Dagelijks beheer

6 maart 2017

Ons engagement: ondernemers ondersteunen

Erik Van Den Eynden

CEO ING Belgium

De afgelopen maanden verschenen er in de pers heel wat commentaren over ING. Ons vernieuwde engagement tegenover ondernemers bleef daarbij helaas vaak onderbelicht in die mediastorm. Toch blijft ons engagement #weloveentrepreneurs meer dan ooit brandend actueel.

“De intentie tot transformatie van onze bankactiviteiten, een moeilijk project, leidde tot een uitvoerig publiek debat, al ging dat vooral over het segment particulieren”, aldus Erik Van Den Eynden, CEO ING Belgium. “En dat terwijl ondernemingen voor ons een essentiële klantengroep vormen. We hebben jarenlang gewerkt aan de uitbouw van een uniek relationeel model voor ondernemers in ons land. En we willen ons grondig engagement ten aanzien van dat model herbevestigen. Onze missie als favoriete bedrijfsbankier is niet veranderd: we willen meer dan ooit onze rol als ondersteuner van de economie blijven vervullen.”

Persoonlijke relaties
"meer inzicht krijgen in de business en de manier waarop onze klanten functioneren, hen advies op maat geven en dat afgestemd op hun situatie."

“We zijn al jaren bezig met het versterken van de persoonlijke relaties met onze klanten”, vervolgt Erik Van Den Eynden. “Elke onderneming beschikt over haar eigen Relationship Manager of Business Banker. Naast zijn rol als tussenpersoon tussen onze interne teams en onze klanten heeft die ING-adviseur nog een essentiële taak: meer inzicht krijgen in de business en de manier waarop onze klanten functioneren, hen advies op maat geven en dat afgestemd op hun situatie.”

Die persoonlijke relatie tussen de ING-klanten en hun adviseur beperkt zich voor onze gesprekspartner trouwens niet tot de wereld van de bankproducten en evenmin tot een strakke definitie van de verschillende klantsegmenten van de bank. “Eén van de succesverhalen die we in dit nummer belichten, is daarvan het perfecte voorbeeld”, illustreert onze gesprekspartner. “Vigo Universal is nog een piepjong bedrijf, maar zijn financieringsbehoeften waren aanzienlijk en complex.

Vandaar dat we onmiddellijk inzagen dat het van cruciaal belang was om dat dossier toe te vertrouwen aan een Relationship Manager die gespecialiseerd is in de grootste ondernemingen. Anne-Sophie Toussaint heeft dan samen met de directrice van het Business Center in Namen een financieringsdossier opgesteld waarin ING evenzeer betrokken is – voornamelijk voor de aanleg van een belangrijke industriële leasinglijn – als business angels, gewestelijke Invests en overheidsdiensten. Resultaat? Vandaag beschikt Vigo Universal over de nodige middelen om zijn ambitieuze groeiprojecten waar te maken!”

Een aanpak via ecosystemen

Een ander typisch kenmerk van het ondernemingsbeleid van ING is de sectorale aanpak die de bank al jarenlang volgt. “Elke economische sector heeft zijn specifieke kenmerken”, benadrukt onze gesprekspartner. “Vandaar onze beslissing om ons eveneens te specialiseren, om zo een grondig inzicht te krijgen in de mechanismen en het economische model van tal van sectoren: voeding, logistiek, vastgoed, institutionele klanten, het Trade Finance team in Antwerpen …

Naast onze Relationship Managers, die actief zijn binnen hun ecosysteem, richten we interne teams op van gespecialiseerde experts. Die staan voortdurend in contact met de beroepsfederaties en de stakeholders van het ecosysteem, om de nieuwste ontwikkelingen op de voet te volgen en een diepgaand inzicht te krijgen in de dynamiek en de mechanismen van het ecosysteem. Die experts delen hun kennis op nationaal niveau met onze teams, maar ze kunnen ook kiezen voor een ‘contentaanpak’ en studies of onderzoeken lanceren die specifiek zijn voor de sector of het ecosysteem in kwestie, om onze klanten op die manier een extra meerwaarde te bieden.”

