Secure Business

14 augustus 2020

Hoe kunnen we internetfraude een halt toeroepen?

Fraudeurs zijn creatief! Bescherm uzelf en leer hun trucjes herkennen.

Het komt u ongetwijfeld bekend voor: frauduleuze e-mails of sms’jes die u vragen om op een link te klikken om “uw account opnieuw te activeren”. Of de mededeling “Uw rekening is in quarantaine geplaatst” bevatten. Of die u op de hoogte stellen van een verbinding met uw bankrekening vanaf een onbekende computer. Vaak zijn de fraudetechnieken zo verfijnd dat het verschil tussen een betrouwbare en een valse e-mail soms moeilijk op te merken is. Ook een valse site herkennen is niet altijd eenvoudig. Cybercriminelen zetten soms een volledige website op of hebben een kantooradres.

Hoe kunt u zichzelf beschermen tegen phishing per e-mail?

Een phishing e-mail is in veel gevallen makkelijk te herkennen:

  • Het bericht is niet in uw taal opgesteld, terwijl ING u uitsluitend in uw eigen taal aanschrijft.
  • Het bericht is aan een algemeen publiek gericht (Geachte klant, Geachte heer, mevrouw). ING gebruikt uitsluitend uw naam en/of voornaam om zich tot u te richten.
  • Het e-mailadres van de zender is geen ING-adres. Onze e-mailadressen eindigen altijd op ing.be of ing.com.
  • De link in de e-mail brengt u niet naar onze website. Een voorbeeld is het bericht “U heeft een belangrijk bericht controleer dit zo spoedig mogelijk.” Een bijbehorende link - zoals ing.be/verification - is nep, want door er met de muis overheen te bewegen zie u dat de link niet naar ing.be leidt.

Hoe kunt u zichzelf beschermen tegen phishing per sms en andere instant messagingtoepassingen?

ING stuurt nooit sms’jes met links. Als het bericht niet in uw taal is opgesteld, is het ook niet afkomstig van ING. Stuur de sms zo snel mogelijk naar phishing@ing.be. We blokkeren de frauduleuze sites, om andere mensen die hetzelfde bericht hebben ontvangen te beschermen.

Wanneer een aanbod te mooi is om waar te zijn, heeft u in veel gevallen te maken met fraude. Verwijder het bericht zonder er gevolg aan te geven. Waarschuw de afzender als het iemand is die u kent, hij of zij is zeker het slachtoffer geworden van fraude.

Bent u toch opgelicht? Waarschuw dan iedereen die mogelijk het bericht heeft ontvangen. Als u uw wachtwoord heeft ingevoerd, wijzig deze dan onmiddellijk.

Hoe kunt u zichzelf beschermen tegen telefoonfraude?

ING belt u nooit om uw bankcodes die worden gegenereerd door uw debetkaart en ING-kaartlezer, op te vragen. Ook zal ING u nooit telefonisch vragen om een onmiddellijke overschrijving te doen. Hang in deze gevallen op. Als u twijfelt kunt u ING terugbellen om zeker te zijn van uw zaak. Als u naar een ING-telefoonnummer belt, bereikt u altijd de juiste persoon en niet de fraudeur.

Hoe kunt u zichzelf beschermen tegen fraude op tweedehandsverkoopsites?

Alles wat te mooi is om waar te zijn, zou verdacht moeten lijken. Lees daarom altijd aandachtig de veiligheidstips van de website in kwestie. Ga ook nooit in op het voorstel van een potentiële koper om zaken te regelen buiten de tweedehandssite. Bovendien is het niet verstandig om te betalen via betaalmiddelen die u niet kent: een standaardoverschrijving via de bank is vaak veel veiliger.

Tips om internetfraude tegen te gaan

  • ING verstuurt geen sms’en met aanklikbare links. Klik dus nooit op een link in een sms die van ING lijkt te komen.
  • De door uw kaartlezer gegenereerde codes hebben dezelfde waarde als de PIN-code van uw bankkaart; geef ze nooit aan iemand door.
  • Verifieer altijd de verzender van het bericht (e-mailadres en telefoonnummer).
  • Voer nooit een betaling uit via een instant messagingtoepassing.
  • Berichten die een gevoel van urgentie of bedreiging opwekken, zijn vaak valse berichten.
  • Ga alleen naar de aanmeldpagina van Home’Bank of Business’Bank via www.ing.be, en nooit door te klikken op een link in een e-mail, sms of WhatsApp-bericht. Deel nooit uw toegangscode!
  • Geef nooit vertrouwelijke informatie, uw PIN-code of de cijfercodes van uw kaartlezer via e-mail of telefoon.
  • Vul de geheime PIN-code van uw debet- of kredietkaart nooit in op een website.