Innovatie

21 juli 2019

Made in Belgium: grenzen verleggen in de logistiek

Innovatie komt niet alleen uit Silicon Valley, maar ook uit onze eigen achtertuin.

België blijkt een vruchtbare voedingsbodem voor logtech, zeg maar de Googles van de logistiek. Een daarvan is Globis, dat de grenzen van logistiek en transport verlegt.

Het contrast tussen Silicon Valley en Erembodegem - de thuishaven van techbedrijf Globis - kan op het eerste gezicht niet veel groter zijn. Toch is er iets dat hen verbindt. Want ook in de landelijke deelgemeente van Aalst wordt aan toptechnologie gewerkt die het potentieel heeft om potten te breken. Weliswaar in een segment dat we niet meteen als hip of sexy zouden omschrijven: de logistiek.


“Logistiek wordt vaak gezien als een noodzakelijk kwaad om goederen van A naar B te krijgen. Iets dat weinig toegevoegde waarde creëert en integendeel geld en tijd kost”, vertelt Karel Van den Berghe, oprichter en CEO van Globis. “Daarbij is het een sector waarin weinig ‘beweegt’. Letterlijk en figuurlijk zit de logistiek al jaren in een stand still: op de snelweg, maar ook op technologisch vlak. Documenten printen, kopiëren en inscannen. Klanteninformatie bijhouden in spreadsheets. Bellen om offertes te vragen. Dat is jammer genoeg nog vaak de standaard. Maar ondertussen evolueren nieuwe technologieën in sneltreinvaart: blockchain, artificiële intelligentie, Internet of Things, big data, robotica, … Of we dat nu willen of niet: geen enkele sector zal hieraan ontsnappen. Ook niet de logistieke sector.”

"Letterlijk en figuurlijk zit de logistiek al jaren in een stand still"

Ontdek Globis


Software als orkestmeester

“Met Globis willen we onze klanten al een voorsprong geven in die (r)evolutie”, vervolgt Karel Van den Berghe. “Dat doen we via een cloud-gebaseerd softwareplatform dat het volledige dienstenpakket van een logistiek bedrijf beheert en optimaliseert. Daarbij worden alle aspecten aan elkaar gelinkt: import/export via de haven, opslag en overslag van goederen en ten slotte transport via de weg, het spoor, het water of de lucht. Als we de logistieke keten als een orkest beschouwen, dan is ons softwareplatform de dirigent die ervoor zorgt dat geen enkele speler uit de toon valt. Zo kunnen onze klanten hun dienstverlening optimaliseren en hun rendabiliteit verhogen.”


Land van ‘logtech’

Dat Globis een Belgisch bedrijf is, is geen toeval. “Ons land heeft heel sterke logistieke troeven. We zitten pal tussen de grootste Europese economieën, we hebben in Antwerpen een haven van wereldformaat, we beschikken over een heel sterke logistieke pool in Limburg, enz. De ideale voedingsbodem voor ‘logtech’ (een samenvoeging van logistiek en technologie)”, glimlacht Karel Van den Berghe. “Het aantal start-ups dat zich in België met ‘logtech’ bezighoudt, valt niet meer op twee handen te tellen. Zo zijn er start-ups die algoritmes ontwikkelen om transporten beter te plannen, track and trace-toepassingen ontwikkelen, ‘the last mile’ optimaliseren (het laatste deel van het traject naar de eindklant), enz.” 

"Ons land heeft heel sterke logistieke troeven"


Gecontroleerde groei

Met 20 jaar op de teller is Globis zelf de start-upfase al gepasseerd. Vandaag werken er ongeveer 50 mensen, waarvan ongeveer de helft in onderzoek en ontwikkeling. “Terwijl we 10 jaar geleden nog softwaretoepassingen op maat bouwden voor bedrijven met 5 gebruikers, implementeren we momenteel ons gestandaardiseerd platform bij een internationaal bedrijf met 1.000 gebruikers in 15 landen.”


Voor Karel Van Den Berghe mag het vooruit gaan, maar wel op een duurzaam tempo. “We willen niet koste wat het kost zo snel mogelijk de wereld veroveren. Maar stap voor stap onze toepassing uitbouwen en onze vleugels verder uitslaan naar het buitenland.” Globis groeit jaarlijks 20 tot 30% en werd al 4 keer genomineerd voor de Deloitte’s Technology Fast 50, een top 50 van de snelst groeiende Belgische techbedrijven.


Investeerders vinden

Die groei financieren is meteen ook de grootste uitdaging voor Globis. “Groeien betekent ook nieuwe mensen opleiden in complexe materie en stevig blijven inzetten op onderzoek en ontwikkeling. Dat leidt niet altijd tot een simpele financiële evenwichtsoefening. Bovendien heeft onze markt bij investeerders niet hetzelfde appeal als pakweg biotech en krijgen we ons product niet zomaar in een paar woorden uitgelegd. Dat maakt het natuurlijk moeilijker om investeerders te vinden”, vertelt Karel Van den Berghe. “Gelukkig hebben we met ING al een financiële partner die ons verhaal begrijpt. Bij ING werken we samen met een toegewijde Innovation Banker die onze wereld kent, de uitdagingen begrijpt, maar ook het potentieel ziet. Bovendien helpt onze Innovation Banker ons ook te introduceren bij potentiële investeerders.”

Meer weten


Volgende bestemming: artificiële intelligentie

“Wat de toekomst nog in petto heeft voor ons? De belangrijkste evolutie is zonder twijfel artificiële intelligentie. Heel veel beslissingen werden vroeger ‘manueel’ genomen: ik kies transporteur X omdat ik weet dat hij op route Y de beste tarieven en service biedt. Dat zijn beslissingen die we nu al met ons platform automatiseren. Maar er zijn nog altijd mensen nodig die de juiste parameters in het systeem steken én ze continu aanpassen aan veranderende omstandigheden. De volgende stap is dat het platform die kennis zelf kan aanleren. Wordt ongetwijfeld vervolgd …”