Innovatie

4 april 2018

Business 4.0: Ondernemen in de vierde dimensie

Geen hype, maar 'best practice' voor bedrijfsleiders.

In het boek 'La 628-E8' (1907!) verhaalt de Franse schrijver Octave Mirbeau hoe de aankoop van zijn eerste auto – de titel verwijst naar de nummerplaat – zijn leven door elkaar schudt. De nieuwe technologie schakelt niet alleen Mirbeau bestaan in een hogere versnelling, ze lijkt ook de rest van de wereld plots sneller te doen draaien. Is dat niet precies wat de digitale omwenteling vandaag doet?

Een van de scherpste waarnemers van de 21ste eeuw, de Canadese schrijver en kunstenaar Douglas Coupland, gaat nog een stapje verder. Hij schrijft dat de versnelling aan het versnellen is. "Als je de versnelling versnelt, dan denk ik dat je automatisch in de vierde dimensie terechtkomt …".

Die vierde dimensie vormt de kern van het thema van de 'Keynotes Business 4.0'. U leest het goed, niet Industry 4.0. We verruimen het blikveld en kijken hoe nieuwe technologie en trends de industriële omgeving overstijgen en niet alleen de productie maar alle schakels en processen van het bedrijf raken en transformeren.

We zochten en vonden Belgische bedrijven die pionieren in een schakel binnen hun waardeketen. Ondernemingen die zichzelf fundamenteel durven heruit te vinden in HR, R&D, Logistiek, Productie, Legal en Compliance en Customer Service.

  1. Bedrijf zonder baas? De wil vormt de weg (Solvay, Intuo, BIV Team)

  2. Als R&D te breed, te duur en te risicovol wordt (imec)

  3. Co-create uw supply chain (NXTPort)

  4. 'Dirty, Difficult & Dangerous' wordt Digitaal en Duurzaam in productie (AUDI)

  5. Legal en compliance: van 'problem solver' naar 'solution provider' (ENGIE)

  6. Customer service wordt unieke differentiator (Sparkcentral en Brussels Airport)


We bundelden hun visies in een publicatie 'Keynotes' maar brengen ze nu ook in beeld. De tiendelige reeks Z-Business 4.0 brengt de cases voor het voetlicht met boeiende en inspirerende portretten en duiding door experts.

Z-Business 4.0, vanaf 29 maart tien weken lang elke donderdagavond op KanaalZ.


Herbeleef de launch event van Business 4.0.

Wilt u de volledige studie lezen?