Innovatie

24 april 2017

De vierde industriële revolutie: bedreiging of kans?


Dr. Ir. Filip Van den Abeele

Senior Pipeline Consultant bij Subseawolf en chef wetenschap van de VRT

3 tips
  1. Grijp de kansen om sterk te gaan personaliseren. Ga in dialoog met uw klant.

  2. Deel en analyseer data. Ga in zee met een data-analist. Uit voorspellingen valt heel veel waarde te halen.

  3. Omarm de veranderingen die op til zijn. Degene die 'most adaptable to change' is wint.

De tijd van massale personalisatie en ongelimiteerde interconnectiviteit breekt aan. Alles wordt nog intelligenter. En alles zal met alles praten. Filip Van den Abeele van Subseawolf is een warmbloedige ambassadeur van wetenschap en techniek. Hij is zeer optimistisch over de mogelijkheden van de vierde industriële revolutie, maar niet blind voor de gevaren van disruptie: “Nu is het tijd om uw comfortzone te durven verlaten.”

3D-printen en gezondheid op maat

Dé grote omwentelingen die de vierde industriële revolutie typeren zijn interconnectiviteit en de extreme personalisatie van massaproductie. “Kijk bijvoorbeeld naar het 3D-printen”, zegt Filip Van den Abeele. “Die 3D-printer wordt straks even gemeengoed als onze 2D-papierprinter. En dus gaat u het best na wat dat voor uw onderneming betekent. Jaarlijks worden bijvoorbeeld acht miljard stuks speelgoed gemaakt. Binnen een aantal jaar kan dat maakproces zomaar in de woonkamer staan. Moeder of vader downloaden een basisfile, laten hun kind het design bijkleuren en de gepersonaliseerde speelpop en bouwsteentjes worden thuis geprint. Als u speelgoed maakt, raad ik u aan om nu al extra content te verzinnen waarmee kinderen zelf aan de slag kunnen. En trek al die creativiteit nadien weer binnen via een community.”

“Als iemand uw product thuis kan printen, hoeft u dat niet meer te maken, op te slaan, te verkopen of te verzenden.”

Additive manufacturing - printen op industriële schaal - kan de maakindustrie in belangrijke mate gaan ontwrichten. Denk daarbij ook aan logistieke bedrijven en aan transport. “Als iemand een wisselstuk op locatie print, hoef jij dat niet meer te maken, op te slaan, te verkopen of te verzenden”, zegt Van den Abeele. “Maar kijk ook naar de kansen bij prototyping. Dat gaat veel sneller en goedkoper. En u kunt 'in loop' met de klant ontwerpen: u vraagt om uw prototypes gewoon thuis te printen en telkens opnieuw uit te proberen.”

Kijk vooruit met big data

Alles is vandaag data. Onze identiteit is data. Onze gezondheid is data. Ons gedrag is data. “Big data laten toe om interessante trends te ontdekken, zelfs voor ze zich voordoen. De voorafschaduwing ligt al verscholen in de data die we allemaal samen uitsturen”, zegt Van den Abeele. “Met het onlinegedrag van mensen die een woning of bouwgrond zoeken, kunt u de evolutie van de huis- en grondprijzen perfect voorspellen. Ons DNA is in essentie ook big data. En onze fit-app registreert ons gezondheidsprofiel. Straks kunnen we mankementen in onze individuele gezondheid voorzien en preventief ingrijpen. Op een kippenboerderij kunt u elke kip van een sensor voorzien en continu de fysieke conditie monitoren: aan de hand van eet- en drinkgedrag, gewicht en de hoeveelheid eieren. U kunt zo ook indicaties zoeken voor een ziekte-uitbraak ...”

“Personaliseren gaat om gepersonaliseerd voorspellen met behulp van big data.”

Personaliseren gaat niet enkel over gepersonaliseerde reclamefolders. Het gaat om gepersonaliseerd voorspellen met behulp van big data. “Bij deze roep ik elk bedrijf op om een dataminer aan te werven”, zegt Filip Van den Abeele. “De analyse van big data is niet gemakkelijk, omdat ze van nature big en ongestructureerd zijn. Maar uit het kunnen voorspellen valt heel veel waarde te halen. Ik roep bedrijven dan ook op om eigen data te delen. Pas zelf de deeleconomie toe. Hoe groter uw datanetwerk, hoe waardevoller elke dataset. Het is de combinatie van alle data die de echt interessante dingen naar boven kan brengen.”

Verlaat uw comfortzone en ga op zoek

We lezen over peuters die met hun vinger over het scherm van een iPad swipen, over robotauto’s die zelfstandig een parkeerplaats zoeken, over de deeleconomie waar bezit geen must meer is. “Misschien zullen kinderen van nu straks geen rijbewijs meer halen”, zegt Van den Abeele. “Mobiliteit wordt straks volledig anders, veel meer op maat: het gaat straks over wat u hier en nu nodig hebt, en niet meer over de auto die in uw straat staat geparkeerd. Misschien wordt bezit wel helemaal anders. Een horloge of een chique handtas wilt u nog zelf bezitten. Maar bij een wagen zie ik dat statussymbool verdampen. Ga na hoe belangrijk persoonlijk bezit is voor uw klant.”

“Ik herinner mij de grootvaders die de televisiebeelden van de maanlanding de rug toekeerden, omdat ze niet wilden dat er mensen op de maan stapten”, zegt Van den Abeele. “Dat is natuurlijk niet de goede houding. De groei zit buiten uw comfortzone. Het is belangrijk om alle trends nu al mee te nemen en met open vizier na te gaan hoe u daar binnen vijf tot tien jaar op zult inspelen. Het is degene die ‘most adaptable to change’ is die wint.”

Samengevat

De vierde industriële revolutie is aangebroken. De technologie wordt alsmaar slimmer. En alles zal met alles praten. De stroom aan beschikbare data wordt steeds breder en dieper. We staan voor grote omwentelingen in allerlei domeinen: de maakindustrie, de geneeskunde, mobiliteit, landbouw, voeding, transport … Het gaat vanaf nu over de massale productie van gepersonaliseerde producten en diensten. En die producten en diensten worden mee vormgegeven door de klant zelf. Om mee te zijn, moet u uw comfortzone durven verlaten.

Meer info?