Starters

Pitchen als de beste

U kunt wel van de daken schreeuwen hoe uniek of boeiend uw (toekomstige) zaak is. Maar voor potentiële investeerders of klanten volstaat dit niet. Hieronder leest u tips en tricks om uw zaak overtuigend voor te stellen.

Straal geluk uit

Toon de passie die u voelt voor uw onderneming. U doet iets waar u gelukkig van wordt en dat straalt u uit wanneer u met anderen over uw zaak praat. Laat anderen meegenieten van uw geluk.

De opbouw van uw verhaal

  1. Wek interesse op: start met een opmerkelijk verhaal, een verrassende vraag, een schokkend voorbeeld, een veelzeggend beeld of een grappige anekdote. Hiermee prikkelt u de nieuwsgierigheid van uw gesprekspartner, zodat die meer wil weten.
  2. Toon uw meerwaarde: toon welke oplossing u op de markt brengt. Sta niet te lang stil bij de voorgeschiedenis of technische beschrijvingen, maar benadruk de voordelen en meerwaarde van uw product of dienst. De klemtoon die u legt, hangt af van de doelgroep:
    1. Klanten: focus op het voordeel dat ze uit uw product halen. Vermijd een klef verkooppraatje. Dit werk contraproductief.
    2. Leveranciers: focus op wat zij u kunnen bieden. En niet op wat u verkoopt. Hen overtuigen, is belangrijk om een waardevolle samenwerking op te zetten.
    3. Investeeders: focus op het voordeel voor hen. Maak duidelijk in welke sector u actief bent, hoe u daar een unieke positie claimt (met veel groeipotentieel) en wat dat kan opbrengen.
  3. Sluit af met een call to action: Wat verwacht u van uw gesprekspartner? Bent u op zoek naar een financiering of wil u een contract afsluiten met een klant?

Tip: Breng je boodschap duidelijk over

Houd het eenvoudig en zorg voor een mooie presentatie wanneer u werkt met visuele hulpmiddelen.

Voorstellen in recordtempo: de elevator pitch

Soms is er weinig tijd om uitgebreid te presenteren. Op netwerkevents of conferenties bijvoorbeeld heeft u maar een paar minuten om indruk te maken. Een handige truc in zo’n situatie: de elevator pitch.

Stel u voor dat u zich in een lift bevindt, samen met de CEO van een grote onderneming die u dolgraag als klant zou hebben. U hebt 15 verdiepingen de tijd om u voor te stellen. Zo’n 45 tot 60 seconden dus.

In een superbondige presentatie vertelt u wat u doet en wat u wil bereiken. Zo wekt u de interesse van uw gesprekspartner. Het doel van de elevator pitch is niet om iemand te overtuigen of om een product of dienst te verkopen, maar vooral om nieuwsgierigheid op te wekken.

Denk aan de valkuilen:

  • Praat niet te snel;
  • Focus op enkele punten en wijd niet te ver uit;
  • Houd het eenvoudig;
  • Probeer niet té origineel of té klassiek te zijn;
  • Vergeet uw publiek niet. Houd het boeiend.

Meer info?