Starters

27 februari 2017

Zelfreinigende schoenen van Belgische ondernemer veroveren de wereld

De start-up Elegnano staat voor elegantie en nanotechnologie. De bedrijfsnaam van Katrien Herdewyn’s start-up kon niet krachtiger zijn. Als kind was Katrien al gefascineerd door schoenen.

Vandaag brengt ze met Elegnano halfjaarlijks een nieuwe collectie exclusieve biotechnologische schoenen op de markt. Ze zijn te vinden op de webshop, op de catwalk en in Convoi, een Antwerpse popu-upstore.

Van ingenieur naar schoenenontwerpster

Hoewel Katrien op de allereerste plaats gebeten was door mode en schoenen, koos ze ervoor om burgerlijk ingenieur te studeren. Na haar doctoraat, ging ze uiteindelijk voluit voor haar passie: schoenen. En daarbij kwam haar wetenschappelijke kennis goed van pas. Want als ingenieur leerde Katrien de nanotechnologie grondig kennen. Die technologie gebruikte ze om iets erg speciaal te ontwikkelen: een zelfreinigende schoen!

De 4 succesfactoren van Elegnano?
  1. Haar beste beslissing? Een sterke USP uitwerken. Het is verleidelijk en in eerste instantie gemakkelijker om iets op de markt te brengen dat al bestaat in 101 varianten. Maar op lange termijn kan je daarmee het verschil niet maken.

  2. De beste raad van haar adviseurs? Neem snel deel aan internationale verkoopbeurzen.

  3. Een goede webshop maken? Goede productfoto’s vanuit verschillende perspectieven en duidelijke productinformatie, zorgen ervoor dat je nog zeer weinig retourzendingen hebt.

  4. Succesvol verkopen? Rechtstreeks contact met de eindklant is zeer leerrijk, als ondernemer en ook als designer.


De technologie die Katrien gebruikt, komt, zoals dat vaak het geval is bij nanotechnologie, uit de planten- en dierenwereld. Ze liet zich inspireren door de blaadjes van de lotusbloem. Deze bloem blijft altijd schoon, ook wanneer ze in een modderige poel staat. De blaadjes bestaan uit mini-paaltjes, maar voelen toch glad en zacht aan. Hetzelfde principe geldt voor het leer dat gebruikt wordt in de Elegnano-schoenen. De paaltjes zorgen ervoor dat water en andere vloeistoffen niet kunnen doordringen in de vezelstructuur van het leer. Daardoor kan het leer niet nat of vuil worden.

Start-up entrepreneur van 2015

In 2015 werd Katrien verkozen tot Start-up Entrepreneur van het jaar. De kwalificaties als ontwerper en wetenschapper had ze al langer, deze award erkent Katrien ook als rasechte ondernemer. Maar dat word je niet zomaar. Als ondernemer en productontwerper moet je zelf heel ver gaan. Daarnaast verwacht Katrien dezelfde inspanning van haar partners.

“Voor de productie van de collecties werk ik samen met artisanale ambachtslui uit Le Marche in Italië. Voor elke collectie reis ik meerdere keren naar daar om alles op te volgen. De productie verloopt in meerdere stappen: binnenzolen, buitenzolen, hakken, bovenwerk ... het wordt allemaal apart gecontroleerd. Op die manier kan ik op tijd mogelijke fouten of onnauwkeurigheden onderscheppen. Ik controleer ook op verspilling om zeker te zijn dat er duurzaam wordt omgesprongen met alle grondstoffen. In Italië voeren we een eerste kwaliteitscontrole uit. Maar als het product naar België komt, checken we nog eens alle schoenen één voor één. Wat niet goed genoeg is, wordt niet verkocht en teruggestuurd.”

5 tips:
  1. Personal branding is key. Op je website, social media en face-to-face. Vooral voor de creatieve ondernemer is het verhaal van enorm belang. Blijf oefenen en aanpassen.

  2. Kies uw adviseurs ook buiten de wereld van de klassieke creatieve economie. Ook uw ING-bankier kan uitstekend helpen.

  3. Creatieve ondernemers zijn eigenzinnig en doen de dingen liever allemaal zelf. Dat is een valkuil. Durf mensen inschakelen.

  4. Flanders DC is er speciaal voor ondernemers in de creatieve sectoren. Gebruik hun diensten.

  5. De lat mag hoog en moet hoog. Maar perfectionisme nastreven is contraproductief.

En nu?