Groei

8 maart 2017

Cartamundi Digital: Van start-up tot wereldspeler

Elke start-up droomt er, al dan niet luidop, van om uit te groeien tot een wereldspeler. Die droom is weinigen gegund, maar Jelle Van De Velde slaagde er na amper tien jaar wel in. Benieuwd naar het verhaal achter zijn succes, ontdekten we al snel drie sleutelwoorden: mensen, houding en geluk.

Het begin van Playlane

Vooral dat laatste mogen we volgens Jelle Van De Velde niet onderschatten. Toen hij tien jaar geleden zijn bedrijf Playlane opstartte vanuit de garage van zijn vader, lag de focus op het ontwikkelen van digitale, educatieve en ludieke producten voor kinderen. Nog geen jaar later stelde Steve Jobs de eerste iPhone voor en Playlane groeide in vijf jaar tijd uit tot marktleider in digitaal entertainment, met Studio 100 als belangrijkste klant.

Overname Cartamundi en ontwikkeling

Jelle Van De Velde geeft grif toe dat het niet de enige keer was dat het geluk aan zijn zijde stond. De lancering van de iPad in 2007 en vooral de kennismaking met Chris Van Doorslaer (CEO van Cartamundi), gaven zijn start-up een extra duwtje in de goede richting.

Cartamundi, met 27 vestigingen wereldwijd dé marktleider in speelkaarten en bordspelen, was immers op zoek naar de mogelijkheden om fysieke kaarten met de digitale wereld te verbinden. De kennis van Playlane paste perfect in dat plaatje en het bedrijfje werd in 2013 dan ook overgenomen door Cartamundi.

Het werd echter geen klassieke overname: Jelle Van De Velde werd aangesteld als General Manager van Cartamundi Digital (de nieuwe naam van Playlane), mocht zijn bestaande hoofdkantoor houden en – vooral – alle mensen uit zijn team behouden.

Competente medewerkers

Vooral dat laatste was doorslaggevend. Voor Jelle Van De Velde gaat het immers niet om méér mensen, maar wel om de juiste mensen. En dat heeft veel te maken met zijn visie dat er geen glans is zonder wrijving. Dat betekent dat hij mensen wil die hem kunnen en durven uitdagen, maar die hij ook mag pushen om hun grenzen op te zoeken en zelfs te overschrijden. Voor hem is dit de enige manier om bij iedereen de nodige drive, passion en ownership te verzekeren.

Dat geldt ook binnen een corporate omgeving als Cartamundi. Daarom wordt er nu gewerkt met ‘squads’, kleine teams met mensen uit verschillende afdelingen. Samen bedenken ze ideeën die ze later uitwerken. Eén van de grootste successen van deze aanpak bestaat erin dat Cartamundi, dat vroeger geen orders onder de 2.000 stuks kon verwerken, nu niet alleen kleinere oplages aanbiedt, maar zelfs volledig gepersonaliseerde kaarten. Een ongelooflijk concurrentieel voordeel binnen de wereld van de kaartspelen!

Niet blijven stilstaan

Denken als een start-up helpt uw bedrijf om niet te stagneren, maar steeds verder te groeien en evolueren. Of zoals Jelle Van De velde zelf aangeeft: “Als u denkt alles onder controle te hebben, staat u eigenlijk stil.” Dat geldt niet alleen voor bedrijven van eender welke grootte, maar ook voor de oplossingen die kunnen worden geboden.

Dat geeft Jelle Van De Velde nog mee als laatste factor voor zijn succes: “Eerder dan te denken aan een product of zelfs vanuit het profiel van een klant, moet u denken aan de oplossingen die u kunt bieden voor een bepaald probleem. Daar komt u dan mee naar buiten. U zal versteld staan welke resultaten deze andere houding zoal kan opleveren.”

Wilt u een bedrijf starten?

ING ondersteunt u bij deze uitdaging. Neem een goede start dankzij onze praktische tools en voordelen voor starters.