DAGELIJKS BEHEER

18 augustus 2017

Het succesverhaal van CHC Liège

Het Luikse ziekenhuis CHC Liège wordt beschouwd als een van de meest dynamische spelers in de ziekenhuissector. Dankzij de uitgekiemde strategie van algemeen directeur Alain Javaux kwam het ziekenhuis haar problemen te boven en veranderde het zorgaanbod in Luik.

Het zorgaanbod in Luik veranderde drastisch dankzij een uitgekiemde strategie

In 2001 fuseren de twee Luikse ziekenhuisgroepen Cliniques Saint-Joseph en CHVE (Centre Hospitalier Saint-Vincent - Sainte-Élisabeth) tot CHC (Centre Hospitalier Chrétien). Een slimme zet, want zo konden deze ziekenhuizen concurreren met de andere regionale zwaargewichten: het CHU de Liège en het CHR de la Citadelle.

Een jaar later, in 2002, wordt initiatiefnemer en toenmalig algemeen directeur Lucien Hénon echter zwaar ziek. “Het pas opgerichte CHC zat daardoor zonder bestuurder en zonder toekomstvisie", vertelt huidig algemeen directeur Alain Javaux. "Bovendien eindigden de jaarrekeningen van 2001 en 2002 in het rood.”

Alain Javaux wordt aangesteld als nieuwe algemeen directeur van het CHC en beseft dat er nood is aan een zinvolle strategie om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. “We moesten op hetzelfde moment de financiële situatie rechttrekken én een strategisch plan uitwerken waar iedereen achter kon staan.”

Lokale groepsstrategie

Bovenaan op zijn to do-list? De groepsstrategie definiëren. Alain Javaux kiest ervoor om de plaatselijke besturen in de lokale instellingen van de CHC-groep te behouden in plaats van te groeperen, zoals normaal het geval is. Dankzij een centrale directie kan elke instelling zich vlotter aansluiten bij de algemene strategie van de groep.

In het CHC besloten we om de twee weken samen te komen met de verschillende directies om over onze strategie te praten

"In het CHC besloten we om de twee weken samen te komen met de verschillende directies om over onze strategie te praten", gaat Alain Javaux verder. "Zo werd ons strategisch plan niet zomaar een document dat we één keer per jaar uit de kast halen. Het is een echte managementtool die we permanent aanpassen en bijwerken, en zorgt ervoor dat we sneller kunnen reageren en meer kansen benutten.”

Groepering en financiering

Om een van die kansen optimaal te benutten, nam het CHC in 2006 de moedige beslissing om drie van haar sites op te geven. De dienstverlening werd gebundeld in een nieuw ziekenhuis, de Clinique du MontLégia. Een andere sterke groeipool is die van de rust- en verzorgingshuizen. “Op dit moment beheren we al meer dan 700 plaatsen, en in sommige tehuizen bestaan er uitbreidingsplannen”, zegt Alain Javaux enthousiast. “En we willen ons ook nog meer focussen op kinderdagverblijven, onder andere met een crèche voor de kinderen van het personeel. Hiermee spelen we in op een reële nood binnen de plaatselijke gemeenschap.

Om al haar toekomstplannen te financieren, deed het CHC een beroep op subsidies en bankfinanciering. Een buitengewoon avontuur, volgens Alain Javaux. “Zowel voor ons als voor het bankconsortium dat belast is met de financiering. Vanaf het begin zijn we samen vooruit gegaan. Het is een echt partnerschap, en niet zozeer een klant-leverancierrelatie."

Ook ING heeft een aandeel gehad in de financiering de plannen van het CHC, en het beheert een deel van de dagelijkse verrichtingen van het ziekenhuis. Er is regelmatig contact om de resultaten van de groepsstrategie te bespreken, net zoals bij andere bedrijven. Het is de missie van ING om altijd zo dicht mogelijk bij de klanten te staan, en een project als dat van het CHC Liège is daar het levende bewijs van.

Tips voor ondernemers
  • Neem tijd voor strategie: dat is een echte managementtool, geen document om één keer per jaar te herzien en vervolgens weer in een lade te leggen.
  • Stimuleer diversiteit: de grootste fout die een manager kan maken is het aanwerven van klonen van zichzelf.
  • Denk aan de doelstellingen: een gemeenschappelijke doelstelling, die regelmatig herhaald wordt, geeft structuur aan een groep.
Meer lezen?
Bent u betrokken bij of werkt u in de gezondheidssector?

Onze Relationship Managers en National Managers helpen u verder bij al uw uitdagingen.