Starters

5 actiepunten voor een ijzersterk businessplan

Wat wil je doen en hoe wil je dat bereiken? Als startende ondernemer heb je daar ongetwijfeld een antwoord op. Het is goed om dat antwoord ook uitgebreider uit te werken, in een businessplan.

Het businessplan

Dit is de rode draad van je onderneming, een draaiboek om op terug te vallen. Maar wat staat er in zo’n plan?

1.     Jouw doelstelling: Wat wil je bereiken met je zaak? Hier omschrijf je de ambitie en de doelen die je voor ogen hebt.

2.     Je bedrijf: Beschrijf je onderneming. Zie het als een profielschets, een soort cv van je zaak.

3.     De markt: Welke andere spelers zijn er op de markt? Wat doen zij of wat onderscheidt hen?

4.     Strategie: Welke strategie volg je om je doelstelling te bereiken?

5.     Het financiële plaatje: Over welke middelen beschik je? Heb je nood aan extra middelen? Wat is de rendabiliteit van je zaak? Naar investeerders of banken toe is dit het belangrijkste aspect.

1. Wees realistisch

Je bent razend enthousiast over je zaak! Dat is goed. Maar laat bij het opstellen van je businessplan dat enthousiasme je niet verblinden. Het is beter realistisch te blijven en zelfs uit te gaan van een worst case scenario. Zo ben je ook bij tegenvallende resultaten voorbereid en heb je een plan van aanpak om mindere tijden door te komen.

2. Doe een beroep op een professional

Een businessplan omvat veel luiken. Dat je niet alle aspecten even goed kunt inschatten, is normaal. Jezelf hierover op voorhand zorgen maken, is dan weer overbodig. De hulp van een professional zet je op de juiste weg.

Ben je niet zo goed met cijfers? Doe dan een beroep op een boekhouder. Of maak gebruik van de Accountable-app op je smartphone.

En waarom zou je niet meerdere meningen van professionals inwinnen? Bankiers, startersnetwerken en andere ondernemers, … hebben vaak de ervaring om te helpen en kunnen ook kritisch naar je plan of idee kijken.

3. Neem het serieus

Je businessplan is de rode draad van je onderneming. Ga er dus niet licht over.

Het is ook hét document om eventuele financiële partners te overtuigen of om te tonen bij je bank voor een lening. Neem het dus serieus.

Zorg ervoor dat het goed en vlot leesbaar is, een duidelijke en logische opbouw heeft en vermijd spel- of grammaticale fouten.

4. Voeg een dosis geluk toe aan je businessplan

Geluk leidt tot succes en gelukkige ondernemers zijn succesvolle ondernemers. Probeer dus een goede dosis geluk aan je businessplan toe te voegen. Dat doe je in de eerste plaats door je passie te volgen. Dit is je grootste motivatie en dat straal je af op jeklanten. En gelukkige klanten worden dan weer trouwe klanten.

5. Een businessplan opstellen vraagt tijd, maar het is de moeite waard

  • Het helpt je om je doel voor ogen te houden.
  • Het is een houvast wanneer je twijfelt of zorgen hebt.
  • Het is als het ware jouw weg naar geluk.

Dit geldt voor starters en voor ondernemers die al even bezig zijn. 

Waar vind je voorbeelden?

Op het internet vind je modellen van businessplannen die klaar zijn voor gebruik. Degene die worden voorgesteld door UNIZO (Unie van Zelfstandige Ondernemers), het ABE (Agence bruxelloise pour l’emploi) of door de UCM (Union des Classes Moyennes) in Wallonië zijn goede voorbeelden.

Maar een businessplan is natuurlijk ook heel persoonlijk en het gaat de volledige levensduur van je onderneming mee. Neem dus de nodige tijd om er een op te stellen zodat je onderneming je als gegoten zit.

Zou dit het moment zijn om te starten?