Starters

2 november 2017

Wat staat er op uw bierviltje?

Het wordt vaak gezegd dat ondernemers hun hele business concept op één enkel bierkaartje kunnen neerpennen. Op het bierkaartje van Maarten Van Laere staan geen dollartekens of producten. Wat staat er dan wel op? En waarom staat er wat er staat? Hij legt uit hoe hij zijn bierviltje gebruikt en waarom ook u een nodig hebt.

Wat doet ServersCheck?

ServersCheck begon oorspronkelijk als softwareoplossing voor het bewaken van de beschikbaarheid van IT-systemen. Sinds de crisis in 2008 zijn bedrijven echter minder geneigd om diep in de buidel te tasten voor een softwareproduct, wat een problematische wending bleek voor de onderneming. De oplossing? Een pivot naar sensoren, die een stuk hoger in de value-chain van moderne bedrijven liggen.

Vandaag is ServersCheck een hardwarebedrijf met vestigingen op maar liefst 3 continenten en logistieke distributiecentra in Europa en de VS. Het bedrijf is een multinational met 13 werknemers in dienst, maar besteedt bijna al haar werk uit. ServersCheck kent een jaarlijkse groei in de dubbele cijfers en aanvaardde tot op de dag van vandaag nog geen cent extern kapitaal.

Wat voorafging

Het is 2001. De eerste dotcombubbel is uit elkaar gespat, maar bij Netmining is er geen vuiltje aan de lucht. Tot opeens hun allergrootste klant overgenomen wordt, een miljardendeal in de technologiesector. Het nieuws komt bij Netmining aan als een donderslag bij heldere hemel. Om het bedrijf overeind te houden beslist de Raad Van Bestuur om op 1 na iedereen te ontslaan. Het was dat of de boeken neerleggen. Een dieptepunt voor founder en CEO Maarten Van Laere. Geen enkel fonds geloofde nog in het bedrijf. Hij moest vechten om het bedrijf weer op de rails te krijgen.

De enigen die bereid zijn om te helpen zijn een business angel en een investeerder. At a steep price: Netmining krijgt nieuwe grootaandeelhouders en een nieuwe kapitein. Een harde les voor Maarten Van Laere, maar hij beslist om opnieuw te gaan ondernemen wanneer Netmining een veilige haven heeft gevonden. In zijn hand: een bierviltje met de criteria waaraan zijn volgende venture zou voldoen. Hij wist hoe zijn nieuwe venture eruit zou zien, maar nog niet wat het zou doen.

Het bierviltje

Maarten Van Laere: "Ik wilde na Netmining terug gaan ondernemen, maar ditmaal had ik een lijstje met strenge selectiecriteria waaraan mijn volgende business moest voldoen." Hij verloor het bierviltje waarop hij alles had neergepend, maar het zag er ongeveer zo uit:

  • Het moet een globale onderneming worden. "Ik ben een piloot met wanderlust. Ik wil de wereld kunnen afreizen, voor mijn plezier maar ook voor het werk. Als het ergens slecht gaat in de wereld dan gaat het meestal elders beter. Ik spreid het geografische risico."
  • De focus moet op verkoop en marketing liggen. "Alle andere dingen, zoals product design en ontwikkeling, productie en ondersteuning, moesten geoutsourcet worden."
  • Het product kan heel wat vormen aannemen, maar er moet al een markt voor zijn. "Ik wil een product in een bewezen markt met actieve concurrenten. Geen evangelisatie meer, en geen first-customerafhankelijkheid."
  • Veel klanten in plaats van een paar grote. "Haakt er een klant af, dan is dat een les maar geen drama."
  • Zo weinig mogelijk vast personeel en zo weinig mogelijk overhead. "Ik wil flexibiliteit verzekeren zodat ik een tegenslag kan verwerken."
    Samengevat
  • wereldwijd
  • focus op sales en marketing
  • markt die koopklaar is mèt concurrenten
  • niet afhankelijk van enkele grote klanten
  • outsourcen

"Ik vind zo’n lijstje een goed idee voor elke ondernemer", zegt Maarten Van Laere. "Ook al kwam mijn product veel later. Wat uw oorspronkelijke productidee ook is, na de confrontatie met de klant en de markt wordt het vaak nog iets heel anders."

Wat staat er op uw bierviltje?

Maak het op voor uzelf – maar niet snel-snel. Ga er een paar weekends over zodat er geen synoniemen of clichés opstaan, maar enkel dingen waar u echt voor staat. Denk aan zaken die terugkomen in elk ondernemerschapsproject dat u wilt verwezenlijken. Wat ook het product moge zijn.

Waarom hebt u dat bierviltje eigenlijk nodig?

"De heilige graal is focus. Er zijn maar 3 dingen die een ondernemer moet doen en dat is focussen, focussen en focussen. Eens u beslist hebt wat u allemaal wil doen, in het leven of in de volgende twee jaar, dan moet u zich daarop blijven focussen. Vooraleer u dat beslist hebt, kan het helpen om even te unfocussen: zo veel mogelijk dingen uitproberen en dan beslissen waar u voor gaat", legt Maarten Van Laere uit.

Maar hoe moet u dat eigenlijk doen? En volhouden? Wat is focussen eigenlijk? "Leren nee zeggen", weet Maarten Van Laere. "Neen zeggen tegen alles wat niet op uw bierviltje staat." Betekent dat dan dat u ja moet zeggen tegen alles wat wél op uw bierviltje staat? "Dan gaat u heel vaak ja moeten zeggen", lacht Maarten Van Laere. "Hier helpt het het bekende quadrant van time management u uit de nood: er zijn dringende en belangrijke dingen. Alles wat op uw bierviltje staat is belangrijk. Zet deze zaken vast in uw agenda en laat u niet verleiden om ze te annuleren voor minder belangrijke dringende zaken."

Een roadshow met een Hoek Af

Maarten van Laere is één van de Hoek Af-ondernemers die te gast zijn op de rondreizende roadshow ‘Je moet wel een hoek af hebben’, georganiseerd door ING & Hoek Af. Er zijn roadshows in Vlaanderen en Brussel op 24 oktober, 6, 27 en 28 november.

ING-genodigden kunnen gratis deelnemen.

Inschrijven kan via www.hoek-af.be/roadshow

Hebt u ook een Hoek Af?

Droomt u ervan om uw eigen zaak te starten en zelfstandige te worden?