Groei

19 juni 2018

“Onze bottleneck is niet klanten vinden maar goede medewerkers”

Wat kenmerkt de start-upcultuur in een onderneming van twintigers en dertigers?

Ambitie: groei

“Lemon Companies noemt zichzelf een jong en dynamisch technologiebedrijf en dat mag je letterlijk nemen. De werknemers zijn allemaal tussen de 25 en 35 jaar oud. Ik wil een duurzaam bedrijf uitbouwen dat het verschil maakt, zowel economisch als maatschappelijk. Maar om dat te doen, moet je groot genoeg zijn. Onze ambitie is groei.

We willen een grotere voetafdruk in de ondernemingswereld. We zijn niet alleen op de markt. Het is een hyperconcurrentiële markt, maar het is ook een gigantische markt. Er is enorm veel vraag en zodra je enkele klanten binnenhaalt en je werk goed doet, ben je vertrokken.” Aan het woord is de enthousiaste oprichter en CEO Filip Smet – met zijn start-up één van de snelste groeiers in de business van de digitale transformatie.

Wat doet Lemon Companies?

Lemon Companies is een creatief technologiebedrijf dat organisaties helpt om digitaal succesvol te worden. Sommige klanten hebben een idee voor een website of mobiele applicatie, maar kunnen het zelf niet uitvoeren. Dan zorgen zij voor de ontwikkeling. Anderen kunnen zich geen downtime permitteren en rekenen op hen voor de hosting. Nog anderen komen bij hen terecht, omdat ze zich willen linken met de cloud.

Samengevat: ze helpen hun klanten digitaal creëren, bouwen, opstarten en onderhouden. Die klanten variëren van universiteiten, over kleine kmo’s tot Fortune 500-bedrijven.

Goede werknemers vinden
"Onze sollicitanten moeten ons overtuigen dat ze hier echt graag willen werken”

“Ons grootste probleem is niet klanten vinden, maar goede werknemers. Het is bekend dat er een tekort is aan ingenieurs in Vlaanderen. Maar door kieskeurig te zijn in onze werving creëren wij een tweede drempel. Geïnteresseerden moeten bijvoorbeeld een vier uur durend assessment doorlopen, inclusief Fibonacci-raadsel. Best pittig. We zouden onze deur natuurlijk wijd open kunnen zetten voor iedereen met het juiste diploma, maar dat doen we bewust niet. We willen mensen met capaciteiten en we willen gemotiveerde mensen. Onze sollicitanten moeten ons overtuigen dat ze hier echt graag willen werken.”

Start-upcultuur
"Ik vind het belangrijk dat mensen plezier en voldoening halen uit hun werk"

“Er is bij ons heel weinig verloop. De vrijheid van onze medewerkers speelt daarbij een belangrijke rol. Ze beslissen zelf aan welke projecten ze werken. Ze hebben ook een belangrijke stem in wie we aannemen. Sollicitanten komen altijd een namiddag meedraaien, zodat we zien of ze in de groep passen. Die vrijheid is heel aanlokkelijk. Zo trekken we bijvoorbeeld regelmatig werknemers aan van bij grotere spelers waar een strakkere organisatiestructuur geldt.

Er hangt een huiselijke, warme sfeer. Er is een geweldige groepsdynamiek. We gaan twee keer per jaar samen op vakantie. Zo’n dingen triggeren jonge mensen. Er zit geen groot plan achter, het is gewoon zo gegroeid. Ik vind het belangrijk dat mensen plezier en voldoening halen uit hun werk. Ik wil opstaan, in de spiegel kijken en bedenken: zelfs al was het vandaag mijn laatste dag, ik zou precies hetzelfde doen. Dat lukt misschien niet elke dag, maar toch 9 op de 10 dagen. Ik kijk altijd uit naar maandag. En ik durf zeggen dat het zo is bij de meeste mensen in ons kantoor."

Een unieke groeifilosofie

Niet onze bedrijfsactiviteiten maar onze filosofie over hoe we willen groeien, is uniek. We hebben geen dure strategische plannen laten maken. We hebben geen uitgebreid management. We houden het heel simpel: iedereen is vrij om nieuwe ideeën op tafel te leggen.

Hoe dat eruitziet in de praktijk? Elke vrijdag vanaf 15u is het ‘Friday Lemonaries’. Iedereen die klaar is met zijn werk en zin heeft, kan dan zelf projecten aanbrengen. Dat gaat van opgedane kennis over een platform, een strategisch idee tot een grappig digitaal systeem om efficiënter broodjes te bestellen op het werk. Alles kan, alles mag.”

Sociale impact

Plezier en vrijheid zijn essentieel in alles wat ik doe. Maar daarnaast wil ik ook impact creëren. Zo steunen we met Lemon de Sumba Hospitality Foundation, een organisatie die mensen met weinig kansen op het Indonesische eiland Sumba toegang geeft tot opleidingen, zodat ze de weg vinden naar een job. Een heel mooi initiatief waar we graag onze schouders onder zetten, bijvoorbeeld door gratis development. Maar ik wil graag meer doen. Ik zou er graag zelf heen trekken met een groepje werknemers om workshops te geven en kennis te delen.”

Ondernemen met een hoek af

Filip Smet is één van de ondernemers die u terugvindt in Balls & Brains, het derde ondernemersboek in de reeks Hoek Af van Eric Kenis. Hoek Af organiseert ook regelmatig workshops en roadshows vol leerinhoud vanuit de expertise van ondernemers met een hoek af. Neem eens een kijkje op www.hoek-af.be/roadshow.

Hebt u ook een Hoek Af?

Geïnteresseerd in de start-upcultuur?