Dagelijks beheer

17 augustus 2017

Facturen beheren en financieren in een handomdraai

ING Invoice Solutions beschikt over een interessante functie waarmee gebruikers bepaalde facturen kunnen laten voorfinancieren. Product manager Stijn Gilissen legt de details uit.

Invoice Solutions, wat is het?

U kent vast ING Invoice Solutions al: onze online facturatietool die zelfstandigen en kmo’s helpt om eenvoudig hun facturen te beheren.

De verschillende functies van ING Invoice Solutions:
  • u kunt er razendsnel facturen en offertes mee opstellen en uitsturen
  • u kunt aan time tracking doen en alle relevante documenten aan de boekhouder bezorgen
  • u kunt ook de facturen opvolgen: bij betaling worden op een ING-rekening openstaande facturen automatisch als “betaald” geboekt. Voor vervallen facturen kan u met één druk op de knop een herinnering sturen.

“Een van de belangrijkste componenten die aan Invoice Solutions werd toegevoegd, is de geïntegreerde financieringsmodule”, zegt product manager Stijn Gilissen. “Wie wil, kan daarmee aangeven of hij bepaalde facturen door ons wil laten voorfinancieren. Welke facturen of hoeveel er dat zijn, bepaalt de klant.”

Voorlopig is de tool enkel van toepassing voor facturen in euro aan bedrijven die in België gevestigd zijn. De factuur mag uiteraard ook niet vervallen zijn. De gebruiker moet een bepaalde kredietscore halen voor hij er gebruik van kan maken. Toch zullen de meeste klanten ervoor in aanmerking komen. “Zelfs starters”, benadrukt Gilissen.

Praktische toepassing van ING Invoice solutions

Hoe gaat die geïntegreerde financiering concreet in z’n werk? “Wij stellen een voorgefinancierd budget op, bijvoorbeeld 25.000 euro. Wilt u een factuur van pakweg 5.000 euro laten financieren? Prima, dan blijft er nog 20.000 euro over. Daarna contacteren wij per mail uw klant. Gaat hij akkoord, dan staat het geld binnen maximaal één werkdag op uw rekening. We vragen die bevestiging van de klant omdat we geen betwiste facturen willen financieren die de automatische flow van het proces onderbreken. Alles moet zo vlot en geruisloos mogelijk gaan.”

Wat is het kostenplaatje?

“We streven naar totale transparantie .”De kostprijs voor dit alles: 3% van het factuurbedrag. “Dit bedrag bevat zowel de administratiekosten, intresten als de overname van het betalingsrisico. Gaat uw klant failliet, maar is de factuur gefinancierd, dan hoeft u zich geen zorgen te maken. Via de software kunt u bovendien makkelijk het hele proces overzien: u ziet hoeveel er gefinancierd is, hoeveel uw budget bedraagt en wat uw kosten zijn. We streven naar totale transparantie.”

"Al die functionaliteit komt met een zeer democratisch prijskaartje", zegt Gilissen. “Er zijn drie abonnementen, waarvan de prijs 15, 25 of 50 euro per maand bedraagt. De prijs wordt bepaald in functie van het aantal gebruikers: één, vijf of meer dan vijf. Iedereen kan de functie ook gratis een maand uitproberen .” Voor startende bedrijven (ondernemingen die minder dan 18 maanden geleden werden opgericht), is er nog meer goed nieuws: zij krijgen 50% korting tijdens het eerste jaar van hun abonnement. “Zo heb je voor 7,50 euro per maand een volledige facturatie- en financieringsoplossing ter beschikking”, zegt Gilissen.

En nu?
Wilt u ook op een vlotte manier uw facturen beheren en financieren?