Innovatie

6 April 2018

Digital health start-ups in België

De vergrijzing van de bevolking stelt de Belgische gezondheidszorg voor een grote uitdaging. Hoe houden we het betaalbaar? De discussie woedt volop en de oplossingen zijn niet eenduidig.

Experten verwijzen regelmatig (en niet uitsluitend) naar het verleggen van de focus van ziektebestrijding naar –preventie. Ze willen mensen langer autonoom laten wonen en de ligtijd in ziekenhuizen verminderen.

De uitdagingen van digitale gezondheid

Het belang van technologische innovatie in dit verhaal kan niet overschat worden. In onze universiteiten is de nodige kennis aanwezig, maar hoe kunnen Belgische start-ups aan deze transformatie bijdragen? Waar vinden zij het broodnodige risicokapitaal? En is het erkenningsproces van de overheid wel afgestemd op de eigenheid van deze digitale vernieuwingen?

Om deze vragen- die bijzonder relevant zijn voor alle betrokken stakeholders- te beantwoorden, sloeg ING België de handen in elkaar met partner Start-ups.be. Het resultaat is een grondige en actuele analyse van het Belgische 'ecosysteem' rond digitale gezondheid en de uitdagingen die zijn actoren ondervinden.

Saskia Bauters, Head of Public Sector and Social Profit bij ING België, geeft commentaar bij enkele van die uitdagingen:

België is te klein

"In een digitaliserende wereld zijn schaalvoordelen en diversificatie erg belangrijk. Dat is een extra reden voor start-ups om meteen de blik op het buitenland te richten. Bovendien zijn de beslissingsprocessen in sommige landen een pak korter. Het is dus soms sneller om iets te ontwikkelen voor de Amerikaanse markt, en dat in een later stadium naar België te halen."

Verbeter je kennis van het ecosysteem

Uit de bevraging blijkt dat niet het vinden van kapitaal of werknemers voor de oprichters van start-ups de grootste kopzorg is, maar wel het vinden van klanten. "Er is de jongste jaren een groeiende interesse in digital health", zegt Saskia Bauters. "Ik geloof dat er nu wel voldoende kapitaal beschikbaar is. Dat de digitale toepassingen hun weg zullen vinden, is intussen wel duidelijk.

Zowel de spelers in de zorgsector als de private kapitaalverschaffers vragen zich af hoe ze kunnen bepalen welke toepassing het zal halen en wie ervoor zal betalen." Daarvoor is het belangrijk om klanten te vinden: "We kunnen start-ups alleen maar de raad geven om zo snel mogelijk te netwerken met zorgverstrekkers. Zo kunnen ze beter inspelen op hun noden en een product aanbieden dat makkelijk in te schuiven is in de bestaande praktijken en processen", aldus Saskia Bauters.

Wilt u de volledige studie lezen?