Groei

30 november 2016

Een doelgerichte aanpak om franchise te stimuleren


Carrefour, McDonald’s, Ixina… deze ketens beschikken allemaal over een eigen franchisenetwerk van zelfstandigen en hebben een bankpartner nodig die de specifieke mechanismen ervan onder de knie heeft. Daarom heeft ING franchisespecialisten opgeleid en hanteren we een geïntegreerde franchiseaanpak. Doel: beter tegemoetkomen aan de behoeften van zowel de franchisenemer als de franchisegever.

Wat houdt die geïntegreerde franchiseaanpak in?

“De bank deed tot nu toe te weinig met sommige gegevens van de franchisegever”, vertelt Edith De Flines, Business Lending Customer Experience bij ING. “Het gaat hier nochtans om belangrijke informatie: ondersteuning van zijn netwerk, gemiddelde termijn die het verkooppunt nodig heeft om rendabel te worden, succespercentage van de verkooppunten, beheer van de reputatierisico’s enzovoort.” Door alle gegevens te verzamelen en het duo franchisegever-franchisenemer als een geheel te beschouwen, heeft ING een beter zicht op wat er speelt en hoe ze het dossier kunnen aanpakken.

Een sterker kredietdossier voor de franchisenemer

Wat betekent dat concreet? “Drie tot vier keer per jaar ontmoeten onze franchisespecialisten de franchisegever om het franschisenetwerk te evalueren en het slaagpercentage alsook de succesparameters van de franchisezaken na te gaan”, vervolgt Edith De Flines. Vervolgens gebruikt ING die informatie om het kredietdossier van kandidaat-franchisenemer te verstevigen.

Een raamovereenkomst als win-winsituatie

Een franchisegever kan het kredietdossier van een kandidaat-franchisenemer positief beïnvloeden door een raamovereenkomst met ING af te sluiten. Dit houdt in dat de franchisegever zich tegenover zijn franchisenemer engageert ten aanzien van de bank, bijvoorbeeld in de vorm van een waarborg, een voortzetting van de huurovereenkomst of een overname van de voorraad. Door zijn verbintenissen te respecteren, optimaliseert de franchisegever de uitbouw van zijn netwerk en de slaagkansen van zowel zichzelf als de franchisenemer.

Minder eigen kapitaal, meer financiering

“Een sterk kredietdossier en andere analysecriteria zoals bijvoorbeeld de naambekendheid van een franchisegever, kunnen de financiering door de bank aanzienlijk vergroten”, aldus Bart Eekhaut, hoofd Customer Experience Business Lending bij ING. “En daardoor moet de kandidaat-franchisenemer minder eigen kapitaal kunnen voorleggen om zijn droom van een eigen zaak te kunnen waarmaken.”

Hoe kunnen wij u helpen?

Hebt u nog vragen over franchising? Aarzel niet contact op te nemen met onze expert ter zake Jan Van den Bergh, die u graag antwoorden biedt en meer uitleg kan geven over onze specifieke aanpak voor franchise.

Jan Van den Bergh
Franchising Expert