Starters

15 mei 2018

6 redenen waarom u goed start met een knap logo

Ook voor starters is het niet anders: een goede eerste indruk kunt u maar één keer maken. In dat opzicht is het logo waarmee u uit de startblokken schiet van groot belang. Waarop moet u als starter letten bij het creëren van dat cruciale stukje van uw visuele identiteit?

1. Een logo wordt uw visitekaartje

Uw logo komt terecht op uw business cards, maar het is tegelijk ook echt uw visitekaartje. Het is terug te vinden op zowat elke plek waar klanten of prospecten met u in contact komen. Van uw e-mailhandtekening over briefpapier tot offertes en facturen. Zelfs in de fase waarin u als starter nog volop schaaft aan uw product of dienst, kan het goed zijn om na te denken welk soort logo bij u past.

Tip:

De keuze van het type logo vereist grafisch inzicht. Bekijk of u dat inzicht in huis hebt en wie u kan adviseren over een stijl die bij uw activiteit past.

2. Een logo zorgt voor herkenbaarheid

Door uw logo goed te kiezen en consequent te gebruiken, creëert u herkenbaarheid bij klanten en prospecten. Want het gebruik van uw logo gaat uiteraard verder dan uw facturen of e-mails. Dankzij een herkenbaar logo beseft een surfer meteen dat hij op uw website is terechtgekomen. Of nog sterker: dat de banners die hem een mooi aanbod doen van uw bedrijf afkomstig zijn.

Maar kiest u voor een logo dat uw naam uitspeelt (denk aan het IBM-logo) of eerder een letter uit uw naam op de voorgrond brengt (bijvoorbeeld de U van Unilever)? En welk lettertype is daarbij de beste keuze? Of sluit een puur grafisch logo beter aan bij uw onderneming en gaat u voor een pictorial à la Twitter of een abstracte vorm zoals Nike?

Tip:

Houd het eenvoudig. Een sober en duidelijk logo is volgens merkspecialisten beter voor de herkenbaarheid dan een ingewikkelde variant.

3. Op een logo bouwt u uw merkidentiteit

Zeggen dat u als starter met een logo enkel aan herkenbaarheid kunt werken, zou een schromelijke onderschatting zijn van het potentieel ervan. Aangezien het logo opduikt in al uw marketing en communicatie, is het een hoeksteen van uw merkidentiteit. Die merkidentiteit vertelt de buitenwereld iets over de doelstellingen van uw bedrijf en over uw ‘unique selling point’ (USP). Het zorgt ervoor dat u zich ook visueel kunt onderscheiden van uw concurrenten.

Tip:

Ontwikkel nooit een logo zonder een blik te werpen op de logo’s van uw concurrenten. U wil uiteraard dat uw logo er anders uitziet, maar deze analyse vertelt u ook iets over de trends in uw sector.

4. Met een logo geeft u uw merk inhoud

Wie zijn logo de nodige diepgang wil geven, kan ook verder kijken. Volgens specialisten moet een logo niet enkel aansluiten bij uw USP en uw ambities, maar ook bij de normen en waarden van uw bedrijf. Dat maakt een logo betekenisvol, een niet te onderschatten troef op een moment dat veel marketeers de mond vol hebben over ‘meaningful marketing’.

Tip:

Oefeningen rond normen en waarden zijn niet enkel weggelegd voor grote ondernemingen. Maak ook als starter een kernlijst van normen en waarden die voor u belangrijk zijn en toets de mogelijke logo’s eraan af.

5. Een logo doet verkopen

Uiteraard is de kwaliteit van uw producten en diensten de belangrijkste factor in het overtuigen van mogelijke klanten. Maar onderschat de kracht van een logo niet. Klanten kopen bij bedrijven die hen vertrouwen inboezemen. Als uw concurrent een prospect een vergelijkbaar aanbod doet, dan is het zeker niet ondenkbaar dat u de klant binnenhaalt als uw logo beter, professioneler of betrouwbaarder oogt.

Tip:

Hoe betrouwbaar een logo eruitziet, is subjectief, maar u kunt het wel testen. Bekijk of het kan lonen om uw logo (of mogelijke logo’s) aan een testpubliek voor te leggen om bijvoorbeeld te weten te komen of de deelnemers zouden overwegen om bij u te kopen of net niet.

6. Een logo is betaalbaar

Net zoals een test van mogelijke logo’s betaalbaar is, is ook het maken van een logo niet meteen peperduur. Zelfs als u uitgaat van een dag of een halve dag uitbesteed werk, dan nog is de kostprijs van een logo slechts een fractie van de prijs van de marketingcampagnes waarin u dat logo kan gebruiken. En dat terwijl het net een zeer belangrijk element is om die dure campagnes succesvol te maken.

Tip:

Heel wat dienstverleners helpen starters met hun visuele identiteit. Wist u bijvoorbeel dat ING u de mogelijkheid biedt om gratis uw logo te creëren?

Hebt u een logo nodig?

ING geeft u de kans om een eigen logo te ontwerpen met de ING Startersstudio, onze pop-up ontwerpstudio.