Starters

02 juni 2017

Hoe uw zaak succesvol opstarten?

Misschien hebt u er al over nagedacht om uw eigen zaak te starten, maar zijn de crisis en onzekere markt een rem voor uw ondernemingszin? Informeer u, stel doelen, neem uw tijd. Lees onze praktische tips en raap de moed bij elkaar om te starten!

Is een goed idee voldoende om een zaak te starten?

U moet er rekening mee houden dat een goed idee alleen niet volstaat om u ondernemingssucces te garanderen. U zult de juiste manier moeten vinden om munt te slaan uit uw idee! Voor u ermee doorgaat, is het belangrijk een concreet dossier, voldoende realiteitszin en een kritische ingesteldheid te hebben. En besef dat een eigen zaak starten in de eerste plaats een kwestie is van gezond verstand!

Experten, leveranciers, bankiers … informeer u!

“De ervaring van degenen die u omringen kan zeer constructief zijn.” Informeer u bij degenen die voordeel zullen halen uit uw activiteit: uw toekomstige klanten. Ondervraag leveranciers, experts (en niet alleen uit de sector die u interesseert), uw bankier en professionals die gespecialiseerd zijn in de materie. Een diepgaande analyse is essentieel. Wees u bewust van de voor- en nadelen en de positieve en negatieve kanten. De ervaring van degenen die u omringen kan zeer constructief zijn.

Wissel ideeën uit met andere ondernemers en neem uw tijd

Aarzel niet om uw ideeën te delen met zij die u voorgingen als beginnend ondernemer. Zo verzamelt u een pak handige tips en slimme weetjes om goed van start te gaan.
En trek vooral voldoende tijd uit voor uw marktstudie en businessplan.

Stel uzelf concrete doelen

U zult moeten uitproberen, herkaderen, herbeginnen en aanpassen alvorens het doel te bereiken dat u zich gesteld hebt. Als starter bent u eerder een marathonloper dan een sprinter. Laat u niet ontmoedigen. U moet voor uzelf een koers bepalen met duidelijke doelstellingen: bijvoorbeeld een bepaalde omzet halen tegen een bepaald tijdstip, of een bepaald aantal klanten bereiken. Het is niet ondenkbaar dat u genoodzaakt zal zijn te heroriënteren of andere pistes te verkennen.

Uw overlevingsdrempel, uw prioriteit?

Hoe dan ook moet uw overlevingsdrempel uw eerste prioriteit zijn. U hebt een minimale verkoop nodig om een gezond financieel evenwicht te bereiken. Uw overlevingsdrempel moet worden bepaald op basis van de onkosten. Vraag raad aan een specialist ter zake.

Een zaak starten: hoe meer zielen, hoe meer vreugd

“Heel wat successen worden als team geboekt. Maar ga niet in zee met om het even wie.”
 
U kunt er alleen aan beginnen, maar met z’n tweeën is nog beter. Heel wat successen worden als team geboekt. Maar ga niet in zee met om het even wie noch met uw beste vriend(in) zonder dat daaraan rijp beraad en een analyse van de essentiële vragen zijn voorafgegaan. Met iemand anders een vennootschap aangaan of in een netwerk met andere zelfstandigen werken, kan erg lonend zijn.

Omring u met experten

Omring u met experts: een bedachtzame accountant, een bankier die u begrijpt, een pragmatische marketing- en communicatieconsultant ... U kunt bovendien in alle gewesten een beroep doen op subsidies, consultingadvies en vele kosteloze begeleidingsinitiatieven.

Bepaal uw doelgroepen

Verdeel nauwkeurig uw doelgroep en werk op een specifiek segment. Bied uw klanten een eenvoudig gamma van producten en/of diensten aan. Zo zult u beter kunnen inspelen op de verwachtingen van uw prospecten en een duidelijkere positie bekleden als bevoorrechte partner binnen dat deel van de markt. Vermijd dus elke dure versnippering.

