Groei

4 oktober 2017

"Stilstaan is een doodsteek voor internationalisering"


Sébastien D'Hondt

Head of Corporate Clients bij ING

Ledigheid is het oorkussen van de duivel, zo luidt het spreekwoord. Ook voor export is het een levenswijsheid om rekening mee te houden. "Bij luiheid denk ik aan inertie: niets ondernemen", zegt Sébastien D'Hondt, Head of Corporate Clients bij ING. "Stilstaan – op het vlak van analyse, technologie of creativiteit – is een doodsteek voor internationalisering."

Welke zaken zien kandidaat-exporteurs het vaakst over het hoofd?

"Soms betreden ondernemers per toeval een markt. Een goed, nieuw contact in het buitenland kan daarvoor al voldoende aanleiding zijn. Of ze steken samen met een klant de grens over. Bij zo'n spontane internationalisering laten startende exporteurs de marktstudie soms te veel links liggen."

Tips om niet in die valkuil te trappen?

"Vul uw buikgevoel aan met een risicoanalyse. Ga na of u over voldoende werkkapitaal beschikt, hoe u het effect van wisselkoersen opvangt, of u meer medewerkers moet aanwerven, hoe u zich juridisch indekt tegen namaak,... enzovoort. Zodra de knoop is doorgehakt, moet ook uw internationale marketing een versnelling hoger schakelen. Bepaal wat uw product of dienst uniek maakt in het buitenland en stem daar uw marktaanpak op af. Wilt u de touwtjes volledig in handen houden en rechtstreeks exporteren? Dan beschikt u idealiter over veel marktkennis en financiële slagkracht. Werkt u met een handelsagent, dan is dat minder een vereiste. Maar u kan dan lokaal wel minder controle uitoefenen."

Is stilstaan ook een valstrik voor ervaren rotten in het exportvak?
In bepaalde markten krijgt u nauwelijks nog voet aan de grond zonder een uitgekiende onlinemarketing- of contentstrategie

"Jazeker, vooral op technologisch vlak. In een wereld die in ijltempo digitaliseert, moet u zichzelf als bedrijf blijven heruitvinden en uw marketing, producten en diensten afstemmen op elke nieuwe exportbestemming. In bepaalde markten krijgt u nauwelijks nog voet aan de grond zonder een uitgekiende onlinemarketing- of contentstrategie."

"Digitalisering heeft ook een technologische impact op het beheer van je exportkredieten, -risico's en -strategie. Internationale handelstransacties stonden vroeger gelijk aan bergen papierwerk. Vandaag is er op dat vlak al een verregaande digitalisatie, maar stilaan brengt blockchain een volgende revolutie op gang, waar we ook als bank op inspelen. Dankzij die datatechnologie kan je sneller, goedkoper en veiliger transacties uitvoeren: van buitenlandse leveranciers betalen tot voorraden bekostigen. Over een concurrentieel voordeel gesproken! Maar ook voor internationaal logistiek beheer en traceerbaarheid heeft blockchain veel in petto."

"Om dergelijke ontwikkelingen bij te benen, moet u wel creatief uit de hoek komen en nieuwe financieringsvormen durven te verkennen. Ook op dat vlak is inertie dus uit den boze. Als bank dragen we ons steentje bij door voortdurend nieuwe financiële oplossingen uit te denken. Bijvoorbeeld om de exportrisico's al van bij de productontwikkelingsfase in te perken, de financiering ervan te verzekeren en de betaalrisico's in het buitenland globaler te dekken."

Meer info?

Krijgt u graag meer info over hoe u uw onderneming in het buitenland doet groeien of hebt u hulp nodig om bovenstaande valkuilen te vermijden?