Starters

6 Oktober 2016

Crowdfunding als alternatieve financiering

Crowdfunding is een alternatief financieringsconcept dat de laatste jaren meer en meer in het nieuws komt. Maar het is niet altijd een synoniem voor succes. Alvorens u te lanceren in dit type financiering, moet u zich meerdere vragen stellen: Welk platform kies ik? Hoeveel kost het? Waarom wil ik het doen? Ontdek de antwoorden in dit artikel.

Wat is crowdfunding?

Crowdfunding is een zeer eenvoudig concept waarbij groepen van mensen, bedrijven of overheden via een crowdfundingplatform een kleine som geld geven aan een specifiek project dat hen interesseert. Vele kleine bijdragen maken een groot bedrag. Daardoor kan de verantwoordelijke van het project het ingezamelde bedrag gebruiken om zijn project uit te voeren.

Er zijn drie belangrijke partijen aanwezig:

  1. de ondernemer/de organisatie/de privépersoon die geld nodig heeft,

  2. het crowdfundingplatform,

  3. de investeerders of bijdragers (groepen van personen die een gemeenschappelijke interesse hebben).

De crowdfundingtypes

Er zijn verschillende types van crowdfunding. Meestal focust een platform zich op een of twee types.

Allereerst is er ‘donatie-crowdfunding’ waarbij men niets in ruil wil krijgen voor de bijdrage die men geeft. Dat type wordt vaak toegepast door liefdadigheidsorganisaties, meer artistieke projecten of door privépersonen die een persoonlijk doel voor ogen hebben.

Daarnaast is er ook ‘reward-crowdfunding’ waarbij de bijdrager in ruil voor zijn bijdrage een beloning krijgt. Meestal is de beloning het product dat men wil creëren, kortingen op bepaalde diensten, gepersonaliseerde cadeautjes, … Voornamelijk kleinere ondernemers, creatieve en innovatieve organisaties waarbij het ook belangrijk is om een betere klantenbinding te krijgen, kiezen voor reward-crowdfunding.

Er bestaan ook meer financiële types van crowdfunding zoals ‘crowdlending’ waarbij een bijdrager maandelijkse terugbetalingen met of zonder intrest ontvangt. Crowdlending is het type crowdfunding dat de laatste jaren het grootst is geworden wereldwijd. In België is crowdlending echter enkel voor ondernemers mogelijk. De bedragen zijn vaak ook hoger.

Ten slotte is er ook nog ‘equity-crowdfunding’ waarbij de bijdrager aandeelhouder wordt in de onderneming. Men creëert hier een toegang tot de equity in start-ups, scale-ups, groeibedrijven, … dit is reeds mogelijk vanaf een zeer laag bedrag.

Hoe kiest u het juiste platform?

Een crowdfundingplatform is een website die ondernemers en investeerders op een gemakkelijke manier met elkaar in contact brengt. Er zijn talrijke crowdfundingplatformen en elk van hen is anders en heeft een eigen scope (kmo’s /privépersonen/vastgoedprojecten/ start-ups/apps/…). Bij de keuze van een crowdfundingplatform is het dus zeer belangrijk om er een te kiezen dat aangepast is aan uw project.

Platformen werken op verschillende manieren. De meeste platformen hanteren een ‘alles of niets-regel’. Hierbij moet de ondernemer op voorhand duidelijk aangeven hoeveel geld hij wil ophalen en in welke tijdspanne hij dat wil doen. Nadat de campagne afgesloten wordt, zal het platform onderzoeken of men het beoogde bedrag effectief heeft opgehaald. Indien dat niet gelukt is, krijgt de ondernemer niets en gaat de inbreng integraal terug naar de bijdragers. Positief aan dit verhaal is de zekerheid dat er voldoende interesse bestaat in het project en dat het ook nadien een reële kans op succes kan hebben.

Als men niet de ‘alles of niets-regel’ toepast, gaat het crowdfundingplatform na de campagne altijd het geld aan de ondernemer geven, zelfs indien er maar 1% van het nodige geld werd opgehaald. De ondernemer is relatief zeker dat hij iets gaat krijgen, de investeerder weet dat het geld in ieder geval wordt doorgegeven zelfs indien er niet voldoende interesse is.

