Innovatie

4 oktober 2018

Mijn startup internationaliseren als start-up : Hoe te werk gaan?

Lies Boghaert

Imec.Istart Internationalization Officer

Sven De Cleyn

Imec.Istart Program Manager

Wat zijn de do’s en don’ts bij het internationaliseren? En wanneer is je start-up klaar om de sprong te wagen? Sven De Cleyn en Lies Boghaert van imec.istart, imecs tech start-up accelerator, deelt zijn visie.

Voor veel jonge ondernemers blijft “het maken in het buitenland” een belangrijke succesindicator. Logisch ook, want als je wilt blijven groeien, bots je binnen de Belgische markt op een bepaald punt tegen je grenzen aan. Maar tussen droom en werkelijkheid ligt een pad vol hindernissen.

De basics: wanneer ben je klaar voor de buitenlandse markt?

Sven De Cleyn (imec.istart program manager): “Een minimumvoorwaarde om te kunnen internationaliseren is natuurlijk dat je concept, product of service ook in het buitenland relevant is. Daarnaast heb je best ook al een behoorlijke omzet in je thuismarkt. Niet alleen omdat je uiteraard financiële middelen nodig hebt om te internationaliseren, maar ook omdat dit aantoont dat je business model werkt, wat natuurlijk helpt om (buitenlandse) investeerders of partners over de streep te trekken. Idealiter heb je ook al enkele pilootklanten in je buitenlandse doelmarkt.” Dan is er nog een laatste – vaak vergeten – voorwaarde en dat is simpelweg: harde ambitie. En daar knelt het schoentje soms.


Sven De Cleyn: “Ik zie vaak ondernemers die eigenlijk niet bereid zijn om er 100% voor te gaan. Internationaliseren vraagt veel energie en heeft consequenties voor hoe je je bedrijf runt. Je moet dus echt wel bereid zijn om dat engagement aan te gaan.”

Je eigen ‘American Dream’: hoe (en waar) begin je eraan?
"In plaats van standaard voor de reputatie van de VS te kiezen, doe je dus beter eerst uitgebreid marktonderzoek."

Voor veel start-ups lijkt Amerika de ultieme droom – if you make it here, you can make it anywhere – maar eigenlijk is dit niet voor iedereen de beste aanpak.


Lies Boghaert: “De Verenigde Staten is natuurlijk een interessante markt omdat het een vrij grote, eengemaakte markt is. Europa is veel gefragmenteerder omwille van de verschillende landstalen. Maar de VS mag dan een grotere afzetmarkt bieden, de concurrentie is er vaak ook heel stevig. In plaats van standaard voor de reputatie van de VS te kiezen, doe je dus beter eerst uitgebreid marktonderzoek. Vanuit Vlaanderen is Nederland bijvoorbeeld vaak een interessante keuze: het is makkelijk bereikbaar, ze spreken dezelfde taal en de afzetmarkt is toch ruim drie keer groter dan Vlaanderen. Daarna kan je nog altijd de stap richting VS of andere grote buitenlandse markten zetten.”


Sven De Cleyn: “Wat ik vaak zie foutlopen is dat ondernemers te blind in een internationaal project stappen. Voorbereiding is essentieel, niet alleen om de juiste doelmarkt te kiezen en je netwerk in het buitenland op te bouwen, maar ook om te leren hoe de business cultuur verschilt van land tot land. In Duitsland bijvoorbeeld is het vaak moeilijk om tot een finale overeenkomst te komen omdat alle details op voorhand overlopen worden, maar eenmaal alles rond is, heb je wel een waterdichte overeenkomst. In andere landen verloopt het contact vlotter en informeler, maar zijn samenwerkingen soms minder stabiel. Het is belangrijk dat je ook die ongeschreven wetten leert kennen.”

België voorbij: imec.istart als springplank
"Om onze start-ups en scale-ups te begeleiden en te stimuleren in hun internationaliseringsproces zetten we sterk in op het bouwen van internationale netwerken."

Internationaliseren is niet gemakkelijk. Daarom zetten start-up acceleratoren, zoals imec.istart, ook steeds sterker in op internationalisering. Lies Boghaert (imec.istart – internationalisatiecoördinator) legt uit: “Om onze start-ups en scale-ups te begeleiden en te stimuleren in hun internationaliseringsproces zetten we sterk in op het bouwen van internationale netwerken. Daarom zijn we o.a. deel van EuroIncNet, en netwerk van hoog gerankte Europese incubatoren. En via BelCham (Belgian-American Chamber of Commerce) bieden we onze start-ups ook de mogelijkheid om 3 maanden in New York of San Francisco te verblijven. Daarnaast staan we mee aan de wieg van de Flanders New York Accelerator, een programma met de Entrepreneurs Roundtable Accelerator (ERA) waarin we Vlaamse tech start-ups via New York City sneller naar de US markt willen begeleiden. We helpen onze start-ups bovendien ook met voorbereidend marktonderzoek en organiseren regelmatig industriespecifieke missies waarbij we hen laten kennismaken met potentiële investeerders of andere spelers die actief zijn in hun buitenlandse doelmarkt.”

"Als start-up deelnemen aan dit soort initiatieven is dus zeker geen overbodige luxe"

Ook de oprichters van Twikit en Ontforce, twee imec.istart bedrijven die intussen een wereldwijde business hebben uitgebouwd, benadrukken het belang van voorbereiding en de juiste ondersteuning.

 

Martijn Joris (oprichter & CEO van Twikit): “Eerder dit jaar namen we via imec.istart deel aan de Flanders New York Accelerator (FNYA). Die deelname is heel belangrijk geweest om expertise op te doen over de zakelijke cultuur in Amerika, waardoor we nu ook als Europese scale-up die markt kunnen openbreken.”


Hans Constant (oprichter & CEO van Ontoforce): “Omdat we van bij het begin wisten dat we met ons product – een semantisch zoekplatform gericht op farmaceutische en biotechbedrijven – internationaal moesten denken, zijn we heel snel beginnen deelnemen aan initiatieven om ook in het buitenland voet aan wal te krijgen. Zo namen we vorig jaar via het imec.istart programma deel aan de Flanders New York Accelerator. Maar ook buiten imec.istart zijn er een heleboel organisaties – zoals FlandersBio, VOKA, Flanders Investment & Trade (FIT) – die deuren voor ons geopend hebben. Via hen konden we sneller de lokale markt leren kennen, een netwerk opbouwen in het buitenland en daar de juiste partners, klanten en investeerders vinden. Als start-up deelnemen aan dit soort initiatieven is dus zeker geen overbodige luxe.”

Is jouw start-up klaar om in de voetsporen van Twikit of Ontoforce te treden? Misschien kan imec.istart ook jou op weg helpen.

Voor meer informatie, contacteer