Innovatie

4 mei 2018

Business 4.0: Ondernemen in de vierde dimensie

Business 4.0 is geen hype, maar 'best practice' voor bedrijfsleiders.

In het boek 'La 628-E8' (uit 1907!) vertelt de Franse schrijver Octave Mirbeau hoe de aankoop van zijn eerste auto – de titel verwijst naar de nummerplaat – zijn leven door elkaar schudt. De nieuwe technologie schakelt niet alleen Mirbeaus bestaan in een hogere versnelling, ze lijkt ook de rest van de wereld plots sneller te doen draaien. Is dat niet precies wat de digitale omwenteling vandaag doet?

Een van de scherpste waarnemers van de 21ste eeuw, de Canadese schrijver en kunstenaar Douglas Coupland, gaat nog een stapje verder. Hij schrijft dat de versnelling aan het versnellen is. "Als je de versnelling versnelt, dan denk ik dat je automatisch in de vierde dimensie terechtkomt..."

Die vierde dimensie vormt de kern van het thema van de 'Keynotes Business 4.0'. Niet Industry 4.0, maar Business 4.0: we verruimen het blikveld en kijken hoe nieuwe technologie en trends de industriële omgeving overstijgen en niet alleen de productie raken en transformeren, maar alle schakels en processen van het bedrijf.

We zochten en vonden Belgische bedrijven die pionieren in een schakel binnen hun waardeketen. Ondernemingen die zichzelf fundamenteel durven heruit te vinden in HR, R&D, Logistiek, Productie, Legal en Compliance en Customer Service.

  1. Een bedrijf zonder baas? De wil vormt de weg (Solvay, Intuo, BIV Team)
  2. Als R&D te breed, te duur en te risicovol wordt (imec)
  3. Co-create uw supply chain (NXTPort)
  4. Customer service als unieke differentiator (Sparkcentral en Brussels Airport)


We bundelden hun visies in een publicatie 'Keynotes' maar brengen ze nu ook in beeld. De tiendelige reeks Z-Business 4.0 brengt de cases voor het voetlicht met boeiende en inspirerende portretten en duiding door experts.

Herbeleef het launch event van Business 4.0.

Wilt u de volledige studie lezen?