Starters

1 December 2016

Elke mislukking is een leermoment

Na een grote of kleine blunder, schamen we ons of voelen we ons dom. Onterecht, vindt Filip Cuypers, program director bij Idealabs. Die Antwerpse start-upincubator is de primaire partner van het acceleratorprogramma Telenet Kickstart. Sinds 2014 begeleidde Idealabs achttien digitale starters: van ideefase en prototype tot de eerste stapjes op de markt. Shape, build, launch in vier maanden en daarna volgt een groeitraject (growthlabs) van opnieuw vier maanden.

Faalcultuur

Starters maken fouten, dat ontkent Filip Cuypers niet. In een start-uplandschap is falen part of the job. Logisch, want je lanceert vaak een product of dienst waar nog geen markt voor is. Toch hebben Belgen het moeilijk met falen. “Dat is zeker deels cultureel gebonden. Onlangs was ik op start-upreis naar New York, en daar is die faalcultuur vanzelfsprekend. Zij redeneren: het is twee keer niet gelukt, maar ik heb veel geleerd en de derde keer wordt misschien het schot in de roos. Omdat ons sociaal vangnet als werknemer zo groot is, wagen velen de onzekere sprong naar het ondernemerschap niet.

Mislukking versus leermoment

Fouten worden pas echt mislukkingen als je er geen lessen uit trekt. Filip Cuypers: “Wij raden onze starters aan om in die eerste fase zo veel mogelijk ideeën in de markt te valideren via kleine experimenten. Lanceer bijvoorbeeld één webpagina waarop je je product uitlegt. Kijk dan hoe potentiële klanten reageren en pas je product aan. Itereren heet dat in vakjargon. Want het heeft geen enkele zin om een product te bouwen waar niemand zit op te wachten, hoe goed dat product ook is. Dat is trouwens de voornaamste reden waarom start-ups niet doorbreken: ze hebben nog geen markt.

Ik formuleer mislukkingen liever als leermomenten. Daarom organiseren we ook community events, waar Belgische ondernemers eerlijk hun verhaal vertellen. Als onze starters horen dat het bij succesvolle ondernemingen ook niet vanzelf ging, dan motiveert dat.”

Van mislukking tot innovatie
"Als je geen fouten mag maken, zal je geen nieuwe dingen uitproberen en ga je stagneren."

Een bedrijfscultuur die geen fouten duldt, remt de innovatie. Wie afgerekend wordt op een blunder, is nadien te voorzichtig. Filip Cuypers: “Dat gevoel mag er bij een start-up nooit insluipen. Starters moeten aanvaarden dat iemand uit hun team al eens de bal misslaat. Als je geen fouten mag maken, zal je geen nieuwe dingen uitproberen en ga je stagneren. Nieuw innovaties worden net geboren uit mislukkingen.”

Mislukken en succesvol ondernemen ligt vaak heel dicht bij elkaar. “De wetenschap ontwikkelt zich voortdurend door dwalingen te ontdekken, denk maar aan de platte aarde. Dat geldt evengoed voor het bedrijfsleven. Noem het disruptie, creatieve destructie of gewoon vooruitgang. Dankzij onze vergissingen kiezen we misschien een nieuwe koers voor ons bedrijf, of een andere strategie of markt”, besluit Cuypers.

5 gouden tips om om te gaan met fouten
  1. Valideer uw idee zo snel mogelijk bij zo veel mogelijk mensen. Bouw dan een community rond uw product. Want start-ups falen vooral door een gebrek aan markt.

  2. Probeer een cofounder te vinden met wie u alles kunt delen, ook uw mislukkingen.

  3. Ontken uw fouten niet. Schuif ze niet onder tafel, en geef zeker niet de schuld aan iemand anders. Idealabs heeft een team van psychologen die start-ups begeleiden, op team- en individueel niveau. Leer als team uit fouten.

  4. Blijf eerlijk communiceren met klanten én investeerders, ook als het minder goed gaat. Stel: u investeert 3.000 euro, en dat levert niets op. Vertel dat ook aan uw investeerders. Uiteindelijk komen ze er toch achter.

  5. Toon mentale weerbaarheid om uit een valkuil te raken. En zie elke mislukking als een leermoment.

Zal mijn bedrijfsidee succes hebben?
Start u met een eigen zaak of begint u als zelfstandige?