VERMOGEN OVERDRACHT

3 februari 2017

Hoe kunt u de overdracht van een bedrijf doen slagen?

"De beslissing om ons familiebedrijf te verkopen, weegt als een last op mijn schouders."
"Zolang vaders mening zwaarder weegt, voel ik me niet serieus genomen."
"Ik ben bezorgd dat niet alle kinderen zich fair behandeld voelen en dat er ruzie van komt."
"Het frustreert mij dat niet iedereen het achterste van zijn tong laat zien."
"Het maakt me kwaad dat mijn kinderen minder kansen krijgen omdat ze jonger zijn dan die van mijn broer. Hanne Van Waeyenberge, erkend coach voor de overdracht van familiebedrijven bij In der minne , legt uit hoe je met deze emoties kunt omgaan en hoe je een overdracht succesvol kunt aanpakken."

Een emotionele gebeurtenis

Een overdracht roept heel wat emoties op. En dat is maar normaal. Er wordt gemorreld aan de vertrouwde manier van werken. Als maar meer stemmen roepen om te worden gehoord. Niet iedereen spreekt uit ervaring of met kennis van zaken. En er zijn zoveel vragen.

Van uitstel komt geen afstel

De gemakkelijkste manier om hiermee om te gaan, is gewoon voort doen en het hele overdrachtscircus nog even uitstellen. En uitstellen. En uitstellen. Tot het plots heel snel moet gebeuren, de frustraties al zo hoog zitten dat een normaal gesprek niet meer mogelijk is, potentiële opvolgers andere keuzes hebben gemaakt,…

Waarom in gesprek gaan?
De moedigste en meest duurzame manier is om het gesprek aan te gaan, tijd te nemen en vragen te stellen.

De moedigste en meest duurzame manier is om het gesprek aan te gaan. Tijd te nemen. En nog meer vragen te stellen. Wat leeft bij jou? Waar maak jij je zorgen over? Wat maakt dat dit voor jou zo belangrijk is? Luisteren (en niet zozeer spreken) is de allerbelangrijkste stap in het overdrachtsproces. Al luisterend ontdekken dat de verschillen toch niet zo groot zijn, de verwachtingen niet zo bedreigend, de diverse stappen niet zo vermoeiend. Al luisterend tot de vaststelling komen dat er goede wil is, dat elkeen op zijn manier van betekenis wil zijn, dat er dankbaarheid is voor wat reeds is gerealiseerd.

Waarom je taboes beter niet weert
Als de drempel hoog is, doe dan beroep op een buitenstaander.

Schuw de taboethema’s niet in de overdrachtsgesprekken. Benoem wat gevoelig ligt en al jarenlang, soms generaties-lang, onder de mat wordt geveegd. Als de drempel hoog is of het water diep, doe dan beroep op een buitenstaander. Dat kan een betrouwbare kennis zijn met de nodige competenties of een externe deskundige. Een coach, bemiddelaar, begeleider, adviseur – hoe je hem of haar ook wil noemen – zorgt ervoor dat iedereen rond de tafel zich veilig voelt, gehoord en gerespecteerd. Door open te spreken klaart de lucht, groeit vertrouwen, ontstaat een gedeeld toekomstbeeld.

Een overdrachtsproces met aandacht voor emoties en kwaliteitsvolle communicatie leidt tot meer begrip, grotere betrokkenheid en vertrouwen. De slaagkansen voor een succesvolle overdracht nemen drastisch toe. En dat doet wat met een mens…

En nu?

Spreek erover met uw bankier.
Hebt u nog vragen? Neem contact met uw ING gesprekspartner

Hanne Van Waeyenberge ©