Groei

14 juni 2018

Een groot bedrijf dat voelt als een klein team

Ondanks de snelle groei – meer dan 85 medewerkers in 8 jaar - wil Jeroen Lemaire – medeoprichter van In The Pocket - het gevoel van een klein team behouden, hoe groot ze ook worden.

“Op elkaar aangewezen zijn en verantwoordelijkheid nemen voor je eigen werk zorgt voor een gezonde druk bij je werknemers. Op deze manier kunnen ze hun potentieel een stuk beter inzetten dan wanneer ze voor een traditionele manager zouden werken. We zien erg duidelijk het verschil tussen mensen die het gevoel hebben dat ze zelf in de cockpit zitten, en die die het gevoel hebben aan een lopende band te staan.

Ik ben ook blij dat we, ondanks onze groei, stelselmatig onze silo’s zijn blijven afbouwen. Heel veel conflicten ontstaan in de sprong tussen diverse silo’s, dus ik vind het belangrijk om ook als ‘scale-up’ die flexibiliteit en dat multidisciplinaire karakter te blijven behouden.”

Wat doet In The Pocket?

In 2010 startte Jeroen Lemaire samen met Pieterjan Bouten en Louis Jonckheere In The Pocket. Ze wilden apps bouwen voor bedrijven – en werden daarin al snel de grootste speler. In 2013 splitsten de oprichters de vennootschap op, omdat het ‘kleine project’ Showpad kapitaal wilde aantrekken en dus zijn eigen pad moest inslaan. Jeroen Lemaire bleef operationeel aan boord bij In The Pocket. Sindsdien heeft In The Pocket zich gepositioneerd als ‘Digital Product Studio’. 

In The Pocket bouwt digitale producten voor eindgebruikers, in opdracht van bedrijven. Hun hoofddoelen zijn: mensen gelukkig maken en bedrijven helpen groeien. Ze onderzoeken dag in dag uit welke krachtige nieuwe technologieën ingezet kunnen worden om de wereld te veranderen en om nieuwe ervaringen te creëren.

Projecten zorgvuldig uitkiezen
"We hebben in het verleden veel business laten liggen, niet omdat er geen geld in zit maar omdat het niet past bij wie we zijn"

“Wat ons onderscheidt van andere bedrijven, is dat we het ons eigen hebben gemaakt om als eerste te ontdekken wat de waarde is van een nieuwe technologie. We hebben in het verleden veel business laten liggen, niet omdat er geen geld in zit maar omdat het niet past bij wie we zijn. Met onze ervaring zouden we gerust kunnen pitchen voor grote legacy-projecten. Daarmee kan je miljoenen aanboren, maar je zit wel verwikkeld in een eindeloze rit aan onderhoud en updates. Of je kan aan ‘bodyshopping’ doen en je personeel tewerkstellen bij andere bedrijven. Heel wat van onze collega’s doen het en putten daar zelfs de helft van hun omzet uit. Daar doen we niet aan mee.”

In de cockpit
"Met de vinger aan de pols ondervind je veel beter hoe je maximale waarde biedt en dat komt de langetermijnrelatie met de klant alleen maar ten goede"

“Bij In The Pocket werken we met zes multidisciplinaire teams. Zij volgen projecten op van A tot Z, beginnende bij de briefing van de klant en het probleem waar ze mee komen aanzetten. Ze zorgen autonoom voor een strategische roadmap, het productdesign, ontwikkeling, ‘solution architecture’, testen en gebruikersvalidatie. Zo’n team bestaat uit 7 à 11 mensen. Onze producten worden niet gemaakt door mensen die zich een klein tandwieltje in een grote machine voelen. We zetten hen zelf in de cockpit. Dat is de enige manier om echte toppers aan te trekken en te behouden."

"Onze mensen werken dus zelf erg nauw samen met de klant. Met de vinger aan de pols ondervind je veel beter hoe je maximale waarde biedt en dat komt de langetermijnrelatie met de klant alleen maar ten goede. Grote bedrijven geven ons de ruimte om te experimenteren, omdat ze ons vertrouwen. Dergelijk vertrouwen bouw je niet puur op reputatie, daar gaat een waardevolle samenwerking aan vooraf.”

Een blik op morgen

“Onze teams mogen 24% van hun tijd spenderen aan het onderzoeken van nieuwe technologieën. Dat is broodnodig in België, want we zijn een erg traag land. Bedrijven hebben de kracht van mobiele technologie enorm onderschat, waardoor we daarin erg lang de rode lantaarn zijn geweest. Nu zien we exact hetzelfde probleem met ‘the internet of things’, met ‘virtual’ en ‘augmented reality’. We zien het als onze taak om bedrijven daarin mee te trekken. Een hightech omgeving die je een lowtech ervaring biedt, dat is volgens mij de toekomst.

Ondernemen met een hoek af

Jeroen Lemaire is één van de ondernemers die u terugvindt in Balls & Brains, het derde ondernemersboek in de reeks Hoek Af van Eric Kenis. Hoek Af organiseert ook regelmatig workshops en roadshows vol leerinhoud vanuit de expertise van ondernemers met een hoek af. Neem eens een kijkje op www.hoek-af.be/roadshow

Hebt u ook een Hoek Af?

Geïnteresseerd in de start-upcultuur?