Van kleinst naar grootst
"We delen de ondernemingen niet op volgens grootte, want alle ondernemingen binnen een bepaalde sector behoren tot hetzelfde ecosysteem."

Binnen de ecosystemen hanteren we trouwens een transversale aanpak. We delen de ondernemingen niet op volgens grootte, want alle ondernemingen binnen een bepaalde sector behoren tot hetzelfde ecosysteem. Dankzij de kennis die we opbouwen, kunnen we doeltreffend en specifiek inspelen op de behoeften van onze klanten, ongeacht hun grootte. Bovendien profiteren we ook hier van ons netwerk: onze Relationship Managers en business bankers proberen klanten met elkaar in contact te brengen als ze van mening zijn dat het voor hen zinvol is om elkaar beter te leren kennen. We doen dat op een ‘formele’ manier, bij de sectorale evenementen die we organiseren, maar ook informeel, tijdens onze dagelijkse activiteiten.”

Innovatie ondersteunen

In dezelfde geest lanceerde ING – eerst in Vlaanderen, dan in de rest van het land – een aanpak gebaseerd op start-ups, jonge groeibedrijven die vandaag één van de pijlers van onze economische toekomst vormen. “Vorig jaar creëerden we een nieuwe functie: die van Innovation Banker of innovatiebankier”, vervolgt Erik Van Den Eynden. “Net als de ‘sectorale’ bankiers zijn de Innovation Bankers grondig vertrouwd met het ecosysteem van de start-ups. En om zich beter te integreren in de cultuur van dat ecosysteem, zijn ze aanwezig in tal van bedrijfsincubators. Maar hun taak gaat verder dan alleen praten over bankproducten: ze bevragen de ondernemers ook over hun business model, organiseren ontmoetingen met economische actoren en zetten ook het ING-netwerk in om jonge projectlanceerders voor te stellen aan grotere bedrijven die ofwel hun eerste klanten kunnen worden, industriële partners of zelfs investeerders.

"We willen uit onze traditionele bankiersrol stappen om onze klanten een maximale meerwaarde te bieden."

Die aanpak komt zowel de start-ups ten goede als grotere ondernemingen, want ook zij zijn voortdurend op zoek naar vernieuwing. Opnieuw, we willen uit onze traditionele bankiersrol stappen om onze klanten een maximale meerwaarde te bieden.”

Bij ING ondersteunen en begeleiden onze experten innovatieve ondernemers zoals Jurgen en zijn ecologische cargofietsen.

Digitalisering? Een opportuniteit!

Binnen de ‘omnikanaalbank’ die we zouden willen opbouwen, blijft de persoonlijke relatie het hart van ons bedrijfsmodel. Daarnaast speelt uiteraard ook de digitalisering een belangrijke rol. “Toch is het absoluut niet onze bedoeling dat die onze bankiers vervangt, wel integendeel!”, benadrukt onze gesprekspartner. “We beschouwen digitale diensten als een noodzakelijke aanvulling op ons aanbod. We weten dat de tijd van de ondernemers kostbaar is en willen hen dan ook de mogelijkheid bieden om tijd te winnen als ze dat wensen, door gebruik te maken van onze digitale diensten. Dat is ook de filosofie achter ons gloednieuwe ‘Credit Center’: ook hier zouden we het leven van onze ondernemers willen vergemakkelijken door hen snel en met zo weinig mogelijk formaliteiten alle kredieten aan te bieden die verband houden met hun dagelijkse activiteit.”

Ondernemers ondersteunen

“Het motto dat we hebben ontwikkeld om onze verhoudingen met de bedrijfswereld te omschrijven, blijft dan ook meer dan ooit actueel”, besluit Erik Van Den Eynden. “Ondernemen zit in uw genen, u ondersteunen in die van ons.”

En nu?

Laat u inspireren tijdens een businessevent of maak een afspraak met uw ING-gesprekpartner.