Starters

20 december 2017

"Initiatieven die onze bedrijfscultuur in het gedrang brengen, moeten eruit."

Eric Kenis

Hoek Af-auteur

Het stokpaardje van Lorenzo Bown, founder van StoryMe? De bedrijfscultuur binnen zijn start-up. Die groeide heel organisch, maar wordt wel sterk nageleefd. "Iedereen, van de stagiaires over de IBO’ers tot de freelancers waarmee we samenwerken, moet vandaag een belichaming zijn van onze waarden."

Wat doet StoryMe?

StoryMe maakt complexe dingen eenvoudig. Het bedrijf maakt sinds 2013 furore met animatievideo’s van 60 seconden die ingewikkelde processen glashelder uitleggen. Sinds 2017 voegen ze nog heel wat andere 

videomarketingdiensten toe aan hun palmares. Zo helpen ze bedrijven om de juiste kanalen en het juiste publiek te vinden, de juiste media voor hun boodschap uit te kiezen en achteraf het succes van hun campagnes te meten.

StoryMe moest op 4 jaar tijd maar liefst 3 keer van kantoor wisselen om de exponentiële groei de baas te blijven. Het bedrijf haalde geen cent kapitaal op. Het team bestaat inmiddels uit 85 medewerkers in 5 verschillende landen.

Zo zijn er kantoren in Sofia, Londen, Brussel, Gent, Singapore en Zweden. Ze hebben op al hun locaties permanent vacatures openstaan en hopen gezwind te blijven groeien.

Over zijn stokpaardje – de start-upcultuur bij StoryMe – kan oprichter Lorenzo Bown duidelijk zijn: "Ik ben bij de opstart van StoryMe niet aan tafel gaan zitten om na te denken over onze waarden. Ik had enkele gemotiveerde mensen rond mij en wij gingen er gewoon voor. Onze bedrijfscultuur is dus stilaan gegroeid door de jaren heen, op een heel organische manier."

Cultuur op één
"Iedereen waarmee we samenwerken, moet vandaag een belichaming zijn van onze waarden"

"Die cultuur is er altijd geweest in gedachten, maar in het begin was het iets heel informeels. Je trekt natuurlijk de mensen aan waarmee je graag samenwerkt, mensen die je normen en waarden delen, maar er stond nog niks op papier. Wij hebben in die beginperiode een zandbak gebouwd waarin ambitieuze mensen hun ding konden doen. Die mensen hebben op hun beurt weer gelijkgezinden aangetrokken en zo waren de eerste stappen naar die echte cultuur gezet."

"Op dat moment is het echt hard beginnen gaan. Plots waren we met 10 à 15 mensen en toen hebben we wel wat steken laten vallen. Zo hebben we mensen aangetrokken die eigenlijk niet binnen onze cultuur pasten. Omdat die cultuur nog niet helemaal geformaliseerd was, hebben we echt per individu uitgebreid geanalyseerd waar het precies mis ging: Welke eigenschappen hebben deze mensen niet? Waarom gedijen ze niet in onze structuur? Dat was een kantelmoment. De waarden werden voor de eerste keer zwart op wit neergeschreven en zo is de trein eigenlijk vertrokken. Iedereen, van de stagiaires over de IBO’ers tot de freelancers waarmee we samenwerken, moet vandaag een belichaming zijn van onze waarden."

Samenhorigheid en transparantie

"Vandaag staat onze cultuur met stip op één. Dat kan je aan om het even wie van onze 85 werknemers vragen. Mensen moeten bij ons kunnen thuiskomen. We zien bijvoorbeeld dat onze mensen niet alleen samen werken maar ook samen eten, samen sporten en samen feesten. Dat doet deugd. Die samenhorigheid maakt ons echt sterker."

"Een andere pijler die we enorm hoog in het vaandel dragen is transparantie. Zo zitten we elke maandag met het hele team samen en bespreken we wat er die week allemaal moet gebeuren. Elke vrijdag bespreken we dan weer wat er goed is gegaan die week, en waar het is misgelopen. Daarnaast gaat er om de twee weken een mailtje met zeven vragen rond waarin we polsen naar wat er leeft bij iedereen. Zo houden onze coaches met regelmaat de vinger aan de pols."

