Innovatie

3 juni 2021

Fuel for the Future

Rijden vrachtwagens en bussen straks op waterstof, aardgas of elektriciteit?

Eén ding staat vast: duurzame technologieën zullen de transportsector ingrijpend veranderen. Maar in welke technologie moeten transportbedrijven investeren? Welke kostprijs hangt daaraan vast? En hoe denkt de sector over duurzaam transport?

Download de studie

Fuel for the Future biedt een helder overzicht van alternatieve brandstoftypes en hun kostprijs, klimaatimpact en operationele mogelijkheden.

Download de volledige studie

Bekijk het webinar waar en wanneer je wil


Yves Goddefroy, Business Desk Manager Antwerpen-Haven bij ING: “De transport- en logistieke sector is voor België essentieel voor de welvaartscreatie. Tegelijk heeft transport een grote klimaatimpact. Met deze studie willen we concrete wetenschappelijke informatie geven, die op een heldere manier wordt gepresenteerd. Zo kunnen we transportbedrijven helpen bij het maken van de juiste beslissingen om futureproof te worden.” 

Hoge verwachtingen voor hernieuwbare waterstof

Voor waterstof ziet Fuel for the Future een grote rol in het zwaar transport over grote afstanden. Momenteel gaat het over waterstof als een gas onder hoge druk: 350 of 700 bar. Dat geeft een autonomie van ongeveer 500 tot 700 kilometer.

“Een voordeel van waterstof is dat transporteurs hun manier van werken kunnen behouden”, legt Mark Pecqueur van Thomas More-hogeschool uit. “Voor vloeibare waterstof is het proces om te tanken vergelijkbaar met dat voor LNG nu. Ik verwacht dat de luchtvaart op termijn ook zal overschakelen op vloeibare waterstof. Dan worden luchthavens hubs waar ook vrachtwagens kunnen tanken. Maar het moet natuurlijk over groene waterstof gaan.”

Ontdek de voor- en nadelen van waterstof voor wegtransport in één minuut