Innovatie

05 augustus 2016

Innoveren om te overleven

Innovatie is jouw zaak – in welke sector je ook actief bent, hoe groot of hoe klein uw onderneming ook is. Daan Roosegaarde en zijn ‘Ja-maar …’-stoel wijzen de weg.

“Ik maak de vergelijking met mode. Er is de haute couture, de prachtige jurken op de catwalk in Parijs: ondraagbaar, maar het doet wél een duidelijke uitspraak. De kennis die je daar opdoet, dwarrelt vroeg of laat naar de prêt-à-porter en de T-shirts die jij en ik dragen. Innovatie is niet exclusief of exotisch, maar misschien de nieuwe standaard.”

Daan Roosegaarde en zijn Studio Roosegaarde werpen zich duidelijk op het 'haute-couturesegment’ van de innovatie. Zijn lichtgevende snelwegen in samenwerking met wegenbouwer Heijmans zijn wereldberoemd, net zoals zijn smog free tower die deze zomer ook in Peking zal staan.

Iedereen aan de innovatie

Terwijl Studio Roosegaarde innoveert op het scherp van de snee, spelen ook andere ondernemingen een cruciale rol om nieuwe ideeën te laten doorsijpelen. Zij moeten aandachtig blijven voor de innovaties en evoluties, kijken wat die betekenen voor hun activiteit en welke mogelijkheden ze scheppen. Om toekomstbestendig te zijn, moeten ondernemingen beseffen dat de tijd van de gestadige verbeteringen voorbij is. “We hebben dat de afgelopen 30 tot 40 jaar gedaan en zijn daar nu wel klaar mee. We komen op een punt dat die oude systemen niet meer werken – qua energie, qua economie – waardoor fundamentele veranderingen zich opdringen.”

Daan Roosegaarde, die een master in architectuur op zak heeft, is zowel kunstenaar als ondernemer. “Er is een verlangen om de wereld mooier, schoner, beter, slimmer te maken. Die artistieke droom is verweven met de daadkracht, het entrepreneurship. Je wilt in het nu opereren, niet in een museum staan met een 'niet aanraken'- bordje”, zegt hij. “Design is niet een nieuwe tafel of stoel maken, maar iets maken wat het leven beter maakt. Soms pak ik het heel poëtisch aan, zoals ons waterlicht, maar soms wordt het erg praktisch, zoals de smogvrije toren.”

Lef op lange termijn

Als ondernemer wil Daan Roosegaarde waarde creëren voor mensen, kijken wat klanten en consumenten écht willen – willen ze voedsel kopen, of zijn ze op zoek naar gezondheid? – en hoe hij hen dat kan bieden. Veel ondernemers zijn daarentegen gefocust op de korte termijn: cashflow, operationele efficiëntie, sales. “Ik snap dat wel, maar tegelijk ook niet. Een bedrijf moet ook verder kijken: waar wil ik over tien, vijftien jaar staan? Dat vereist lef: je moet durven, proberen, fouten maken. Dat vinden we heel lastig in Europa.”

Lef, maar zeker ook nieuwsgierigheid, creativiteit – en dat kun je trainen, overigens. ‘We beseffen te weinig dat creativiteit ons echte kapitaal is’, stelt Daan Roosegaarde vast. ‘In Nederland zijn we een land van meningen geworden. Leuk, maar wat gaan we doen? Flikker nou eens op met die mening en kom met een voorstel. We verkrampen en worden cynisch.’

Vandaar ook de 'Ja, maar ...'-stoel die Studio Roosegaarde ontwikkelde en die in elke onderneming een plaatsje verdient. ‘Dat is een stoel met een klein stemherkenningselementje. Telkens als je zegt 'Ja, maar dat is te duur ...' of 'ja, maar dat gaat te langzaam ...' of 'ja, maar ...', dan geeft die stoel een klein maar krachtig stroomstootje op je achterste. Daarmee houden we onszelf scherp.’

Vijf gouden tips van Daan Roosegaarde aan ondernemers:
  • De meest vooruitstrevende innovatie van nu is misschien wel de business as usual van morgen. Kijk naar de nieuwste ontwikkelingen en trends, en bedenk wat ze voor uw business betekenen.
  • Elke dag iets beter, iets sneller, iets efficiënter dan gisteren is ook innovatie, maar fundamentele shifts dringen zich op.
  • Kijk naar wat mensen écht willen, wat het leven makkelijker, aangenamer, interessanter, mooier... maakt. Dat is het doel op lange termijn voor ondernemers.
  • Als ondernemer moet u onzekere proefprojecten durven te lanceren, het lef hebben om risico's te nemen. Het 'ja, maar ...'-cynisme moet plaats ruimen voor dadendrang.
  • Creativiteit is het nieuwe kapitaal waarmee we in Europa het verschil kunnen maken. Voordeel: creativiteit kun je aanleren.
Wilt u ook innoveren met lef?

Maak een afspraak in uw ING-kantoor of bel het ING Contact Centre op 02 464 60 01 voor meer info.

Meer weten?

Welke zijn de belangrijkste succesfactoren van disruptieve ondernemingen?
Ontdek de antwoorden van Philippe Bergez, hoofd van ING FinTech Village.

Disruptieve technologieën? Philippe Bergez legt uit

Ga inspiratie opdoen op een van de talrijke events die we organiseren en/of steunen! Ontdek ze allemaal op ing.be/businessevents.