Groei

19 Juni 2018

Wat data scientists precies doen

We kennen allemaal Belgische ondernemers die om hun droom te realiseren naar het buitenland getrokken zijn, maar wie is er speciaal naar België gekomen om te ondernemen? Katya Vladislavleva – oprichtster en eigenares van DataStories - is zo’n witte raaf.

Wat doet Datastories?

DataStories helpt bedrijven om goede beslissingen te nemen aan de hand van slimme data. Ze geven werknemers een krachtige en eenvoudig te gebruiken tool in handen om hen te helpen kwalitatieve data te vergaren, de juiste datapunten in te zetten en hun spreadsheets vervolgens om te zetten naar interactieve en duidelijke rapporten die hen zullen helpen in het beslissingsproces.

Welke problemen kan DataStories oplossen?
"We willen bedrijven op een andere manier beslissingen leren nemen, op basis van data"

“Ik heb DataStories opgericht om de wereld te helpen om beslissingen te nemen op basis van data. Multinationals met meer dan 50.000 werknemers kunnen dat vandaag zelden tot nooit. Neem nu dat ze - in het beste geval - 30 mensen hebben die fulltime met analytics bezig zijn. Dan heb je 30 data scientists voor 50.000 werknemers. Dat gaat gewoon niet en die bedrijven bouwen al snel een achterstand op. Zet daar een start-up met 10 werknemers naast. Je doet iets innovatiefs, je hebt één doel en één doelmarkt. Als je dan 1 of 2 data scientists hebt, is plots 20% van je team met data bezig. Dat is van een heel ander kaliber.

Daarnaast hebben grote bedrijven een groot productaanbod en moeten ze in heel wat markten innoveren. Qua capaciteit is dat pompen of verzuipen. Zij kunnen niet winnen, tenzij ze onze tools gaan implementeren. Je kàn gewoon niet voldoende sterke dataprofielen aannemen als je zo een omvang hebt. Wij geloven dat je dat probleem kan oplossen door de mensen die je wel hebt, de juiste middelen in handen te geven om data goed te gebruiken. En dat maakt onze technologie zo belangrijk. Nog belangrijker is dat je onze tool meteen kan beginnen te gebruiken. Op vijf minuten ben je ermee weg. Datagedreven denken is dan wel een must, maar dat kan je ook later leren. Wij geven de mensen dus iets in handen dat ze meteen kunnen gebruiken en vertrouwen.

Maar wat doen we nu precies? Simpel. We willen bedrijven op een andere manier beslissingen leren nemen, op basis van data. Mensen noemen het vaak artificiële intelligentie, maar eigenlijk is augmented intelligence een juistere term. Dat betekent dat er nog altijd een mens aan het stuur zit, maar dat die wordt ondersteund door technologie om sneller, beter en slimmer te werken. Technologie helpt mensen ook om de gevolgen van hun daden beter in te schatten. Zo kunnen mensen beslissingen nemen op basis van de juiste data en niet louter vanuit een of ander buikgevoel.”

Het beroep 'data scientist'
"Dat zie je ook in de manier waarop we data vertalen naar boeiende verhalen en saaie, voorspelbare dingen links laten liggen"

“In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, hoeven dat niet per sé wetenschappers 'pur sang' te zijn. Het zijn mensen die op een of andere manier bezig zijn met het verzamelen, communiceren en interpreteren van data en de job bestaat eigenlijk al veel langer dan de term zelf. In dit veld heb je twee kampen:

  • Langs de ene kant vind je de ontwikkelaars, die vooral bezig zijn met het verbeteren van de manier waarop we communiceren over data of over hoe we ze verzamelen en opslaan.
  • En dan heb je de verwerkers, die de verzamelde data interpreteren en ze in modellen gaan gieten.

Bij DataStories hebben we al erg vroeg beslist om ons niet toe te leggen op data management en dataverwerking. Daar zijn al genoeg sterke spelers voor op de markt. Wij willen doen wat niemand anders kan.

Wij stellen zogenaamde unicorns te werk: mensen die goed zijn in alles. Ze zijn zowel IT-professionals als wiskundigen. En wij hebben voor hen als het ware een speeltuin gebouwd met ons product.

Op businessvlak is het interessant om saaie dingen te doen. Er zit namelijk heel veel geld in saaie dingen. Maar voor ons is plezier en uitdaging een deel van wie we zijn als bedrijf, dat zie je ook in de manier waarop we data vertalen naar boeiende verhalen en saaie, voorspelbare dingen links laten liggen. Mensen bouwen hier hun carrière uit. Ze zetten zich dag in dag uit in voor DataStories. Ik zou het jammer vinden als ze dat niet met volle goesting zouden doen.”

Plezier, zingeving en efficiëntie
"De start-upcultuur zou draaien om efficiëntie, plezier en zingeving"

“De start-upcultuur zou draaien om efficiëntie, plezier en zingeving. Efficiënt zijn we nog niet. Dat is ook niet erg. We zijn de afgelopen paar jaren bezig geweest om alles op punt te stellen en nu pas zijn we in de fase aanbeland waarin we kunnen gaan optimaliseren en kunnen inzetten op efficiëntie. Je hebt in het begin voldoende cashflow nodig om te overleven. Begin met te onderzoeken wat de juiste dingen zijn om te doen en optimaliseer daarna je handelingen en processen. 

Plezier hebben we, dat vind ik belangrijk. Waarom zou je jaren investeren in iets dat je niet leuk vindt? Mijn job is mijn hobby, dat kan ook bijna niet anders als ondernemer. Voor hobby’s daarbuiten heb ik op dit moment maar weinig tijd. Daar wringt het nog een beetje in mijn work-life balans, maar doordat mijn job ook mijn hobby is, blijft de schaal wel grotendeels in evenwicht.

Zingeving is uiteraard ook een grote pijler voor DataStories. We delen hier allemaal hetzelfde doel en dat is de wereld verbeteren op grote schaal. We willen opgewassen zijn tegen de grote spelers en het status quo in onze sector.”

Ondernemen met een Hoek Af

Katya Vladislavleva is één van de ondernemers die u terugvindt in Balls & Brains, het derde ondernemersboek in de reeks Hoek Af van Eric Kenis. Daarin geeft de auteur ‘a sneak preview in the near future’ van onze economie, onze business modellen en onze maatschappij. 

http://www.hoek-af.be/

Hebt u ook een Hoek Af?

Geïnteresseerd in de start-upcultuur?