Starters

3 Februari 2016

GuardSquare: een Belgische speler van hoog niveau in de internationale IT-sector

Eric Kenis

Auteur van "Hoek af"

Een interview met Heidi Rakels, CEO van GuardSquare, door Eric Kenis, auteur van "Hoek af"

GuardSquare biedt software voor de beveiliging van android-applicaties aan. In april 2016 werd GuardSquare genomineerd als één van de honderd meest veelbelovende IT-start-ups ter wereld. Jurgen Ingels - Mister Fintech in ons land – investeerde al vroeg in het bedrijf. Hij is er vandaag actief als CFO.

“Hoe komt een sportster erbij om ondernemer te worden?”

“Bij iedere Google gebruiker die een app downloadt is onze open source software geïnstalleerd.” “Ik heb burgerlijk ingenieur computerwetenschappen gestudeerd. Vervolgens ben ik professioneel aan sport beginnen doen en ben ik 14 jaar ‘afgedwaald’. Na mijn sportcarrière ben ik in de IT gaan werken en daar mijn oude studiegenoot Eric Lafortune terug tegengekomen. Hij is ook mijn huidige partner en de CTO van het bedrijf. Eric was al een tijdje bezig met een opensource-project.

Zoals bekend is bij opensourcesoftware de broncode vrij beschikbaar. Iedereen kan de software zien en vrij uitbreiden. Hij is daarenboven gratis. Eric heeft in zijn vrije tijd de open source software ProGuard gecreëerd, die Java-programma’s kleiner en sneller maakt en een klein beetje beschermt tegen hackers. Omdat dat programma heel goed was en bovendien gratis, werd het al redelijk snel heel populair.

In 2008 werd Android gereleased door Google, gebaseerd op Java-technologie. In 2010 heeft Google ProGuard in de Android development kit gestoken. Sindsdien is bij iedere Google gebruiker die een app downloadt onze opensourcesoftware geïnstalleerd.”

“Dat levert je wel een goeie reputatiewinst op, maar nog altijd geen inkomen?”

In de loop der jaren hebben miljoenen developers ProGuard gebruikt. Ook veel grote bedrijven die één of andere app maken, hebben de software gebruikt. Zo is 87% van de banking apps in de Verenigde Staten beveiligd met ProGuard.

ProGuard geeft enkel een redelijke basisbescherming. We kregen natuurlijk veel bug reports, maar ook heel veel vragen voor uitbreidingen. Dat gaf Eric het idee om een commerciële uitbreiding te ontwikkelen.

Eric is sinds 2012 bezig met het ontwikkelen van het betaalproduct DexGuard, maar pas toen we klanten hadden, hebben we het bedrijf opgericht. Daarvoor hadden we wel een goeie reden. Door het opensource-project kregen we veel meer feedback dan een start-up normaal gezien krijgt. In ons geval ging het om feedback van miljoenen gebruikers. Al voor het bedrijf bestond, hadden we ons product op internet gezet tegen een heel lage prijs. Toen we zagen dat ook banken en heel grote bedrijven onze software begonnen te kopen, konden we niet anders dan het bedrijf oprichten.”

“Wat heeft de open source jullie opgebracht? Toch geen geld?”

"Ons opensource-project heeft ons grote voordelen opgeleverd. We hebben miljoenen gebruikers, terwijl onze concurrenten slechts enkele honderden klanten hebben. Zij moeten hun nieuwe producten altijd op hun commerciële klanten gaan uitproberen. Ons voordeel is dat we oneindig veel testers hebben. Daarnaast is er natuurlijk een volledige compatibiliteit tussen ons gratis en ons betalend project. Daardoor is het heel gemakkelijk om te upgraden. En dat betekent dat een upgrade maar een lage drempel vormt voor onze gebruikers.

Qua hoeveelheid gebruikers zijn we zeker marktleider in Europa en Amerika. Tot onze eigen grote verbazing was quasi geen enkele bank door een concurrent beveiligd.”

“Het product is klaar. Waaruit bestaat dan nog de innovatie?”

Een app kun je nooit voor 100% beveiligen. “Er moet voortdurend aan het product gewerkt worden. Een app kun je nooit voor 100% beveiligen. Je voegt daarvoor telkens extra lagen toe die het hackers steeds moeilijker maken. Onze innovatie is om elke keer opnieuw op een creatieve manier nieuwe lagen toe te voegen, en het daarbij beter te doen dan de concurrenten. Elke laag op zich moet zo goed mogelijk zijn, maar daarenboven moet je zoveel mogelijk lagen hebben.

Met ons basisproduct zijn we bij heel wat bedrijven en banken binnen. Als we daarna nieuwe producten rond dat basisproduct bouwen is het veel makkelijker om te upsellen. Een heleboel bijproducten kunnen zo in heel veel apps gebruikt worden. Dat is een volgende vorm van innovatie waarbij we nog aan het begin staan.

Door met onze klanten te praten, leren we hun bijkomende noden goed kennen en kunnen we makkelijker beslissen over de aanmaak van nauw aansluitende extra producten.”

En wat nu?

Lees getuigenissen van ondernemers en ontdek de adviezen van onze experts op ing.be/mijn-zaak.