Dagelijks beheer

7 Augustus 2018

De advocaat als manager

De advocatuur is van nature een conservatieve sector, waar advocaten het vak uitoefenen zoals het al honderden jaren wordt uitgeoefend. Toch zien we vandaag al de eerste tekenen dat de markt op een keerpunt staat.

Technologie doet meer en meer haar intrede en ook de rol van advocaten verandert. Meer dan ooit worden advocatenkantoren gerund als ondernemingen, waarbij de advocaat ook manager wordt. De advocaat in zijn stoffig kantoor met gouden naambord op de deur en met grote stapels papieren dossiers op zijn bureau: het is misschien een clichématige voorstelling, maar bij heel wat advocaten gaat het er nog altijd zo aan toe. Toch zien we de laatste jaren een duidelijke golf van vernieuwing.

De impact van technologie
"Technologie is een middel om bepaalde juridische diensten goedkoper te maken, waardoor het voor een grotere massa betaalbaar wordt"

Heel wat advocaten kijken sceptisch naar de zogenaamde digitale revolutie en marktdisruptie. De houding is al snel: zo’n vaart zal het wel niet lopen. Ze vergeten echter dat niet de aanbieders, maar wel de afnemers de sturende kracht in de markt zijn. Zogenaamde legal techs maken nieuwe, efficiëntere manieren van rechtsbeoefening mogelijk en spelen in op de veranderende noden van cliënten. Technologie is een middel om bepaalde juridische diensten goedkoper te maken, waardoor het voor een grotere massa betaalbaar wordt. Advocaten moeten zich hiervan bewust worden, zodat ze niet op een dag wakker worden en zich afvragen waar hun business gebleven is.

Advocaten die hun kennis en ervaring combineren met nieuwe technologieën zoals artificiële intelligentie en big data, hebben goud in handen.

Het belang van kwaliteitsvolle dienstverlening

Eigenlijk is de opkomst van technologische oplossingen voor de juridische sector maar één facet in een breder verhaal. Ook de rol van de advocaat als dusdanig staat onder druk.

In het recente verleden werden advocaten aangesproken voor een brede waaier van juridische diensten. Tegenwoordig is het echter veel belangrijker geworden om zich als advocaat te focussen op bepaalde onderdelen en die tot in de perfectie te beheersen. Waarom? Omdat cliënten alsmaar kritischer en zelfbewuster worden. Ze willen hun juridische vragen niet zomaar bij eender wie neerleggen. De kwaliteit van de dienstverlening wint aan belang. Bovendien duiken er andere spelers op, zoals bedrijfsrevisoren en incassobureaus, die een stuk van de juridische markt willen inpalmen.

De advocaat als nichespecialist? Inderdaad!

Communiceren naar de juiste doelgroep
"De advocaat moet zorgen dat potentiële cliënten hem vinden en zijn diensten willen afnemen"

Eens duidelijk is op welke specialisaties een advocaat wil focussen, kan hij of zij strategieën opstellen om zich bij de juiste doelgroep te profileren. Daarbij speelt communicatie en marketing een belangrijke rol. De advocaat moet zorgen dat potentiële cliënten hem vinden en zijn diensten willen afnemen. De tijd dat klanten vanzelf de deur platliepen, is stilaan voorbij. Contentmarketing is de ideale manier voor advocaten om hun expertise in de verf te zetten en nieuwe cliënten te overtuigen van hun meerwaarde. Slimme advocaten laten zich bovendien opmerken op sociale media, waar potentiële cliënten dagelijks massaal aanwezig zijn.

De advocaat als marketeer? Ja hoor!

De advocaat als manager

Het valt op dat heel wat jonge advocatenkantoren zich organiseren als dynamische ondernemingen met een sterke focus op efficiëntie. Ze gaan resoluut voor papierloze, digitale processen en werken samen via een collaboratief digitaal platform. Daarnaast richten ze het kantoor in als een open space met flex desks waar elke medewerker zich met zijn laptop neerzet op een plaats naar keuze. Ook telewerken is in veel moderne advocatenkantoren al sterk ingeburgerd.

Een ander hot item is de bedrijfscultuur, waarbij het de bedoeling is om een aangename werkomgeving en een leuke groepsdynamiek te creëren. Dat stimuleert de betrokkenheid en motivatie van medewerkers.

Ten slotte denken ook meer en meer advocatenkantoren na over manieren om de voorspelbaarheid van de erelonen te verbeteren. Nu schrikken veel klanten op het einde van de rit van de hoge kostprijs. Sommige advocaten spelen hierop in met package-voorstellen waarbij een cliënt een van tevoren gekende, vaste prijs betaalt voor een duidelijk gedefinieerde set van diensten. Dat is een passend antwoord op een groeiende marktvraag naar meer transparantie.

Conclusie

Advocaten met een blik op de toekomst zijn vandaag slimme managers die slim inspelen op de veranderende noden van de markt. Naast hun juridische specialisaties zijn ze bezig met het uitdenken van nieuwe businessmodellen en manieren om op een actieve manier nieuwe cliënten aan te trekken. Het zijn bovendien empathische people managers die technologie en employee experience omarmen.


Met dank aan meester Alex Tallon, advocaat bij Praetica en bestuurder bij de Orde van Vlaamse Balies, voor zijn bijdrage aan dit artikel.

Meer info?

ING wil advocaten stimuleren en bijstaan in hun uitdagingen.