Dagelijks beheer

14 november 2018

ING engageert zich om ondernemers te ondersteunen

Erik Van Den Eynden

CEO ING Belgium

Wie aan ING denkt, denkt aan de oranje leeuw, de Rode Duivels… en ondernemers! ING engageert zich op verschillende manieren om ondernemers te ondersteunen.

“We zijn al jaren bezig met het versterken van de persoonlijke relatie met onze klanten”, begint Erik Van Den Eynden, CEO van ING België. “Elke onderneming beschikt over haar eigen Relationship Manager of Business Banker. Naast zijn rol als tussenpersoon tussen onze interne teams en onze klanten heeft die ING-adviseur nog een essentiële taak: meer inzicht krijgen in de business en de manier waarop onze klanten functioneren, hen advies op maat geven en dat afgestemd op hun situatie.”

Gespecialiseerde experts

ING volgt hierbij de sectorale aanpak. “Elke economische sector heeft zijn specifieke kenmerken. Vandaar onze beslissing om ons eveneens te specialiseren, om zo een grondig inzicht te krijgen in de mechanismen en het economische model van tal van sectoren: voeding, logistiek, vastgoed, institutionele klanten,…”

Naast de Relationship Managers, die actief zijn binnen hun ecosysteem, richt ING interne teams op van gespecialiseerde experts. Erik Van Den Eynden: “Die staan voortdurend in contact met de beroepsfederaties en de stakeholders van het ecosysteem, om de nieuwste ontwikkelingen op de voet te volgen en een diepgaand inzicht te krijgen in de dynamiek en de mechanismen van het ecosysteem. Die experts delen hun kennis op nationaal niveau met onze teams, maar ze kunnen ook kiezen voor een ‘contentaanpak’ en studies of onderzoeken lanceren die specifiek zijn voor de sector of het ecosysteem in kwestie, om de klant op die manier een extra meerwaarde te bieden.”

Ecosystemen per sector

Binnen de ecosystemen hanteert ING een transversale aanpak. “We delen de ondernemingen niet op volgens grootte, want alle ondernemingen binnen een bepaalde sector behoren tot hetzelfde ecosysteem. Dankzij de kennis die we opbouwen, kunnen we doeltreffend en specifiek inspelen op de behoeften van de klanten, ongeacht hun grootte.” “Bovendien profiteren we ook hier van ons netwerk”, legt Erik Van Den Eynden uit. “Onze Relationship Managers en Business Bankers proberen klanten met elkaar in contact te brengen wanneer ze denken dat dat zinvol kan zijn. We doen dat op een ‘formele’ manier, bij de sectorale evenementen die we organiseren, maar ook informeel, tijdens onze dagelijkse activiteiten.”

Innovatie ondersteunen
"We willen uit de traditionele bankiersrol stappen om onze klanten een maximale meerwaarde te bieden.”

In dezelfde geest lanceerde ING een aanpak gebaseerd op start-ups, jonge groeibedrijven die vandaag één van de pijlers van onze economische toekomst vormen. “Vorig jaar creëerden we een nieuwe functie: die van Innovation Banker of innovatiebankier”, vervolgt Erik Van Den Eynden. “Net als de ‘sectorale’ bankiers zijn de Innovation Bankers grondig vertrouwd met het ecosysteem van de start-ups. Om zich beter te integreren in de cultuur van dat ecosysteem, zijn ze aanwezig in tal van bedrijfsincubatoren. Maar hun taak gaat verder dan alleen praten over bankproducten: ze bevragen de ondernemers ook over hun businessmodel, organiseren ontmoetingen met economische actoren en zetten ook het ING-netwerk in om jonge projectlanceerders voor te stellen aan grotere bedrijven die ofwel hun eerste klanten kunnen worden, industriële partners of zelfs investeerders.”

Die aanpak komt zowel de start-ups ten goede als grotere ondernemingen. “Ook grote bedrijven zijn voortdurend op zoek naar vernieuwing. We willen uit de traditionele bankiersrol stappen om onze klanten een maximale meerwaarde te bieden.”

Ontdek het verhaal van Jurgen en zijn ecologische cargofietsen.

Digitalisering? Een opportuniteit!

Binnen de ‘omnikanaalbank’ die ING wil opbouwen, blijft de persoonlijke relatie het hart van het bedrijfsmodel. Daarnaast speelt ook de digitalisering een belangrijke rol. “Toch is het absoluut niet onze bedoeling dat die onze bankiers vervangt, integendeel!”, benadrukt de CEO. “We beschouwen digitale diensten als een noodzakelijke aanvulling op ons aanbod. We weten dat de tijd van de ondernemers kostbaar is en willen hen de mogelijkheid bieden om tijd te winnen als ze dat wensen, door gebruik te maken van onze digitale diensten.”

“Het motto dat we hebben ontwikkeld om onze verhoudingen met de bedrijfswereld te omschrijven, blijft dan ook meer dan ooit actueel”, besluit Erik Van Den Eynden.

En nu?

Laat u inspireren tijdens een businessevent of maak een afspraak met uw ING-gesprekpartner.