Innovatie

25 april 2017

Van big data tot big business

Omar Mohout

Professor Entrepreneurship en business consultant

3 tips:
  1. Bedrijven die met big data aan de slag willen, bouwen best eerst een strategie en een visie uit door middel van het volgende stappenplan: 1. inventarisatie van eigen data, 2. toepassingsmogelijkheden en 3. het businessmodel aanvullen en afronden.

  2. Elk bedrijf - ook kmo's en zelfstandigen - heeft al big data in huis. Soms zitten deze data verborgen in getrouwheidsprogramma’s, mailbestanden voor nieuwsbrieven of de verkoopresultaten van een webshop.

  3. U hoeft als bedrijf niet per se zelf met uw eigen data aan de slag. U kunt de data immers ook verkopen aan ‘digitale bedrijven’ die van big data hun core business hebben gemaakt.


Iedereen heeft het tegenwoordig over big data. Nu e-commerce ook in België eindelijk van de grond lijkt te komen en steeds meer apparaten en gebruiksobjecten verbonden worden met het Internet of things, krijgen bedrijven een schat aan waardevolle informatie zomaar in de schoot geworpen. Maar big data verzamelen is één ding, er een duurzaam businessmodel voor ontwikkelen is nog iets anders. Professor of Entrepreneurship Omar Mohout helpt vooral start-ups bij het valoriseren van die ‘grondstof van de 21e eeuw’.

Of u nu zelfstandig slager bent of CEO van een groot IT-concern: big data is dé nieuwe grondstof op basis waarvan nieuwe producten en diensten worden bedacht en gebouwd. Tot nu toe hielden vooral de grote multinationals zich met big data bezig. Alleen zij beschikten immers over de middelen om hiervan gebruik te maken. Maar klanten laten ook bij minder grote ondernemingen - en zelfs bij kmo’s of zelfstandigen - vaak een gigantische hoeveelheid datasporen achter, zowel online als offline. Denk bijvoorbeeld aan getrouwheidskaarten, bezoekjes aan een webshop of een nieuwsbrief. Het zou zonde zijn om niets met die kostbare informatie te doen. Want als u weet in welke buurt uw klant woont, welk online- of offline koopgedrag hij heeft of wat zijn beroep of hobby’s zijn, kunt u die informatie gebruiken om zo gericht en effectief mogelijk met hem of haar te communiceren.

“De meeste bedrijven weten inmiddels wel dat ze niet meer om big data heen kunnen.”
Het belang van big data

Nu ook Belgische kleine bedrijven massaal overtuigd raken van het belang van big data is er een probleem ontstaan: bij de schat aan gegevens die zomaar voor het grijpen ligt, zit geen handleiding over gebruik en inpassing in de bedrijfsvoering. “Dat we niet meer om big data heen kunnen, daar zijn de meeste bedrijven tegenwoordig wel van overtuigd”, zegt Omar Mohout, Professor of Entrepreneurship aan de Antwerp Management School en business consultant voor startups. “Maar hoe ze te valoriseren en hoe er munt uit te slaan, dat is vaak volstrekt onduidelijk. Helaas wordt door de huidige hype wel eens vergeten dat big data pas waarde krijgen als ze worden toegepast - net zoals u aardolie pas kunt verkopen nadat ze eerst tot petroleum is geraffineerd.”

In zijn hoedanigheid van business consultant met een specialisatie in ICT en een rijke internationale ervaring, staat Mohout start-ups bij met het ontwikkelen van een duurzaam businessmodel. Zijn focus ligt daarbij op de valorisatie van nieuwe kennis, technieken en grondstoffen - big data zou u in die laatste categorie kunnen onderbrengen. Hij tracht samen met de ondernemers en investeerders de hamvraag te beantwoorden: hoe kunnen we hier geld mee verdienen?

“Een bedrijf als Colruyt verzamelt al jarenlang op een ouderwetse manier offline data.”
Offline en online big data

Mohout wil graag een misverstand de wereld uit helpen, namelijk dat big data een totaal nieuwe grondstof vormen. “Met het Internet of things - waarmee onze huishoudtoestellen, onze auto en onze smartphone straks verbonden zijn - en de groei van e-commerce lijkt dit zo. Maar vergeet niet dat bedrijven zoals Colruyt al jarenlang op een ouderwetse manier offline data verzamelen. Om de goedkoopste te blijven, vergelijkt de supermarkt constant haar eigen prijzen met die van haar concurrenten. Dat vereist een non-stopgeneratie van gegevens.”

Het verschil met de huidige ‘online’ big data is misschien dat bedrijven ze al in hun bezit hebben zonder dat ze er iets voor hebben moeten doen, en soms zelfs zonder dat ze het beseffen. “In de maakindustrie hebben machines jarenlang gewerkt volgens bepaalde instellingen. Dat zijn big data. Of neem nu een waterbedrijf zoals Pidpa. Dat zit op een gigantische berg aan verbruiksgegevens van klanten, waarmee het bedrijf zijn bedrijfsvoering en dienstverlening kan stroomlijnen.”

“Op de markt van de big data zijn er twee soorten spelers: bedrijven die data bezitten en bedrijven die ernaar op zoek zijn.”
Het belang van visie en strategie

Mohout pleit ervoor dat bedrijven eerst een duidelijke visie en strategie ontwikkelen, voordat ze met big data aan de slag gaan - of voordat ze een afdeling ‘data-analyse’ oprichten of een paar analisten aanwerven. “Een bedrijf moet eerst een inventaris (laten) maken van de data die het al in bezit heeft of gemakkelijk in bezit kan krijgen. Vervolgens kan het bedrijf beginnen na te denken over toepassingen, en hoe die vermarkt kunnen worden. Dat proces kan uitgroeien tot een draft van een businessmodel, waarin eventuele gaten nog kunnen worden opgevuld met extra resources: hier komt de extra mankracht pas aan bod.”

Als de vermarkting van eigen big data te ver van de core business van een bedrijf ligt, kan het bedrijf er ook voor kiezen de data te verhandelen. “Op de markt van big data zijn er twee soorten spelers: bedrijven die data bezitten, en bedrijven die data gebruiken en er actief naar op zoek gaan om geld te verdienen. Het zijn deze ‘digitale bedrijven’ die de big data-evolutie [Mohout spreekt liever niet van een revolutie] voortstuwen .”

Meer info?

Wilt u meer info over big data en hoe wij u kunnen begeleiden? Neem dan contact op met uw ING-gesprekspartner.