Innovatie

28 september 2020

“Consument zal blijven kiezen voor gezond, vers en lokaal”

De economie kreeg het hard te verduren onder de coronacrisis. Ook de landbouwsector werd niet gespaard. Sommige bedrijven hebben de kans gegrepen om marktaandeel te winnen, terwijl andere hebben geworsteld met nieuwe operationele beperkingen.

Business Impulse spreekt met ondernemers uit de voedingssector om u een beter beeld te geven. Deze week: Muriel Bernard, ceo van eFarmz, een e-commerce bedrijf dat actief is in de verkoop van gezonde en duurzame voedingsproducten uit de korte keten.



We trekken naar het kantoorgebouw en de opslagruimtes van eFarmz in een industriezone in het zuiden van Brussel. Oprichtster en ceo Muriel Bernard verwelkomt ons met open armen te midden van de eFarmz-boxen. Ze stelt ons meteen voor om het interview in een andere opslagruimte te doen.

“We hebben een extra opslagruimte gehuurd om de gigantische orderstroom tijdens de lockdown aan te kunnen”, vertelt Muriel Bernard ons. “Het is eerder een logistiek centrum, want van opslag is hier eigenlijk geen sprake. We leveren dan ook enkel ultraverse producten. De goederen worden zo snel mogelijk na aankomst naar de consument verzonden.”

We stappen de opslagruimte binnen. Kratten met prachtige erfstuktomaten blinken in onze ogen. Het is drie uur in de namiddag. Enkele medewerkers zijn nog bezig. “De dag zit er voor ons al op. Alle bestellingen zijn de deur uit. Mocht u hier deze voormiddag geweest zijn, dan zou u geen vierkante centimeter vrije ruimte gezien hebben."

Buitensporige bestellingen

We nemen plaats in een kleine vergaderzaal met kussens in allerlei kleuren – dit is tenslotte een start-up – en beginnen ons gesprek.

“eFarmz kende een ware explosie door de lockdown: we zagen ons verkoopvolume verdrievoudigen. De groei die we voor ogen hadden over een periode van 2 jaar, hebben we op amper 2 maanden gerealiseerd. Stel u eens voor: we hebben meer dan 20 mensen aangeworven. Ons team is van ongeveer 20 naar 45 medewerkers uitgegroeid. Vandaag hebben we nog ongeveer 35 mensen in dienst. U begrijpt dus ook welke logistieke en operationele uitdaging dit voor ons geweest is …”

"In het begin bestelden de klanten bepaalde producten in grote hoeveelheden. Door die buitensporige bestellingen zaten we plots door onze voorraden heen."

“Ons ordersysteem is volledig geautomatiseerd. We verkopen enkel verse en lokale producten. In het begin bestelden de klanten bepaalde producten in grote hoeveelheden: 25 kg bloem, 50 kg aardappelen … Door die buitensporige bestellingen zaten we plots door onze voorraden heen. We hebben dan ook snel een maximale hoeveelheid per bestelling ingevoerd om dergelijke buitensporigheden tegen te gaan.”

“Bovendien hebben we hiervoor deze extra opslagruimte, waarin we nu staan, gehuurd van een restauranthouder die helaas zijn deuren moest sluiten. Al onze medewerkers werkten zich in deze periode compleet uit de naad. Daarom hebben we besloten om de website elke week op ‘sold-out’ te zetten. Gezien onze ontwikkelingsfase konden we operationeel echt niet méér aan.”

"Het is de bedoeling dat we in oktober verhuizen naar een grotere en praktischere ruimte om het hogere aantal bestellingen de baas te blijven." - Muriel Bernard, ceo eFarmz

Zakenvolume verdubbeld

“Ons werkniveau lag niet alleen heel hoog, maar we wilden ook de nodige hygiënemaatregelen maximaal naleven. We hebben geen enkel risico genomen voor de gezondheid van onze medewerkers. Vanaf het minste vermoeden moest de betreffende medewerker thuis blijven, zodat hij/zij de anderen niet kon besmetten. Maar uiteindelijk hebben we geen enkel coronageval gehad.”

“Onze meeste medewerkers zijn ook jong. Hun sociale leven lag door de lockdown volledig plat. Ze waren dus blij dat ze een job hadden waarbij ze nog contact hadden met andere mensen. Ondanks de hoge werklast was er niet één iemand die zijn plaats had willen afstaan.”

"We willen hier eerst onze positie als marktleider bevestigen voordat we de sprong naar de Vlaamse markt wagen."

“Vandaag zien we een kleine terugval in onze verkoop (ons gesprek vond eind augustus plaats, nvdr). De zomermaanden zijn altijd de kalmste, maar in vergelijking met vorige zomer is ons zakenvolume wel bijna verdubbeld. We denken dat de consument ook in de toekomst zal blijven kiezen voor gezonde, verse en lokale producten.”

“In september zullen we zien of we gelijk hebben. Het is sowieso de bedoeling dat we in oktober verhuizen naar een grotere en praktischere ruimte om het hogere aantal bestellingen de baas te blijven. Vanuit ons logistiek centrum in Brussel leveren we in heel Franstalig België. We willen hier eerst onze positie als marktleider bevestigen voordat we de sprong naar de Vlaamse markt wagen.”

We ronden ons gesprek hier af en nemen afscheid van Muriel Bernard. Ze kijkt nog altijd vol trots naar die prachtige erfstuktomaten. Daarna passeert er een medewerker met een karrenvracht oogverblindende peren. Muriel zegt ons: “Dit zijn de eerste peren. Mooi, hé? Deze komen van bij Peter in het Pajottenland.”

Meer weten?