Groei

8 maart 2017

Hoe succesvol exporteren met internet?

De komst van het internet heeft voor bedrijven een grote impact gehad op de manier van zakendoen. Het World Wide Web biedt bedrijven unieke kansen om nieuwe klanten te vinden in eigen land, maar ook in het buitenland. Doet de term e-commerce bij u een belletje rinkelen? Het is dé manier bij uitstek om uw exportplannen een boost te geven. Ontdek hier meer.

De opmars van e-commerce

De bijdrage van het internet aan onze Belgische economie groeit jaar na jaar. In 2015 was het al goed voor 4,6 % van het bbp. Vooral het aandeel van e-commerce valt op: in 2013 was het goed voor een omzet van twee miljard euro, een groei van 26% tegenover het jaar voordien. Volgens een studie van OC&C Strategy Consultants zal de e-commercemarkt tegen 2020 vervijfvoudigd zijn tegenover 2013. Als u uw bedrijf alle kansen wil geven voor de toekomst, trekt u dus maar beter de kaart van de e-commerce.

België, kneusje van de e-commerce-klas?

Jammer genoeg lijken we in België op het vlak van e-commerce een beetje achterop te hinken. Het voorbeeld van de retailsector, toch een markt die e-commerce omarmd heeft als een belangrijk businessmodel, spreekt boekdelen. In die sector leidt 77% van de Belgische kliks via betalende Google AdWords-links naar buitenlandse websites. Nog straffer: het aantal kliks naar Nederlandse sites die afkomstig zijn van AdWords-campagnes gericht op België ligt hoger dan het aantal kliks naar Belgische websites afkomstig van alle AdWords-campagnes wereldwijd.

De waarde van een goede website

Tijdsgebrek en het ontbreken van een aangepaste logistieke infrastructuur worden vaak aangehaald als een verklaring voor de achterstand van de Belgische e-commerce.

Maar onderstaande cijfers bewijzen dat vooral de aanwezigheid van een goede website de doorslag geeft:

  • Meer dan 50% van de Belgische ondernemingen heeft geen website
    In vergelijking met Nederland, waar 80% van de ondernemingen wel online aanwezig is, is dit een onthutsend cijfer. Zonder website blijft u immers onzichtbaar voor een grote groep potentiële klanten.
  • 66% van de Belgische websites is niet meertalig
    Een meertalige website is nochtans essentieel als u als bedrijf echt resultaat wil boeken in het buitenland.
  • 75% van de Belgische websites is niet geschikt voor mobiele toestellen
    Volgens een onderzoek van digitaal bureau Wijs gebeurde in 2015 bijna 40% van alle websitebezoeken via een mobiel toestel. In Nederland is dat zelfs al 50%. Uit een recente studie van Google blijkt bovendien dat 61% van de mobiele gebruikers een andere website probeert als blijkt dat een bepaalde website niet ‘mobile friendly’ is. Als onderneming zorgt u dus best voor een website die geschikt is voor mobiele toestellen.
Het is nog niet te laat

Het valt niet te ontkennen dat we in België slecht scoren op het vlak van e-commerce. Nochtans biedt het internet heel wat kansen. Bovendien staan we nog maar aan het begin van de nieuwe digitale revolutie. Het is dus nog niet te laat om mee op de digitale kar te springen. De komende jaren zal het aandeel van e-commerce enkel maar toenemen. De Belgische wetgever heeft hier trouwens ook al op ingespeeld met het onderdeel Marktpraktijken en consumentenbescherming in het nieuwe Belgische Wetboek van Economisch Recht.

Meer weten?

Bent u van plan om met uw bedrijf te gaan exporteren? Lees er hier meer over.

Voor meer tips en casestudies kunt u ook onze brochure ‘Grenzen verleggen’ (pdf) downloaden.