DAGELIJKS BEHEER

29 september 2017

Hoe efficiënt uw tijd indelen als ondernemer? 5 slimme tips:

"Time is money", zo hoort u wel vaker. Zo heeft u als ondernemer ongetwijfeld soms het gevoel dat er te weinig uren in een dag zitten. Hoe u uw tijd efficiënt kunt indelen zodat u er een gezonde werk-privébalans op nahoudt? We schotelen u 5 handige tips voor!

1. Concretiseer elke avond uw to do's

Iedereen kan een to do-list gebruiken. Schrik dat zo'n lijstje u enkel stress en meer kopzorgen bezorgt? Dan heeft u waarschijnlijk te veel to do's opgesomd die bovendien te vaag of algemeen zijn. Wij raden u dan ook aan om maximaal 5 to do's te kiezen die u zo concreet mogelijk formuleert. Schrijf dus niet "administratie regelen", wel "facturen opstellen en versturen".

Idealiter maakt u dit lijstje elke avond voor het slapengaan. Handig, want wanneer u de volgende ochtend aan het werk gaat, weet u perfect hoe of waar te beginnen.

2. Elimineer die meldingen

In een digitaal tijdperk zijn meldingen zoals Facebooknotificaties misschien wel de grootste tijdrover. Zo is het enorm verleidelijk om telkens toe te geven aan die "1 nieuwe e-mail" of "x aantal likes". Hoe je daar dan mee omgaat? Schakel gewoonweg die notificaties uit. Zo bepaalt u wanneer u al uw meldingen afschuimt, zonder voortdurend te worden afgeleid.

Plan desnoods vaste tijdstippen in waarop u uw e-mails en social media doorbladert. Zet er een maximaal aantal minuten op voor extra structuur in uw drukke werkdag!

3. Leer "nee" zeggen

"Ja" knikken, het zit in onze natuur. Maar als ondernemer moet u eigenlijk vooral veel "nee" zeggen. Toegegeven, dat is niet gemakkelijk - maar wel noodzakelijk om efficiënt om te gaan met tijd en focus.

Besef dat u altijd tijd verliest wanneer iemand - of dat nu een medewerker of een klant is - uw hulp of betrokkenheid vraagt. Hoe u dan weet wanneer u al dan niet moet instemmen? Probeer het grotere plaatje voor ogen te houden. Levert het aanbod of de vraag van de persoon in kwestie daar geen enkele bijdrage aan, dan moet uw antwoord waarschijnlijk "nee" zijn.

4. Doe niet alles zelf

Ondernemerschap staat gelijk aan hard werk, al hoeft u niet alles zelf te doen. Wanneer u voelt dat de druk te groot wordt, is het misschien wel tijd om externe hulp in te schakelen.

Of dat nu een freelancer, eerste werknemer of een andere samenwerkingsvorm inhoudt: als zelfstandige is extra hulp niet alleen welkom, maar dikwijls ook noodzakelijk. Resultaat? U kunt er weer extra projecten bijnemen, wat op zijn beurt een hoger omzetcijfer oplevert.

5. Laat u bijstaan door tools

Eerst en vooral zijn er de tools die gericht zijn op het tracken en besparen van tijd. Lijstjes kunt u eenvoudig maken met Google Keep, Evernote of een soortgelijke lijstjesapp voor iOS of Android.

En ken je Trello al? Met deze projectmanagement oplossing kunt u al uw opdrachten visueel organiseren aan de hand van lijstjes, kleurcodes en nog zoveel meer. Handig om snel uw werk en takenlijstje terug te vinden tijdens die drukke werkdag!

Maar ook tijdrovende taken waar u stiekem een hekel aan hebt, kunt u automatiseren met de juiste tools. Denk maar aan een facturatiesysteem om snel en doeltreffend uw facturen te beheren. Dergelijke softwareoplossingen zijn ook handig om in een handomdraai overzicht te krijgen over uw financiële gezondheid!