Starters

17 januari 2018

CREATIS: de eerste incubator voor Belgische bedrijven in de culturele en creatieve sector

Een jaar geleden heeft CREATIS in samenwerking met ING België en KissKissBankBank de eerste start-upincubator ingewijd die volledig in het teken staat van de Belgische culturele en creatieve sector. CREATIS maakt nu de balans op van het eerste jaar en lanceert een oproep voor de tweede editie.

CREATIS is een incubator voor culturele ondernemers en staat voor ondernemerschap en innovatie in alle culturele domeinen: media, audiovisuele initiatieven, animatie, muziek, architectuur, webcultuur, reclame, mode, beeldende kunst, fotografie, culinaire kunst, artistieke beroepen, design, pers, radio, erfgoed, podiumkunst, kunst in de openbare ruimte, enz. Met de steun van ING België wil CREATIS de ontwikkeling van bedrijven in de culturele en creatieve sector versnellen. De incubator bevindt zich in het ING Art Center aan het Koningsplein, waar ING België ook tentoonstellingen organiseert. Zo biedt deze ruimte constante interactie met de stad en het publiek op de Kunstberg in hartje Brussel.

Een programma voor bedrijven uit de sector

De lancering van CREATIS was een groot succes. Sinds de aankondiging van het initiatief werden er meer dan honderd aanmeldingsformulieren gedownload. Deze respons bewijst dat de kunst-, cultuur- en creatieve sector ondanks zijn enorme maatschappelijke en commerciële potentieel een duwtje in de rug nodig heeft om tot volle bloei te komen.

ING en CREATIS hebben uiteindelijk 14 bedrijven geselecteerd om mee te starten. In de loop van het jaar zijn er nog 6 bedrijven bijgekomen, wat de teller voor 2017 op 20 brengt.

Al deze start-ups hebben een programma gevolgd dat CREATIS en ING België op basis van de behoeftes van deze bedrijven hadden samengesteld. Dit omvatte:

- Permanente en/of regelmatige opleidingen zoals financiële opleidingen van de Innovation Banking-afdeling van ING of cursussen Digital Marketing van Google. Deze maandelijkse cursussen werden aangevuld met ontmoetingen met experts om de afzonderlijke behoeftes van de start-ups bij te sturen.

- Persoonlijke opvolging van elke start-up door een ING-mentor. De mentor adviseerde de start-up het hele jaar door aangaande zijn jaardoelstellingen en zorgde ervoor dat de start-up in de best mogelijke omstandigheden verkeerde om deze te kunnen realiseren.

- Ontmoetingen met ondernemers en stakeholders tijdens thematische ontbijten van CREATIS of het jaarlijkse septemberevent van ING in Droh!me. Dankzij dit nieuwe programma, dat in de loop van het jaar als #inspiration werd gelanceerd, konden de start-ups succesvolle ondernemers ontmoeten die vertelden over hun ervaring als bedrijfsleider.

- Pitches voor bureaus en organisaties. Dit initiatief van CREATIS heeft waarschijnlijk de meeste impact gehad. Het hield in dat de start-ups hun onderneming in groep pitchen bij communicatiebureaus en culturele organisaties die hun diensten zouden kunnen gebruiken. Dit concept baande de weg voor opportuniteiten die anders moeilijker toegankelijk waren en hielp de start-ups om zakelijke kansen te verzilveren zoals een samenwerking met het digitale agentschap Digizik of de culturele organisatie Bozar.

"CREATIS heeft aangetoond dat de culturele sector over heel veel potentieel beschikt, maar steun nodig heeft"

- Evenementen in het ING Art Center. De locatie van CREATIS bevordert de aantrekkingskracht voor nieuwe partners die de start-ups ten goede komen. Zo vonden er onder andere het jaarlijkse event van ST’ART INVEST plaats, en de lancering van Women in tech, een regionaal initiatief.

Samen beantwoordden de verschillende aspecten van het programma aan de doelstellingen van de incubator: synergie, groei en internationalisering. CREATIS heeft aangetoond dat de culturele sector over heel veel potentieel beschikt, maar steun nodig heeft. Dat is dan ook de missie van CREATIS, die heeft bijgedragen aan het succes van al zijn start-ups.

Lancering van de tweede editie

Maar liefst 50% van de deelnemende ondernemingen is van plan hun tweede jaar in te gaan met CREATIS. Ook tijdens dit tweede jaar zal CREATIS hen begeleiden in de nieuwe fases van hun ontwikkeling. Om deze begeleiding nog te versterken, is de betrokkenheid van de privé-sector essentieel en er zijn twee nieuwe bedrijven die een partnerschap aangaan met het project: D-Side Group, met 25 jaar evenementiële ervaring ten dienste van de grootste Belgische bedrijven, en Caviar.tv, dat als innovererend audiovisueel productiebedrijf zijn internationale know-how zal delen.

Er is een oproep gelanceerd voor nieuwe ondernemingen, die moeten beantwoorden aan dezelfde criteria als vorig jaar: innovatief zijn, deel uitmaken van de culturele of creatieve sector en groei- en internationaal potentieel hebben.