Differentieer uw onderneming

“Luister goed naar uw klanten en communiceer duidelijk en consistent met hen.”Onderscheid u van uw concurrenten op het vlak van termijnen, diensten, lokalisatie. U moet de volgende vraag zeer duidelijk kunnen beantwoorden: waarom moet iemand bij u kopen in plaats van bij een ander? Luister goed naar uw klanten. Dankzij hen leert u wat de criteria en verwachtingen zijn om een aanbod klaar te stomen waarmee u zich onderscheidt van uw concurrenten. Hiervoor is constant en herhaaldelijk communiceren in een duidelijke en klare taal van groot belang.

Voorzie een budget voor uitstekende communicatie

Onderschat uw budget voor marketing en communicatie niet. Hoe gaat u communiceren? U hebt talloze kanalen ter beschikking: internet, sociale netwerken, audiovisuele media. Uw boodschap moet creatief, duidelijk en bondig zijn. Zorg ook voor herhaling, zo kunt u zorgen voor een dynamische en terugkerende aanwezigheid bij uw prospecten. Om kosten te beperken, kunt u samenwerken met anderen en uw acties combineren. Daarnaast is mond-tot-mondreclame een uitstekend en goedkoop middel om informatie te verspreiden.

Vergeet uw basisonkosten niet

Verlies uw basisonkosten nooit uit het oog. De teller kan snel omslaan wanneer u risico loopt om op een kasmiddelentekort te botsen. Denk bijvoorbeeld aan het samen huren van een pand en/of apparatuur. Op die manier kunt u zich snel aanpassen zodra uw project is gelanceerd. Met een goed budgetbeheer blijft u eventuele onvoorziene omstandigheden de baas.

Denk aan de marges

Op financieel vlak is er één sleutelwoord: marges! U moet winst maken of anders gezegd marges creëren om de leefbaarheid van uw bedrijf op lange termijn te verzekeren. De marge is het verschil tussen de verkoopprijs van uw product of dienst en de productiekost. Met kleine marges verkopen is riskant. In dat geval hebt u de zekerheid van grote volumes nodig. U moet het juiste evenwicht vinden tussen kosten en inkomsten, de kortingen beperken en uw verkoopprijs optimaliseren.

Verzeker u

Het risiconiveau van uw project hangt vooral samen met de startinvesteringen, de schommelingen binnen de sector, het verloop van klanten en uw openheid naar de markt in het algemeen. Een goede bescherming kan u heel wat kopzorgen besparen. Daarvoor bieden verzekeringen een veilige oplossing.

Wat er vooral verzekerd moet worden, is voor elke onderneming anders. Bepaal de voornaamste risico’s, sta stil bij mogelijke oplossingen en bepaal welke verzekeringen u nodig hebt. Denk bijvoorbeeld aan het ING verzekeringspakket voor zelfstandigen en ondernemingen, het ING pensioenplan voor bedrijfsleiders of zelfstandigen of de ING overlijdensverzekering met vast kapitaal. Er gaat niets boven een goede preventie die, indien nodig, de risico’s aanzienlijk beperkt.

Vijf fouten die u niet mag maken als beginnend ondernemer
  1. Niet over uw project praten uit angst dat uw idee gestolen wordt: het risico is kleiner dan wanneer u helemaal alleen begint zonder advies in te winnen.

  2. Tegen te lage prijzen verkopen: goedkoper willen verkopen dan de concurrentie zal u weinig opleveren. Hanteer concurrerende en eerlijke prijzen. Zodra uw volume groot genoeg is, kunt u uw tarieven herzien.

  3. De hele wereld als klant willen: hoe duidelijker uw doelgroep, hoe eenvoudiger en winstgevender uw zaak.

  4. Uw gasfabriek al bouwen voordat u klanten hebt: zie het niet meteen te groots, start volgens uw mogelijkheden.

  5. De reactietijd van de markt overschatten: tussen uw eerste verkoop en de eerste inkomsten kunnen er verschillende maanden verstrijken. Zorg voor voldoende financiële reserve.


Om te besluiten