Dagelijks beheer

8 Juni 2018

Peter Van Hoecke plaatst de werknemer én de klant centraal

Van Hoecke is gespecialiseerd in het leveren van functionele componenten voor gebruiksmeubelen. De trotse marktleider in de Benelux focust vooral op mensen, vanuit de overtuiging dat tevreden medewerkers de basis vormen voor tevreden klanten. CEO Peter Van Hoecke: "Mijn belangrijkste taak is ervoor te zorgen dat mensen hun job goed kunnen doen."

Vorig jaar won Van Hoecke de Factory of the Future-award van technologiefederatie Agoria. "Toch zijn onze 230 medewerkers onze grootste troef, meer nog dan de doorgedreven digitalisatie in onze bedrijfsprocessen", zegt Van Hoecke.

Stel de werknemer centraal
1. Geef zaken uit handen

Van Hoecke is geëvolueerd van een klassieke directief gestructureerde onderneming onder de eerste generatie naar een bedrijf waar werknemers centraal staan. "Op een bepaald moment voelde mijn vader aan dat zijn traditionele manier van leiderschap niet meer werkte en liet hij de leiding over aan mij", vertelt Van Hoecke. "Hij heeft me geleerd dat je dingen uit handen moet kunnen geven. Dat is exact wat ik vandaag doe: ik vertrouw op de kunde en kennis van iedereen. Ik heb het geluk dat ik omringd ben met mensen die hun job beter kennen dan ikzelf. Mijn enige taak als CEO is ervoor te zorgen dat zij hun taken goed kunnen uitvoeren."


In deze vorm van dienend leiderschap moet een leider volgens Van Hoecke drie posities kunnen innemen:

  • Voor zijn mensen: om ze te beschermen tegen kritiek.
  • Tussen zijn mensen: om hun vragen en noden te beantwoorden.
  • Achter zijn mensen: om het overzicht te behouden en te kijken of alles goed loopt.


2. Laat mensen groeien

"Met ons ORION-project willen we ervoor zorgen dat elke medewerker zich duurzaam kan ontplooien binnen de onderneming", zegt Van Hoecke. "Soms kost het heel wat energie om mensen te doen groeien, maar op termijn is het altijd de moeite waard. Nieuwe werknemers zoeken en opleiden kost immers nog veel meer."

Deze aanpak geeft ook heel wat terug aan de onderneming. Zo hebben medewerkers minder schroom om dingen aan te kaarten, waardoor problemen snel aangepakt worden. "Als de aanwezige kennis van je medewerkers niet gebruikt wordt, is dat nefast voor de groei van je onderneming", zegt Van Hoecke.

Deze structuur leidt tot zelfsturende teams die problemen zelf aanpakken en nadenken over optimalisatiemogelijkheden.
3. Creëer de beste werkomstandigheden

De operationele medewerkers worden omringd door verschillende mensen die ervoor zorgen dat ze optimaal presteren:

  • Teamleaders: people managers die zorgen voor de ideale omkadering op vlak van werkmiddelen, opleiding, afstemming met andere teams, enz.
  • Coördinatoren: zij staan tussen de medewerkers, maken de planning op, bewaken de deadlines en begeleiden projecten.
  • Vakexperten: specialisten in bepaalde vakdomeinen die zorgen voor kennisdeling.
  • Aanspreekpunten: mensen die gepassioneerd zijn over bepaalde activiteiten en kunnen helpen bij specifieke problemen of vragen.


4. Betrek alle medewerkers

"Elk jaar denken we in verschillende teams na over ons DNA en over hoe we dingen kunnen verbeteren", vertelt Van Hoecke. "Elke medewerker is hierbij betrokken. Na overleg worden er per team een vijftal verbeterprojecten weerhouden. Omdat elke medewerker betrokken is bij het bepalen van de projecten, is iedereen gemotiveerd om ze ook te realiseren."

De onderneming van de toekomst moet een mensgerichte omgeving zijn, vindt CEO Peter Van Hoecke. 

De evolutie van het bedrijf: focus op de klant
We stellen ons continu de vraag wat we moeten doen om binnen tien jaar nog steeds te bestaan
5. Stel jezelf continu in vraag

Sinds de oprichting in 1967 heeft het familiebedrijf al heel wat wijzigingen doorgevoerd op vlak van activiteiten en bedrijfsvoering. Deze permanente evolutie is het gevolg van een kritische ingesteldheid. "We stellen ons continu de vraag wat we moeten doen om binnen tien jaar nog steeds te bestaan", vertelt Van Hoecke. "Zo halen we ons eigen businessmodel onderuit, zelfs als de zaken goed gaan." Volgens de CEO van de tweede generatie is deze mentaliteit belangrijk om competentie-blindheid te vermijden.

6. Haal ongemakken van klanten weg

Vanuit deze toekomstgerichte focus startte Van Hoecke in het jaar 2000 met een eigen assemblagelijn voor aluminium deurkaders. Hiermee speelde het bedrijf in op de opkomende trend van het gebruik van aluminium onderdelen in keukens. Om relevant te blijven, waren schrijnwerkers genoodzaakt om deze producten aan te bieden, hoewel ze moeilijk in te passen waren in hun bestaand productieproces voor houten meubels. "Wij zagen het als een opportuniteit om onze klanten dit probleem uit handen te nemen", zegt Van Hoecke. "Zo konden we een directe meerwaarde bieden. Als je de ongemakken van klanten kan weghalen, bouw je een sterke klantenrelatie op."

7. Blijf groeien

Van Hoecke streeft naar een bestaan over de generaties heen. Continuïteit is dan ook een van de pijlers van het bedrijf. "Daarom is permanente groei zo belangrijk voor ons", zegt Van Hoecke. "Als bedrijf moet je groeien. Dat hoeft niet noodzakelijk een groei in omzet te zijn, het kan evengoed een stijging in brutomarge, winst, kennis of nog iets anders zijn." Deze filosofie leidde in 2013 tot de productiestart van een eigen houten ladesysteem, de TA’OR-collectie. "Op dat moment hadden we een marktaandeel van 80% in onze bestaande business, dus veel groeimarge hadden we hier niet", aldus Van Hoecke. "Daarnaast wilden we de focus houden op onze drie productcategorieën: scharnieren, klepsystemen en ladesystemen. Om te groeien, moesten we dus wel op de markt komen met een eigen product dat anders was dan het gamma van Blum, onze belangrijkste handelspartner."

"Success komt voort uit tevreden kanten"
8. Focus op de klant

Volgens Van Hoecke komt succes voort uit tevreden klanten. Bij het bedrijf in Sint-Niklaas is elke werknemer dan ook 100% gefocust op klantenzorg, tot in het kleinste detail. "Op de eerste werkdag van een nieuwe medewerker spendeer ik twee uur van mijn tijd aan deze boodschap", verklapt Van Hoecke. "Zelfs aan het plakken van een etiket schenken we aandacht. Dat moet recht en altijd op dezelfde plaats aangebracht worden. Zo creëer je een perceptie van kwaliteit en goede service. Als je het belang van elke actie duidelijk kan maken aan je werknemers, wordt het makkelijker ze te engageren om de klant tevreden te houden."

CEO Peter Van Hoecke deelt 3 tips voor andere ondernemers.

En nu?