Vlakke hiërarchie

"StoryMe heeft een enorm vlakke hiërarchie. Daardoor werken we niet meer met managers maar met coaches en zelfsturende teams. Elk team bestaat uit 3 à 4 mensen en krijgt totale controle over de projecten die hen worden toebedeeld. Enkel de deadline ligt vast. Als er problemen zijn of als mensen met onzekerheden zitten kunnen ze altijd terecht bij de coach, maar het zijn de mensen zelf die de touwtjes uiteindelijk in handen hebben."

Werken met millennials
"Millennials verwachten nu eenmaal veel van hun werkgevers"

"Ik vind het belangrijk om in te zetten op een vooruitstrevende organisatie. Door de aard van onze service werken we doorgaans met millennials, en millennials verwachten nu eenmaal veel van hun werkgevers. Zij kiezen voor wie ze willen gaan werken, ze worden niet meer gekozen. En ze zijn heel kieskeurig in het beslissen over waar ze hun waardevolle tijd willen investeren: ze zullen zelden iets doen zonder doel en zingeving."

"We proberen onze mensen dus geregeld in de watten te leggen met leuke activiteiten en sterke initiatieven met een maatschappelijk raakvlak. Zo zijn we momenteel op zoek naar een kok die een paar keer per week biologisch voor ons kan komen koken. Het zijn die kleine dingen die echt een enorme meerwaarde creëren voor je team."

Werken van op afstand
"Een satellietkantoor wordt geplaagd door structurele uitdagingen"

"We hebben een sterk creatief team in Bulgarije, al hadden we hen liever gewoon in België gehad. Een satellietkantoor wordt geplaagd door structurele uitdagingen. Zo is alle communicatie digitaal, wat sneller voor misverstanden zorgt, en verliezen we ook een deel van de bedrijfscultuur waarop StoryMe gebouwd is. Elke maand gaan we naar daar met ons creatief team omdat ik er veel belang aan hecht dat we elkaar in het echt zien. ik hoop echt dat dat volstaat."

"De corporatefabriek schuilt natuurlijk wel achter elke hoek, maar we proberen om onze start-upmentaliteit te behouden aan de hand van dat blijvend, extreem vertrouwen in onze mensen. Je moet echt ‘Doe maar!’ kunnen zeggen tegen je medewerkers. Ik vertrouw erop dat iedereen in ons team opstaat met de motivatie om hard te werken."

Flexibiliteit en vrijheid

"We proberen constant manieren te vinden om mensen flexibiliteit en vrijheid te gunnen. We hebben een thuiswerkdag voor iedereen ingevoerd, maar voelen dat er vervreemding ontstaat in het team. Het pure plezier van elkaar te zien en in een vingerknip samen creatief te kunnen brainstormen gaat verloren."

"Onze mensen ontbijten samen of gaan sporten over de middag en na het werk. Die dingen vallen weg als iedereen op een ander moment op kantoor is. Ik vind het jammer dat we thuiswerk weer moeten afbouwen, want ik wil mijn mensen zoveel mogelijk vrijheid gunnen. Ze mogen echt niet het gevoel krijgen dat ik hen wil controleren, maar initiatieven die onze cultuur in het gedrang brengen moeten eruit."

Gedrevenheid over de landsgrenzen heen

"Een laatste struikelblok in onze zoektocht naar schaalbaarheid is het uitwisselen van feedback. Daarom hebben we in Polen een eigen IT-platform uitgebouwd om ons daartegen te wapenen. Waar we vroeger nog zes weken nodig hadden voor een videoproject, doen we het momenteel al in drieënhalf."

"Op die manier zijn we er in geslaagd om die no bullshit-mentaliteit en die gedrevenheid te schalen over de landsgrenzen heen. We geven onze mensen de juiste werktuigen en creëren een omgeving die hen toelaat om hun ding te doen, maar we verwachten ook veel van hen. Mensen zijn en blijven de motor achter je bedrijf, en wij zorgen ervoor dat we altijd de juiste mensen aan boord halen, of dat nu in Gent, Brussel, Bulgarije, Singapore, het Verenigd Koninkrijk of Zweden is."

Ondernemen met een Hoek Af

Lorenzo Bown is één van de ondernemers die terug te vinden is in het Hoek Af-boek van Eric Kenis. Hoek Af organiseert ook regelmatig workshops en roadshows vol leerinhouden vanuit de expertise van ondernemers met een hoek af.

Om op de hoogte te blijven van de Hoek Af experiences, kunt u terecht op www.hoek-af.be/roadshow

Hebt u ook een Hoek Af?

Droomt u ervan om uw eigen zaak te starten en zelfstandige te worden?