Innovatie

27 februari 2017

Disruptief met voeding


Founder Johan Langenbick licht ons in over Foodpairing, het concept dat hij in de markt zette samen met Peter Couckuyt (chef) en Bernard Lahousse (voedingstechnoloog) en ook de naam van zijn bedrijf.

Foodpairing is een knap staaltje van Belgische innovatie in food technology. Ingrediënten en hun aroma’s worden wetenschappelijk geanalyseerd, waardoor tal van vernieuwende smaakcombinaties aan het licht worden gebracht. Voor de verwerking van die data is een eigen intelligent software platform ontwikkeld. Daarmee is het van oorsprong Brugse bedrijf uitgegroeid tot een wereldwijde referentie voor chefs, barmannen en voedingsbedrijven.

Waar staat het bedrijf Foodpairing voor?
"In de toekomst willen wij hét go-to-platform worden om je eigen gepersonaliseerde recepten te kunnen creëren waarbij de nadruk ligt op gezonde, duurzame, afwisselende en smaakvolle voeding."

“De voedingsmarkt evolueert snel naar meer gevarieerde, duurzame en gepersonaliseerde voeding. De Foodpairing technologie zorgt ervoor dat food professionals en bedrijven in staat zijn op nieuwe verwachtingen van consumenten in te spelen. Voor chefs, barmannen en voedingsbedrijven is ons platform een inspiratiebron voor nieuwe gerechten, cocktails of voedingsproducten.

Restaurants willen mee zijn met de trends en ze willen meer variatie op hun menukaart. Anderzijds kunnen we bedrijven adviseren bij de ontwikkeling van nieuwe smaken. Daartoe combineert Foodpairing zijn technologie met big data, culinaire expertise en de nieuwste trends.”

Kun je iets zeggen over het begin van je innovatietraject?

Creativiteit en innovatie zijn de rode draad in mijn leven. Ik heb voor productontwikkelaar gestudeerd in Antwerpen en Londen. Zo heb ik nog gewerkt bij Verhaert Space, één van de grootste design bureaus van het land. Nadien was ik samen met mijn collega’s één van de pioniers van systematische innovatie bij Creax. Hun nieuwe innovatietechnieken zijn ook bij Foodpairing aan de orde. We gebruiken ze quasi constant bij de verbetering van onze bedrijfsprocessen en bij de ontwikkeling van onze producten en diensten.

Hoe is het bedrijf geëvolueerd?

Ons bedrijf bestaat sinds 2009 en is vooral gegroeid vanuit de technologie. De eerste twee jaar hebben we heel veel geïnvesteerd om de technologie uit te bouwen, te valideren en schaalbaar te maken zodat we grotere projecten aan zouden kunnen. Daarnaast onderzochten we waar die technologie precies toepasbaar is.

Hoe positioneer je je in je sector?

Wij positioneren ons als een game changer omdat voeding een enorme evolutie en revolutie doormaakt de laatste jaren. Jonge mensen beseffen al maar meer dat we anders moeten gaan eten, dat we anders moeten omgaan met de impact op gezondheid en milieu. Die evolutie gaat zich alleen maar sterker doorzetten: het product moet lokaler zijn en het moet gezonder zijn. Ook smaak wordt heel belangrijk. Daar willen we allemaal op inspelen.

Waarom is Foodpairing naar Amerika getrokken?

We zitten in de Verenigde Staten om voeling te krijgen met die markt. Als we ooit concurrentie krijgen, komt het vrijwel zeker uit die hoek. We zijn er ondertussen een sterke speler. Daarnaast zijn er in de VS enorme mogelijkheden qua schaalbaarheid. De grootste voedingsbedrijven en bijvoorbeeld Weight Watchers, zitten in de Verenigde Staten. We zetten er actief op in om daarmee samen te werken.

Hoe zit het met jullie kapitaal?

Er zijn heel wat middelen en kennis, dus mensen, nodig. We hebben de laatste jaren al veel in technologie geïnvesteerd. Op dat vlak kun je ook met beperkte middelen al veel bereiken en sterk groeien. Op dit moment hebben we meer dan 100.000 gebruikers in 125 landen zonder echt marketingmiddelen te spenderen. We kunnen dus al onze middelen in onderzoek en ontwikkeling stoppen.

Wat zijn de milestones van het bedrijf voor het komende jaar?

De eerste successen zijn er en die moeten we nu herhalen. Verder bouwen we nu internationaal uit, in de eerste plaats op de Engelse markt. Daar zijn we nu verkozen als het meest innovatieve bedrijf van de UK Trade & Investment Organisations, een mooie introductie naar de bedrijven in voeding en technologie toe.

Wilt u ook gaan voor innovatief ondernemen?

Speelt u ook met innovatieve ideeën of verassende businessmodellen? Neem zeker contact op met uw ING-gesprekspartner en ontdek onze approach voor innovatieve bedrijven.

www.foodpairing.com

http://blog.foodpairing.com/