Er bestaan ook verschillen in de rol van het platform

Sommige platformen treden enkel op als bemiddelaar tussen projectleiders en investeerders. Ze komen praktisch niet tussen bij het creëren van een campagne. Andere platformen bieden wel veel ondersteuning voor, tijdens en zelfs na de campagne. Die ondersteuning kan gaan van de strikte selectie van projecten en investeerders tot het geven van nuttige tips bij het opmaken van de campagnepagina en het beheer van alle investeerders. Om uw campagne alle mogelijke slaagkansen te geven, raden we u aan om te kiezen voor een platform met bijstand.

Internationale platformen, ook voor lokale projecten

Er heerst een groot mistverstand: vele mensen denken dat internationale platformen niet geschikt zijn voor kleinere lokale ondernemers. Dat is niet (altijd) correct. Er zijn internationale platformen zoals KissKissBankBank die ook voor lokale ondernemers geschikt zijn. Wanneer u een crowdfundingcampagne wilt opstarten, moet u in eerste instantie het eigen netwerk inschakelen: probeer iedere persoon of organisatie die u kent of waarmee u verbonden bent op de een of andere manier te bereiken. Voor die personen maakt het platform waarop ze hun bijdrage leveren echter niet veel uit.

Die groep kunt u gemakkelijk activeren zowel op een internationaal als op een lokaal platform. Uw eigen netwerk zal echter niet het volledige bedrag dat u nodig hebt kunnen ophoesten dus is het belangrijk dat het platform waarop u de campagne lanceert, ook zelf een grote achterban heeft van mensen die een bijdrage willen leveren. Een internationaal platform biedt meestal deze extra troef aan waardoor het gemakkelijker wordt om het beoogde geld op te halen en een groter netwerk te bereiken.

Wat is het kostenplaatje?

Crowdfunding is niet gratis, er is steeds een (hoge) kost aan verbonden. Elk crowdfundingplatform hanteert zijn eigen prijszetting en zal zelf bepalen welke kosten er worden aangerekend.

Een groot deel van de platformen hanteren twee types kosten: een ‘success fee’ en een ‘transaction fee’. De success fee is meestal een vast percentage die de ondernemer moet betalen op het opgehaalde bedrag. De transaction fee is afhankelijk van de gekozen betalingswijze (overschrijving, kredietkaart, online betaling, …).

Naast die kosten zijn er platformen die nog andere kosten aanrekenen zoals screeningkosten, advertisingkosten, … Dat zijn voornamelijk vaste, eenmalige kosten die men aanrekent vooraleer de campagne effectief van start gaat.

Ten slotte kan het ook zijn dat er kosten worden aangerekend aan de kant van de bijdrager. Dat voornamelijk bij ‘lending-’ en ‘equity-crowdfunding’ waarbij men ook een bepaald percentage op de terugbetalingen/ontvangen winsten aanrekent.

Waarom crowdfunding?

Crowdfunding is een manier om geld op te halen wanneer u geen andere mogelijkheden ter beschikking hebt, maar dat niet alleen! Het is ook een manier om een idee/product te testen. Tijdens een crowdfundingcampagne komt u te weten of uw concept succesvol kan zijn, of er bepaalde zaken aangepast moeten worden aan het concept om volledig te voldoen aan de verwachtingen van de markt, …

Daarnaast is het een marketinginstrument. Men kan een uitgebreide marketingcampagne leiden met beperkte kosten. Tenslotte creëert het ook een gemeenschap; mensen die echt in uw concept geloven, helpen u om uw doel te bereiken en worden zo uw beste ambassadeurs.

Voldoende goede redenen om aan crowdfunding te denken dus. Maar blijf realistisch! Niet elke crowdfundingcampagne is succesvol en het is zeker niet de gemakkelijkste manier om geld op te halen. De voorbereiding van de campagne is tijdsintensief en geen goedkope oplossing. Een goede combinatie van uw financieringsmiddelen is hierbij cruciaal.

Geïnteresseerd in crowdfunding?

ING werkt samen met twee crowdfundingplatformen die internationaal actief zijn: Seedrs en KissKissBankBank. Wilt u er meer over weten? Surf dan naar ing.be/crowdfunding of neem contact op met uw ING-contactpersoon. Hij of zij kan u in contact brengen met het geschikte platform.

Een financiering voor uw project nodig?

Nieuwe financieringsoplossingen ontstaan: crowdfunding, business angels, private equity… Maar voor wie zijn ze? En waarvoor kunnen we ze gebruiken? Bekijk ons webinar en ontdek meer over die financieringen.