INNOVATIE

24 april 2017

Vierde industriële revolutie: hoe laat u zich gelden?

Laurent Bouty

Academisch directeur Solvay Brussels School of Economics

Een veranderende groei, verwachtingen die evolueren, de concurrentie die boomt ... We bevinden ons te midden van de vierde industriële revolutie die de ondernemer verplicht zich grondig te vernieuwen. Laurent Bouty doet deze nieuwe revolutie voor ons uit de doeken en vertelt ons welke strategieën we kunnen toepassen om ons te doen gelden.

Samengevat
  • We bevinden ons te midden van de vierde industriële revolutie die de ondernemer verplicht zich grondig te vernieuwen.
  • Daar waar het omzetten van grondstoffen de motor was achter de groei in de 20ste eeuw, moet deze vandaag plaats ruimen voor dematerialisatie.
  • De economie evolueert heel snel als geheel. De nieuwe regels naleven, wordt dan ook een kwestie van overleven.

"We ontkomen niet meer aan de digitale groei. Samen met deze groei zijn er nieuwe challenges gekomen. Het is niet gemakkelijk om deze aan te gaan. Dat is de uitdaging die bedrijven vandaag moeten aangaan."

Laurent Bouty verzorgde eerder de marketing bij grote bedrijven, maar is nu ook van andere markten thuis. Hij is academisch directeur aan de Solvay Brussels School of Economics and Management, waar hij aan het hoofd staat van de Advanced Master in Creativity & Marketing. Hij werkt ook als partner bij Futurelab (adviesbureau dat merken helpt om dichter bij hun klanten te staan) en is verantwoordelijk voor een nieuw kantoor dat bedrijven begeleidt bij het uitstippelen van hun toekomst. U hebt het al begrepen, Laurent Bouty is dus bijzonder goed op de hoogte van alle nieuwe regels die onze economie bepalen en van de broodnodige methodes om deze onder de knie te krijgen.

Nieuwe klanten en dematerialisatie
"Ze willen overvloed, maar geen verspilling meer. Ze willen de waarheid en verdragen geen leugens meer. Ze willen dicht bij de producent staan."

"Eens u van groei hebt geproefd, wil u steeds meer! In onze kapitalistische wereld hebben we de gewoonte aangenomen om het elk jaar nog beter te doen dan het vorige. Dit was een haalbare kaart toen de bevolking groeide en nog niet iedereen toegang had tot alle producten. Vandaag heeft iedereen echter toegang tot alles en groeit de bevolking minder snel." 

Naast deze vaststelling constateert Laurent Bouty ook dat de klanten veranderd zijn: "Ze zijn ambitieus en vermengen materialisme met maatschappelijke en milieugerelateerde verlangens. Ze willen overvloed, maar geen verspilling meer. Ze willen de waarheid en verdragen geen leugens meer. Ze willen dicht bij de producent staan en overal toegang toe hebben. En ze willen dat merken hen goed doen, dat ze bijvoorbeeld hun impact op het milieu beperken." Als bedrijven zich niet schikken naar deze vereisten, verliezen ze klanten.

"Grote merken kondigen permanent en overal sluitingen of afdanking van personeel aan. We moeten vernieuwen."

Komt daar nog een vierde industriële revolutie bij: daar waar het omzetten van grondstoffen de motor was achter de groei in de 20ste eeuw, moet deze vandaag plaats ruimen voor dematerialisatie. Dit vermogen om van het lichamelijke naar het niet-lichamelijke over te stappen, brengt onder meer een heuse revolutie teweeg in de wereld van energie, transport en communicatie. Het gooit alle economische activiteit om en geeft de voorkeur aan spelers met een neutrale impact op onze planeet. "Succes dat u geboekt hebt in het verleden is dus geen garantie meer op succes in de toekomst. Grote merken kondigen permanent en overal sluitingen of afdanking van personeel aan. We moeten vernieuwen, en dat is geen keuze!"

Vijf tips om uit te blinken
"We moeten duidelijk zijn, het juiste model en de juiste ideologie kiezen en ons concentreren op wie we echt zijn."

Er dient zich een nieuw economisch model aan en ondernemers moeten dit begrijpen en zich aanpassen. Temeer omdat dit model nagenoeg op alle terreinen voor een stijgende concurrentie uit alle hoeken van de wereld heeft gezorgd, waardoor er bijna geen schaarste meer is. Ook al beschikken bedrijven vandaag nog steeds over dezelfde hefbomen om ons brein te bevragen en te beïnvloeden (namelijk de prijs, emotie en nieuwigheden), ze moeten vandaag wel anders strijd leveren.

Volgens Laurent Bouty is het goed om de volgende vijf thema's te beheersen om uit te blinken:

  1. "Veranderingen serieus en zeker niet licht opnemen en de nodige financiële middelen en het nodige personeel inzetten om hierop in te spelen.

  2. Duidelijk zijn, het juiste model en de juiste ideologie kiezen en ons concentreren op wie we echt zijn.

  3. Vrijgevigheid loont! Dit betekent niet noodzakelijk dat klanten materiële cadeautjes moeten krijgen. Het hen mogelijk maken om tijd te winnen en zich nuttig te voelen, zijn bijvoorbeeld cadeautjes die ontzettend in de smaak vallen.

  4. Rekening houden met de impact van de bedrijfsactiviteit op het milieu in een brede context. Zeker omdat iedereen vandaag alles weet.

  5. De toekomst behoort toe aan diegenen die ze vandaag voorbereiden!"

Ter herinnering:

de economie evolueert heel snel. Deze regels zijn niet langer eenvoudige tips, de naleving ervan wordt een kwestie van overleven.

Meer informatie?