Groei

9 januari 2018

4 tips om efficiënt te digitaliseren als familiebedrijf

Digitalisering en nieuwe technologieën hebben het klassieke bedrijfsmodel op zijn kop gezet. Stilstaan blijkt heel vaak een synoniem voor achteruitgaan, maar het is niet voor elk bedrijf even evident om op de digitale trein te springen. Ook familiebedrijven gaan handenwringend op zoek naar nieuw talent dat hun digitale teams kan versterken. Zo’n aanwerving brengt echter heel wat met zich mee.

Internationaal is Pedro Earp, de chief disruptive growth officer van AB InBev, ongetwijfeld het bekendste voorbeeld van een jong digitaal talent dat het tot topmanager bij een groot familiebedrijf heeft geschopt. Jonge talenten, vaak late dertigers of vroege veertigers, krijgen aan de top van familiebedrijven doorgaans de rol van chief information officer (CIO), chief innovation officer (ook CIO) of chief digital officer (CDO) toegewezen. Wat hun functie ook is, ze helpen de familie bij het vernieuwen van de focus van het bedrijf.

Voor technologie-ondernemer, auteur en spreker Peter Hinssen mag het allemaal nog wat sneller gaan. "De voorbije twee jaar heb ik vastgesteld dat veel familiebedrijven de digitalisering ernstig nemen, maar ze handelen er nog niet altijd naar." Dat familiebedrijven soms afwachten, heeft vaak te maken met het inzicht dat het veranderingsproces verder gaat dan het aanwerven van een briljante jonge CDO of het vinden van een geschikte onafhankelijke bestuurder. De versterking heeft een kader nodig, maar hoe creëer je dat?

1. Herbekijk je businessmodel
"Onderzoek goed wat de kansen zijn, wat je precies wil claimen en welk talent je daarvoor nodig hebt"

Als familiebedrijven investeren in innovatie, nieuwe technologie of digitalisering, moeten ze de impact daarvan correct inschatten. "Maak vooraf goed je huiswerk", geeft Wouter Torfs van Schoenen Torfs mee. "Of, concreter: onderzoek goed wat de kansen zijn, wat je precies wil claimen en welk talent je daarvoor nodig hebt. Strategie is zeer belangrijk."

2. Digitalisering is geen imago-oefening

Je goed voorbereiden, dat betekent ook duidelijke doelstellingen formuleren voor de CIO of CDO. Veel familiebedrijven nemen tijd om de doelstellingen voor de lange termijn duidelijk af te bakenen. Het is beter wat langer te wachten en de impact goed in te schatten, dan snel een sprong in het duister te wagen.

Schoenen Torfs: de webshop is de grootste winkel

Schoenen Torfs wachtte tot vijf jaar geleden voor het volop in e-commerce investeerde. Intussen is de webshop vijfmaal groter dan de grootste bakstenen winkel en goed voor 12 procent van de omzet.

"Familiebedrijven digitaliseren haast nooit voor het imago", constateert Peter Hinssen. "Bij grote niet-familiale bedrijven zie ik dat weleens gebeuren: ze halen voor de schone schijn een onafhankelijke bestuurder met sterke digitale vaardigheden binnen. Als familiebedrijven de stap doen, dan is het serieus en passen ze de vernieuwing toe op alle niveaus: verkoop, omgaan met klanten, het hele businessmodel."

3. Lijn de mandaten scherp af

Zodra je fundamenten goed zitten, kan je de juiste profielen op je hertekende organigram plaatsen. Maar nieuwe, klinkende titels kunnen schemerzones creëren. Een innovation manager, een digital manager of een disruption manager? Door te strooien met functies die elk een stukje van het digitale veranderingstraject opeisen, kan chaos ontstaan.

Renson: "Familiebedrijven digitaliseren om de juiste reden"

Bij het West-Vlaamse Renson is Koen Van Loo sinds mei aan de slag als CIO, een nieuwe functie in het bedrijf. "De I van CIO staat heel duidelijk voor information", zegt hij. Hij merkt vooral op dat familiebedrijven heel vaak om de juiste reden voor digitalisering kiezen. "Ze doen het niet omdat iedereen het doet. Bij Renson is de familie in de eerste plaats geboeid door de mogelijkheid innovatieve producten te lanceren. Digitaliseren is het middel, niet het doel."

4. Kijk verder dan de digital natives

Kan een familiebedrijf zomaar een rasechte digital native van pakweg 25 of 30 jaar op de stoel van de CIO zetten? De meeste bedrijven kiezen voor iets oudere profielen, 40 jaar of ouder, en zorgen voor een kader waarin het jonge talent zakelijke maturiteit kan opbouwen. Tegelijk is de sterke vertrouwdheid met het digitale een kans. "Nog te veel raden van bestuur bestaan uit vijftigers in een grijs pak, die over de strategie praten, terwijl er elke dag jonge mensen in het bedrijf starten", zucht Peter Hinssen. "Luister naar hen, gebruik hun digitale bagage."

Kinepolis: "Innovatie is het werk van iedereen"

Kinepolis Group heeft sinds september 2016 een CIO. De bioscoopgroep trok Bjorn Van Reet (40) aan. "Kinepolis Group wil dat de CIO er mee voor zorgt dat het bedrijf op alle gebieden mee is met de digitale evolutie." Daarom is de betrokkenheid van alle werknemers zeer groot. Via het Kinepolis Innovation Lab zoekt de groep intern naar ideeën. "Innovatie is het werk van iedereen. De mensen die alle dagen met onze systemen werken, sturen de vooruitgang."

Meer lezen?