Groei

8 maart 2017

Yes we can! Hoe Barco wereldleider werd?

Bij Barco is duidelijk niets onmogelijk. In een markt waar grote spelers als Sony en Panasonic actief zijn, is het technologiebedrijf vanuit de fabriek in Kuurne uitgegroeid tot een wereldleider op het vlak van digitale beeldverwerking. Ex-CEO Eric Van Zele: “In België accepteren we soms te snel het compromis en durven we niet geloven dat het mogelijk is om wereldleider te worden. Het parcours van Barco de laatste zeven jaar bewijst echter het tegendeel.” Maar hoe pakte hij dat precies aan? Ontdek het in dit artikel.

5 focuspunten

Succes komt niet bij toeval “Succes komt niet bij toeval”, is een van de oneliners van Eric Van Zele als hij het heeft over het ingrijpende veranderingsproces dat Barco heeft doorgemaakt sinds zijn aanstelling als CEO in 2009. “Je moet er vooral in geloven dat het kan.” Op het moment dat hij startte, zat het bedrijf in erg slechte papieren. Het marktaandeel en daarmee ook de investeringen in het bedrijf van buitenaf waren helemaal teruggevallen en het vertrouwen op de markten en bij de aandeelhouders was volledig gekelderd. Na een grondige analyseperiode, was het duidelijk dat een drastische verandering nodig was. Het probleem lag niet bij de markt of bij de klanten. Barco zelf was het grote probleem. Of “the enemy is us”, zoals Eric Van Zele het toen zelf onder woorden bracht.

Uiteindelijk werden er vijf focuspunten bepaald:

De analyse van de productenportfolio van Barco was de eerste stap. Na een diepgaande analyse van de toenmalige portfolio en een onderzoek naar nieuwe markten, werd de nieuwe strategie bepaald. Voortaan zou het technologiebedrijf zich focussen op de medische wereld, digitale cinema, control rooms en defense & aerospace. Niet toevallig is Barco vandaag wereldleider in de markten healthcare, control rooms en digitale cinema.

Om opnieuw succesvol te worden, moest het bedrijf de klant echt centraal zetten. Met een focus op de belangrijkste klanten, een investering in strategische marketingprocessen en een professionalisering van de distributiekanalen is Barco erin geslaagd om de klanten opnieuw aan zijn zijde te krijgen.

De verschillende afdelingen binnen Barco werkten los van elkaar, elk met hun eigen systeem en hun eigen rapportage. Dat had een negatief effect op de doorlooptijden van producten en op de reactiesnelheid naar klanten op vlak van service, spare parts, enzovoort. Na een grondige analyse werden nieuwe en betere systemen en rapportagemethoden opgezet. En de resultaten zijn er vandaag: kwaliteit en operationele efficiëntie zijn nu echte key drivers doorheen alle bedrijfsprocessen.

Van bij de aanvang van het veranderingsproces van Barco was het duidelijk dat cultuur en leiderschap de nieuwe hoeksteen moesten worden voor het bedrijf. In de toekomst zouden openheid, samenwerking, vertrouwen, positivisme en een ‘yes we can’-spirit de drijfveer moeten worden. “Uit een intern onderzoek bleek dat er bij Barco heel veel slimme mensen rondliepen, maar dat ze tekortkwamen op vlak van leiderschap”, kijkt Eric Van Zele terug.

Alle leiders kregen een programma voorgeschoteld dat hen stimuleerde om een echte leider te worden. “De rol van leiders is om hun organisatie en de mensen te loodsen door noodzakelijke maar pijnlijke veranderingen”, vertelt Eric Van Zele.

Barco wilde de nummer één worden op vlak van technologie. Het streefdoel was om de best mogelijke projectoren in de markt te zetten, zowel wat technologische prestaties als wat betrouwbaarheid betreft. Geïntegreerde multimediasystemen met gebruiksvriendelijke interfaces en beheersystemen zouden voortaan de norm worden. En hiermee is Barco vandaag de onbetwiste leider op vlak van beeldkwaliteit, prestaties en technologische innovatie.

Het nieuwe Barco

De 230.000 m2 grote One Campus, zoals het gloednieuwe hoofdkantoor van Barco in Kortrijk genoemd wordt, is de weerspiegeling van de nieuwe bedrijfsfilosofie.

Het hoofdgebouw is een ronde, glazen constructie omringd door groen en water. De nieuwe site biedt plaats aan 1.250 Barco-medewerkers en wil tegelijkertijd een open huis zijn voor klanten en partners. Ook binnen heeft het gebouw een uitgekiende architectuur: een grote open ruimte met veel lichtinval dankzij de glazen wanden en het glazen dak, een watervlak dat een rustige uitstraling geeft aan het interieur en veel zitplaatsen die ’s middags gebruikt worden om te lunchen en de rest van de dag dienstdoen als open vergaderzaal of flexibele werkplaatsen.

Het gesofisticeerde Barco Experience Center ligt in het hart van het gebouw. Het is uitgerust met Barco’s meest geavanceerde visualisatietechnologieën, zoals een state-of-the-art bioscoop met de nieuwste technologische innovaties op vlak van digitale cinema. Het zegt alles over het nieuwe Barco: uitgekiend, ambitieus en met een absolute wil om de beste te zijn op alle vlakken.

Barco
Tips voor uw onderneming

Bekijk de video en ontdek de tips van Eric Van Zele.