Dagelijks beheer

15 Februari 2018

Wat kost een late betaling uw onderneming precies?

Wachten, wachten, wachten. De tijd kruipt voorbij wanneer u wacht op uw geld. Maar een late betaling kost uw onderneming niet alleen een pak energie, er is meer. Tijd om hier even bij stil te staan en te kijken naar een mogelijke oplossing.

1: Tijd, tijd en nog eens tijd
Zorg dat er geen twijfel bestaat over de gevolgen van laattijdig betalen

Klanten die de betaaldatum overschrijden, moet u een reminder sturen. Best vervelend, want niet iedereen reageert direct. Bovendien moet u dikwijls nadenken over een beleefde manier om uw klanten aan de betaling te herinneren. Ook dat kost u op zijn beurt weer tijd die u nuttiger kan spenderen.

Is het al de derde keer dat u uw klant aan zijn mouw moet trekken? Vanaf dat moment mag u rappelkosten aanrekenen. Dat kan u wel best opnemen in de algemene voorwaarden die u voorlegt aan elk van uw klanten bij het begin van de samenwerking. Zo weet uw klant meteen waar hij aan toe is en is er geen discussie mogelijk over de gevolgen van laattijdig betalen.

Bij één nalatige klant is al het voorgaande nog doenbaar, maar als uw bedrijf kampt met meerdere wanbetalers, dan kruipt er flink wat tijd in. Als u ten einde raad een beroep moet doen op een incassobureau om uw centjes te krijgen... Kostbare tijd die u in uw onderneming zou kunnen steken.

2: Stress en een klantrelatie die in het gedrang komt
Tip: check de kredietwaardigheid van nieuwe klantrelaties alvorens u tekent

Natuurlijk wilt u vergoed worden voor uw prestaties, en vindt u het vervelend als die vergoeding op zich laat wachten. U bent zeker niet de eerste ondernemer die een hoop stress ervaart omwille van zijn (onbetaalde) facturen, wat een impact heeft op uw prestatievermogen en mogelijk ook uw werk.

Lastig wordt dat pas echt als u dat uitstraalt naar uw klanten die zich soms in het nauw gedreven voelen. En als er twee dingen zijn die uw bedrijf kan missen als kiespijn, dan is het wel een klantrelatie die op het spel staat en stress die de groei van het bedrijf vertraagt.

Daarom raden we ondernemers zoals u aan om ook even de kredietwaardigheid van nieuwe klantrelaties te checken alvorens u tekent voor akkoord.

3: Negatieve cashflow

Dat cashflow mee de financiële gezondheid van uw onderneming bepaalt, weet u al. Genoeg bedrijven moesten al het onderspit delven toen de negatieve cashflow de bovenhand nam. Zeker als uw bedrijf bovendien op het punt staat om te lenen voor een bedrijfsinvestering, is het uitkijken. Zo kijken kredietverleners doorgaans ook naar de cashflow van een onderneming om te bepalen hoeveel die mag lenen.

In de praktijk staat en valt uw cashflow bij de uitgaven die u doet en de al dan niet tijdige betalingen van uw klanten. Over het eerste hebt u min of meer controle, bij het tweede ligt dat al een pak moeilijker.

Het verkrijgen van tijdige betalingen kan u wel optimaliseren door te kiezen voor een geautomatiseerd facturatieproces. Kies daarom voor een online tool die het opmaken en versturen van facturen vlotter kan laten verlopen.