Starters

6 november 2018

Kleding kan ons helpen beter te communiceren

Eric Kenis

Hoek Af-auteur

In Vlaanderen is ze nog relatief onbekend bij het grote publiek, maar in de internationale fashion tech-wereld is ze een rising star.

Jasna Rokegem uit Ophasselt bij Geraardsbergen verovert als Jasna Rok de modewereld in een razend tempo. Met haar ontwrichtende designs zet ze het klassieke denken over mode op zijn kop.

Wat doet Jasna Rok?

Jasna Rokegem bestormt met haar merk en start-up Jasna Rok de catwalks en de start-upscene. Zij werkt nauw samen met diverse freelancers – zoals gebruikelijk in de creatieve industrie. Jasna deed haar opleiding in Rotterdam, bouwt haar bedrijf uit vanuit Antwerpen en veroverde als eerste de fashion scene van Mumbai. Jasna werd verkozen tot de Belgische vertegenwoordiger op de Global Entrepreneur Summit in november 2017, ze is er ambassadeur voor ons land. 2018 wordt haar jaar.

Jasna Rokegem in 5 frappante stellingen:
"De mode is een van de meest vervuilende industrieën en moet van die reputatie en die praktijken af."

"Ik geloof heel erg in de mogelijkheden van de digitale wereld, maar de mode-industrie hinkt enorm achterop. Onze kleren, de productie, het hele systeem: het is allemaal zo ouderwets."

"Kijk naar onze kledij. Die zorgt al honderden jaren voor warmte, identiteit en bescherming. Maar waar is de toegevoegde waarde? We hebben allemaal smartphones op zak en dragen slimme horloges. Waarom zit er geen technologie in onze kleding? Waarom is die niet interactief? Mijn jurk uit de collectie 'fashion on brainwaves' bevat buigzame lichttechnologie, ontwikkeld in samenwerking met The Centre for Microsystems Technologies (CMST) en Imec, waardoor de jurk oplicht al naargelang de hersenactiviteit van de drager. Je kan erin aflezen of iemand zich focust, amuseert of opwindt. Op die manier helpt een kledingstuk ons beter communiceren."

"Mode is vandaag de op één na meest vervuilende industrie ter wereld. Er zijn letterlijk afvalbergen van onverkocht textiel. Ook de productieprocessen zijn een groot ecologisch probleem, om nog maar te zwijgen over de arbeidsomstandigheden."

"Het gaat niet om de omvang van je kleerkast maar om het tegenovergestelde: duurzaamheid."

"Mensen praten veel over duurzaamheid, maar het blijft vooral bij praten. Werken met biologisch katoen heeft weinig zin als je er vervolgens T-shirts van 5 euro van maakt, die na twee weken alweer worden vervangen door nieuwe modellen. Voor mij is duurzaamheid: één kledingstuk. Een kledingstuk dat je niet hoeft te wassen, dat interactief en geconnecteerd is, en dat zich aanpast aan je lichaam. Een kledingstuk als vervanging voor de smartphone."

"Het klinkt misschien futuristisch, maar het is perfect mogelijk. Mijn kleding kan al veranderen van vorm en kleur. Ik werk samen met het Belgische bedrijf Nanex aan coatings die kleding waterafstotend, vuilafstotend, antibacterieel en geurloos maken."

"In modedesign is er nog immense efficiëntiewinst mogelijk."

"Ook de ontwerpfase smeekt om innovatie. Ik noem mezelf een hightech fashion designer, maar zat tot voor kort wel te prutsen met potlood en papier. Patronen worden met papier en plastic gemaakt, naar het buitenland gestuurd voor productie en vervolgens weer teruggezonden omdat het niet volledig goed is. Al die verloren tijd. In de auto-industrie ontwerpen ze steeds vaker in 3D, waarom zou dat in de modewereld niet kunnen?"

"Ik heb de handen in elkaar geslagen met Valentina Project (Open Source software), Leap Motion (Virtual Reality) en XMG (hardware). We zijn naar Atlanta getrokken - naar dezelfde 3D-studio die Sony Pictures gebruikt voor hun animatiefilms - om modellen in te scannen. Vervolgens hebben we een digitaal platform gebouwd waarmee je virtueel kan kleding kan ontwerpen, zonder handschoenen of sensoren. Het is baanbrekend: met een simpele beweging van je handen kan je het model draaien en patronen aanpassen. Het platform koppelen aan productietools is de volgende stap. Eén druk op een knop en voilà: de patronen worden 3D of met een lasercutter geprint."

"Als je er te lang en te diep in zit, zie je niet meer wat er allemaal mogelijk is."

"Het is ongelooflijk hoe weinig er de afgelopen 50 jaar is veranderd in de mode-industrie. Ik vraag me vaak af hoe dat komt. Mijn gok? Het is een heel harde wereld, met een onmenselijk tempo. Iedere zes maanden moet er een nieuwe collectie klaarliggen. Er wordt misschien wel nagedacht over innovatie, maar er is geen tijd of ruimte om daadwerkelijk actie te ondernemen."

"Het is ook een heel koppig wereldje, dat bang is om in te boeten aan ambacht of individualisering. Maar wat is meer individueel dan een kledingstuk dat je ware gedachten of emoties toont? Bovendien sluit het ene het andere niet uit. Je kan ook digitaal een ambacht uitoefenen, daar ben ik het levende bewijs van."

"Creatieve mensen moeten op hun strepen leren staan en money for value durven te vragen."

"Ik verdien momenteel nog niet veel geld, integendeel. Ik zit in een sector waar het normaal is dat je niet betaald wordt. Iedereen wil mooie dingen - kunst, muziek, mode - maar ze verwachten wel dat creatieve mensen hun werk gratis doen. Ik herinner me nog een telefoontje van een multinational: ze hadden mij op televisie gezien, vonden mijn werk fantastisch en wilden iets van mijn hand in hun nieuwe hoofdkantoor in België. Wanneer ik vroeg naar hun budget, antwoordden ze koudweg: 'We hebben geen budget, maar je mag wel in ons hoofdkantoor staan!'"

"Financieel is het een uitdaging, maar ik heb geleerd om op mijn strepen te staan. Ik vraag mijn prijs voor lezingen. Ik vraag mijn prijs voor samenwerkingen met multinationals. Innovatie kost geld, dat geldt ook voor de creatieve sector. Op dat vlak is er echt nood aan een mentaliteitswijziging."

Ondernemen met een Hoek Af

Jasna Rokegem is één van de ondernemers die terug te vinden is in het Hoek Af-boek van auteur Eric Kenis. Deel drie, Balls & Brains, zoomt in op de start-upcultuur en is verkrijgbaar via www.hoek-af.be vanaf 21 maart 2018. Volg Hoek Af op de voet via @HoekAfBoek.

Hebt u ook een Hoek Af?

Droomt u ervan om uw eigen zaak te starten en zelfstandige te worden?