Starters

6 augustus 2019

Hoe kiest u het logo voor uw bedrijf?

U hebt maar één kans om een eerste indruk te maken. Bij het uitwerken van uw droom, uw eigen zaak, is het dus van groot belang dat u ook meteen denkt aan het visuele uithangbord: uw logo. Waarop letten:

Uw logo als visitekaart

Uw logo komt terecht op uw visitekaartjes, maar het is tegelijkertijd ook echt uw visitekaartje. Een visueel uithangbord voor uw klanten. En terug te vinden op elke communicatie, van uw e-mailhandtekening over briefpapier tot offertes en facturen. Zo wordt het ook snel een punt van herkenning. 

Tip:

De keuze van het type logo vereist grafisch inzicht. Doe een beroep op een professional als u zelf niet in deze wereld thuis bent.

Houd rekening met het grotere plaatje

Uw logo maakt deel uit van uw huisstijl. En die hangt dan weer vast met uw merkidentiteit. Het moet met andere woorden aansluiten bij uw merk, wat u wil bereiken en bij de waarden van uw bedrijf. Denk daarbij zeker aan volgende elementen:

  • Welke kleuren of combinatie van kleuren gaat u gebruiken in uw communicatie? Trek de lijn die u hier kiest in alles door.
  • Hoe wilt u overkomen? Sober en minimalistisch? Of eerder frivool? Mag er een vleugje humor in? 
  • Wat past het beste bij uw bedrijf: een logo dat uw naam uitspeelt (denk aan het IBM-logo)? Of sluit een puur grafisch logo beter aan bij uw onderneming en gaat u voor een pictorial à la Twitter of een abstracte vorm zoals Nike?
  • Waar zet u uw huisstijl en logo allemaal in? Het is belangrijk dat uw logo er op verschillende dragers hetzelfde uitziet.
Tip:

Ontwikkel nooit een logo zonder een blik te werpen op de logo’s van uw concurrenten. U wil uiteraard dat uw logo er anders uitziet, maar deze analyse vertelt u ook iets over de trends in uw sector.

Kies een logo dat u gelukkig maakt

Omdat uw logo iets over uw zaak vertelt, moet het iets zijn waar u volledig achter staat. Sterker: het is belangrijk dat u gelukkig wordt van het logo. Hebt u moeite om dat te bepalen? Werk dan met een moodboard. Ga op zoek naar kleuren, stijlen, andere logo’s, … die passen bij wat u zelf wil. Dit helpt u om een grafisch ontwerper te briefen.

Tip:

Houd het eenvoudig. Een sober en duidelijk logo is volgens merkspecialisten beter voor de herkenbaarheid dan een ingewikkelde variant. De beste logo’s hebben eigenlijk geen uitleg nodig, maar tonen meteen waarvoor ze staan.

Maak het geschikt voor meerdere kanalen

Uw logo wordt op verschillende kanalen gebruikt. Een logo dat op uw etalage wil plaatsen, is misschien niet geschikt om te gebruiken op social media? Denk goed na over het gebruik op de verschillende communicatiekanalen. Praat erover met uw grafisch ontwerper. 

Een logo geeft vertrouwen

Onderschat de kracht van een logo niet. Klanten kopen bij bedrijven die hen vertrouwen inboezemen. Doet uw concurrent een potentiële klant een vergelijkbaar aanbod, is het zeker niet ondenkbaar dat u de klant binnenhaalt als uw logo beter, professioneler of betrouwbaarder oogt.

Tip:

Hoe betrouwbaar een logo eruitziet, is subjectief, maar u kunt het wel testen. Leg uw logo voor aan een testpubliek en kom te weten of de deelnemers zouden overwegen om bij u te kopen of net niet.

Uw logo vastleggen, is geen kleine opdracht