Starters

14 juni 2017

Marketing, ook voor advocaten


Ben Houdmont

Co-founder & managing consultant at KnowToGrow

Ook de advocatuur ontsnapt niet aan de digitale revolutie. Maar kunt u als startende advocaat ook mee met al het online marketinggeweld? Ben Houdmont van Know to Grow, Legal marketing en Business development, onthult alvast enkele tips.

1. Geen advocaat zonder publiek
"Vandaag checkt iedereen zijn toekomstige advocaat eerst via diens website of op sociale media."

De gulden regel voor een advocaat is aanwezig zijn daar waar zijn cliënt zich bevindt. Vroeger was dat vooral door recepties af te schuimen, lid te zijn van de plaatselijke afdeling van de Rotary of Unizo. Die evenementen zijn nog steeeds relevant maar zeker niet meer voldoende. Vandaag checkt iedereen zijn toekomstige advocaat eerst via diens website of op sociale media. En de indruk die uw cliënt daar opdoet, bepaalt voor een groot deel of hij of zij contact met u zal opnemen. Als advocaat moet u dus niet alleen aanwezig zijn op het net, het is ook belangrijk om uw kennis en expertise in de elektronische etalage te zetten. Een absolute aanrader? Publiceer artikels. Dat kan op uw eigen blog of website, maar ook op die van derden.

2. Geen lezers zonder teksten

Naast het belang van relevante content voor uw doelgroep is ook het vinden van een juiste redactionele stijl erg belangrijk. Binnen de advocatuur is dat nog een gevoelig thema. Juristen zijn - net als het recht zelf - heel taalgevoelig. Maar communicatie is iets anders dan juridische teksten neerpennen. Als u een toespraak geeft of een blogartikel schrijft, spreekt u mensen rechtstreeks aan. Hou het dus bij de essentie en wees toegankelijk. Zeker in uw blogartikels, want mensen lezen online minder en ook minder aandachtig. Een tip om gebruiksvriendelijk te schrijven: denk bij het schrijven aan een bestaande persoon, bijvoorbeeld een cliënt of iemand uit uw vriendenkring.

3. Geen cliënten zonder promotie

Hebt u goede teksten geschreven? Bravo! Maar mensen moeten ze ook kunnen vinden. Seo-vriendelijk schrijven, zodat teksten goed scoren in Google, is dus een absolute must. Gelukkig is seo-schrijven geen rocket science. Volg enkele basisregels en eenvoudige tips & tricks en u geraakt al ver. U kunt zelf ook een handje toesteken bij het verspreiden van uw artikels, door deze te delen op LinkedIn of Twitter. Een stap verder is het aanbieden van gratis downloads op uw website, waarbij u het e-mailadres van de geïnteresseerde vraagt. Dat biedt u de kans om een relatie op te bouwen met een potentiële cliënt. Deze oefening vergt helaas wel wat geduld. Het resultaat is er niet op een-twee-drie.

4. Geen resultaat zonder follow-up

Online marketing biedt heel wat opportuniteiten om uw bezoekers te leren kennen. Het opvolgen van wie – op welke manier dan ook - met u in contact komt, is essentieel. Als het over grotere aantallen gaat, bestaan er heel wat tools en programma’s om u hierbij te helpen en zo uw marketing te automatiseren. Alleenstaande advocaten of kleinere kantoren kunnen hun marketing uitbesteden. Deze doelgroep houdt het sowieso het best simpel: zet in op het persoonlijke. Mail uw contacten wanneer ze verjaren of stuur hen geregeld een mail met informatie die hen kan interesseren. Zo bouwt u een persoonlijke band op en dat loont op termijn.

Meer info?