Mijn zaak

Autolening of auto leasen voor je bedrijf?

Een wagen of bestelwagen financieren voor je bedrijf kan met een lening. Maar je kan een auto ook leasen. Wat zijn de verschillen en aandachtspunten?

Bedrijven en zelfstandigen schrijven jaarlijks honderdduizenden nieuwe wagens in België in. Een groot deel van die auto’s wordt geleased of gefinancierd met een lening.

Hoe je een wagen of bestelwagen voor je bedrijf ook financiert: goede of slechte formules zijn er niet. Wil je dat de wagen (later) eigendom wordt van je bedrijf? Zal jij met de wagen rijden, of een medewerker? Afhankelijk van jouw voorkeuren en verwachtingen zal de ene formule je beter liggen dan de andere. Ook op boekhoudkundig vlak. We zetten de verschillen op een rij zodat jij de beste keuze kan maken voor jouw bedrijf.

Een autolening voor je bedrijf

Als je een wagen, bestelwagen of vrachtwagen voor je bedrijf wil financieren, dan is een lening op afbetaling de eerste mogelijkheid. Je krijgt het benodigde geld in één keer, en terugbetalen doe je met vaste stortingen, bijvoorbeeld maandelijks of (half)jaarlijks.

Hoe lang de lening loopt? Dat hangt af van het bedrag dat je leent, hoe vlot je de lening kan terugbetalen en de wagen zelf. In sommige gevallen kan dat 1 of 2 jaar zijn, maar het kan zelfs tot 8 jaar. De dossierkosten en interesten kan je aftrekken als beroepskosten.

Hou er wel rekening mee dat je enkel een lening kan krijgen voor de wagen, en niet voor de btw die je op de auto betaalt. De btw kan je voor een groot stuk recupereren via je btw-aangifte, maar moet je dus wel voorfinancieren. Daarom kan een lease onder meer voor starters interessanter zijn, want die btw betaal je dan gespreid terug.

Als je een auto koopt met een lening, dan word je als ondernemer automatisch eigenaar. Dat betekent ook dat je zelf moet instaan voor administratie, onderhoud, verzekering, enzovoort. Koopt jouw vennootschap een auto, dan is dat een investering waarop je jaarlijks moet afschrijven. De afschrijvingstermijn wordt bepaald door de normale gebruiksduur: doorgaans is dat 5 jaar.

De btw kan je voor een groot stuk recupereren via je btw-aangifte, maar moet je dus wel voorfinancieren.

Je kan (een) bedrijfswagen(s) ook ter beschikking stellen aan je medewerker(s). Of je die auto('s) financiert met een lening of lease, maakt niet uit. Voor jou als werkgever is het voordeliger om je medewerker een bedrijfswagen ter beschikking te stellen dan om hem of haar een gelijkwaardige loonsverhoging toe te kennen. De werknemer ondertekent een overeenkomst voor het gebruik van de bedrijfsauto (car policy). Stel je een bedrijfswagen ter beschikking, dan ontstaat er voor de medewerker een belastbaar voordeel van alle aard (VAA).

Financiële leasing voor je bedrijf

Als je voor leasing kiest, dan betaal je periodiek een bedrag om de wagen te gebruiken, bijvoorbeeld elke maand. De leasingmaatschappij koopt de auto en betaalt ook de volledige btw bij de start. De wagen mag je gedurende een afgesproken periode (bijvoorbeeld vier jaar) gebruiken. Daarna heb je verschillende mogelijkheden:

  • Ofwel stopt het contract en lever je de auto weer in. Je kan dan bijvoorbeeld een nieuwe lease aangaan voor een andere auto, of lenen voor een andere wagen.
  • Ofwel koop je de auto op het einde van het contract. De restwaarde wordt vooraf in het contract vastgelegd.
  • Ofwel verleng je het contract en lease je nog een periode verder (kan enkel als de aankoopoptie op het einde van het contract niet hoger ligt dan 15% van het investeringsbedrag).

Financiële leasing biedt dus een flexibiliteit die je bij een autolening niet hebt. Terwijl je bij een lening een stuk van je eigen middelen moet inbrengen, heb je bij een financiële leasing die middelen alsnog ter beschikking.

Net als bij de aankoop van een wagen, kan je bij een leasing vrij kiezen over het merk, het model en de uitvoering van de auto. Wil je de wagen wrappen, opbouwen of ombouwen: ook dat is mogelijk. Omdat je de wagen zelf niet koopt - de leasingmaatschappij doet dat - ben je niet de eigenaar van de wagen. Evenwel moet je bij financiële leasing zelf nog instaan voor het onderhoud en voor zaken als inschrijvingstaks, jaarlijkse verkeersbelasting en de autoverzekering.

Kiezen voor financiële leasing is ook een boekhoudkundige kwestie. Als de aankoopoptie op het einde van het contract niet hoger ligt dan 15% van het investeringsbedrag, hebben we het over on-balance. De facturen die je betaalt, zijn kapitaalaflossingen met interest. Zowel de afschrijvingen als interesten zijn fiscaal voordelig. Het afschrijvingspercentage hangt af van de normale gebruiksduur van de wagen en niet van de duur van het contract. Omdat je het voertuig afschrijft, neemt je schuldgraad wel toe.

Bedraagt de aankoopoptie meer dan 15%, dan spreken we van off-balance. De wagen komt niet op de balans van het bedrijf - wel op de resultatenrekening. De facturen tellen als kosten, en die zijn fiscaal aftrekbaar.

Off-balance of on-balance? Voor die keuze laat je je best ook bijstaan door je boekhouder.

Financiële leasing biedt dus een flexibiliteit die je bij een autolening niet hebt.

Nieuwe wagen(s) voor je onderneming?

Ontdek hoe je ze kan financieren met: