch rijden.

4. Een laadpaal installeren op het werk: is dat ook fiscaal interessant?

Ja, je kan die kost volledig aftrekken vanaf aanslagjaar 2022. Vanaf 2030 verdwijnt deze onbeperkte aftrek wel en wordt die vervangen door een vast aftrekpercentage van 75%.

Ondernemingen die tot eind augustus 2024 investeren in publiek toegankelijke laadpalen (dus niet enkel voor jezelf of werknemers), hebben ook recht op een verhoogd afschrijvingspercentage. Als de investering plaatsvindt in 2022 kan de investering voor 200% worden afgeschreven. Nadien (tot en met 31 augustus 2024) zakt dit afschrijvingspercentage tot 150%.

Los van de fiscaliteit en het eigen gemak kan een laadstation ook interessant zijn om klanten en andere bezoekers een extra service te bieden. Bijvoorbeeld als je een supermarkt of meubelzaak hebt. Op die manier kunnen klanten tijdens het shoppen hun wagen opladen.  

5. Moet je ook een laadpaal bij je werknemers thuis aanbieden?

Je bent niet verplicht om een laadpaal bij je medewerkers of op het werk te installeren. In bepaalde gevallen - bijvoorbeeld als er geen laadpaal op het werk is - kan je dat wel overwegen. Er zijn verschillende scenario’s mogelijk:

  • De werknemer krijgt een laadpas om de wagen aan een openbaar laadstation op te laden. Als ondernemer kan je deze kosten aftrekken. Er komen steeds meer nieuwe (semi)publieke laadpalen bij. Voor Vlaanderen zijn er in 2022 11.000 extra aangekondigd. In Brussel en Wallonië is het aanbod momenteel wel nog geringer.
  • De werknemer laadt de wagen thuis op via een laadpaal die jij bij hem of haar thuis in laat installeren. Deze kosten kan je volledig aftrekken (zie vraag 2). Je dient wel ook de stroom te vergoeden aan de werknemer, die hij aan zijn leverancier betaalt. Dat kan echter een kluwen worden. Je hebt een slimme laadpaal nodig om het exacte verbruik te kennen én bovendien moet je de werkelijke elektriciteitskost vergoeden (geen forfait!). De aanwezigheid van eigen zonnepanelen kan het verhaal nog complexer maken. Vraag zeker eerst raad aan je boekhouder.
  • De werknemer laadt de wagen thuis op via een eigen laadpaal of zonder laadpaal. In dat geval is er een bijkomend voordeel alle aard (VAA) voor de terugbetaling van de elektriciteitskosten door de werkgever. Goed om te weten: als de werknemer de laadpaal vóór september 2024 installeert, geniet hij van een belastingvermindering van 45% op de prijs van een laadstation (met een maximum van 1.500 euro). 

Nieuwe wagen(s) voor je onderneming?

Ontdek hoe je ze kan financieren met: