Innovatie

9 Mei 2016

Digitale transformatie: Start small, think big


Joke Dehond leidt samen met echtgenoot Klaas Bals één van de snelst groeiende middelgrote IT-bedrijven: Inventive Designers. Ze namen het bedrijf over van de vader van Joke in 2012. Sindsdien kennen ze een groei van 50%. Voldoende reden voor ING om hen op het podium te brengen als experten in het digitale tijdperk op de ING Week van de Ondernemers 2016. De leading lady van de Vlaamse IT-ondernemers neemt het woord.

“Waaruit bestaat jullie business?”

“We zijn een softwarebedrijf en verkopen ons eigen standaard softwarepakket aan verschillende soorten klanten, voornamelijk grote bedrijven. Veel van onze grote klanten werken met een softwarepakket van pakweg 20 jaar oud. Die programma’s doen nog perfect wat ze moeten doen, maar zijn niet meer de modernste technologie. Vervangen is helaas zeer moeilijk. Wel kunnen ze een laagje over hun huidige technologie laten leggen om toch nog de perfecte look and feel te krijgen in hun communicaties naar klanten.”

“Waarom is dat nodig?”

“Onze klanten zijn bedrijven in een zeer competitieve markt, zoals banken en utilities. Bij deze bedrijven kunnen klanten ook zeer makkelijk switchen. Ik krijg betere service bij bank A en ga bijgevolg weg bij bank B. Dat betekent dat u als bedrijf veel inspanningen moet doen om een klant te houden of er een bij te winnen.”

“Het betekent ook dat u in uw communicatie op een andere manier moet werken, namelijk sterk gesegmenteerd. Klant A zit in een andere life stage en heeft iets anders nodig dan klant B. Klant A wil misschien op papier geïnformeerd worden en klant B per e-mail. Ook het product dat nodig is, zal per klant variëren. Met andere woorden: de customer experience moet verbeteren. Dat kan door digitale transformatie. En daar schieten wij dus in actie.”

“Is digitale transformatie een nieuw gegeven?”

“Nee. Maar hoewel veel bedrijven al bezig zijn met digitale transformatie, weten ze vaak niet hoe ze er juist mee moeten omgaan. Digitale transformatie kan namelijk verschillende vormen aannemen, afhankelijk van het doel. Daar komt nog eens bij dat de verschillende afdelingen van een bedrijf vaak verschillende applicaties maken.”

“Meestal werken wij voor de businesskant of het IT-departement van een bedrijf en niet voor marketing of communicatie. Denk maar aan communicaties bij de onboarding van klanten, facturen en afschriften. Wij zorgen voor het uitrollen van de transformatie van die communicatie: we reiken bedrijven het platform aan om het effectief te doen en zijn niet zozeer de adviseurs.”

“Hoe bepaalt u met succes welke richting uw bedrijf moet uitgaan?”

“U kunt niet zeker weten welke richting u uit moet. We gaan naar conferenties en bekijken waar concurrenten mee bezig zijn. We spreken veel met klanten, zowel op individuele basis als structureel. Eén keer per jaar nodigen we onze klanten uit om naar hen te luisteren en te weten te komen wat er in hun sector en in hun bedrijf speelt. Daarbij kijken we naar technologische ontwikkelingen van het afgelopen jaar en hoe we die ontwikkelingen kunnen aanwenden om aan de behoeftes van onze klanten te voldoen.”

“Wat raadt u bedrijven aan om digitale transformatie te realiseren?”

“Op conferenties van Gartner en Forrester hebben we gemerkt dat zowat alle bedrijven ermee sukkelen, onafhankelijk van grootte en sector. Er is ook niet één pasklaar antwoord of één product dat u aanschaft en waarmee u het probleem oplost. Voor iedereen is het een zoektocht. Wij raden klanten altijd aan om met iets kleins te beginnen. Begin met één applicatie of één bepaalde unit succesvol te maken. Start small, think big.”

Wilt u ook uw mannetje staan in de digitale wereld?

Ga inspiratie opdoen op een van de talrijke events die we organiseren en/of steunen! Ontdek ze allemaal op ing.be/businessevents