Starters

5 augustus 2019

Do's-and-don'ts voor startende ondernemers

Een eigen zaak, daar droomt u al even van. Voorlopig durfde u de stap nog niet zetten? Twijfel en angst zijn volkomen normaal. Het is kwestie van de juiste start te nemen. Deze do’s-and-don’ts zetten u alvast goed op weg.

1. Luisteren, luisteren, luisteren

Leg uw oor te luister en win zoveel mogelijk informatie in. Praat uitgebreid met uw bankier, stel veel vragen aan professionals uit de sector en ga te rade bij experts in domeinen waar u zelf minder over weet.

En misschien wel het allerbelangrijkste: wissel ideeën uit met andere ondernemers. Hun ervaringen en bevindingen zijn enorm leerrijk.

Tip:

Vrees niet dat iemand anders met uw idee aan de haal gaat. Erover praten levert in de eerste plaats heel veel op: inzichten, nieuwe ideeën, potentiële samenwerkingen, … 

2. Zet uw klant voorop

Customer centricity is ‘in’. Verplaats uzelf zoveel mogelijk in de leefwereld van uw klanten. Leer hun noden en verwachtingen kennen en pas u aan. Zo differentieert u uw onderneming van de concurrentie én speelt u in op wat de klant wil. Dat zorgt voor tevreden klanten en dat worden op hun beurt trouwe klanten.

3. Mik niet op de hele wereld

Niet iedereen kan uw klant zijn. Hoe breder u gaat, hoe moeilijker het wordt om mensen goed te bereiken. Lijn uw doelgroep goed af en speel in op de noden en verwachtingen van die groep.

4. Werk met doelstellingen

Houd haalbare doelen voor ogen, zodat u een richting hebt om naar te werken. En maak ze concreet. Bijvoorbeeld: een bepaalde omzet halen voor een vastgelegde datum of uw klantenbestand over een bepaalde periode verdubbelen. Koppel deze doelen ook meteen aan uw businessplan, waarin u uw algemene doelstelling beschrijft. Weet dat heroriënteren en doelen bijstellen een deel van het proces is.

5. Durf te falen en leer eruit

De grootste rem op ondernemerschap is faalangst. De vrees dat het zal mislukken. Toch zeggen veel geslaagde ondernemers dat zij eerst enkele mislukkingen achter de rug hadden, voor ze successen boekten. Sterker zelfs: innovaties en vooruitgang komen voort uit proberen en mislukken.

Tip:

Het is een goed idee om na te denken over verzekeringen. Ze bieden bescherming en besparen u heel wat kopzorgen.

Geniet van iedere stap

Gelukkige ondernemers zijn succesvolle ondernemers. Het is een overtuiging die steeds populairder wordt. Uw passie volgen, is de grootste motivatie, en dat straalt af op klanten en eventuele werknemers.

Ga voor de juiste prijszetting

Met uw zaak wil u in de eerste plaats doen waar u gelukkig van wordt. Toch is er ook een financiële realiteit. Om uw onderneming draaiende te houden, is een gezond financieel evenwicht nodig. Ken daarom het break-even punt: hoeveel inkomsten hebt u nodig om de basiskosten te dekken?

 

Het sleutelwoord is marge. Dat is het verschil tussen de verkoopprijs van uw product of dienst en de productiekost. Hoe kleiner uw marge, hoe groter uw verkoopvolume moet zijn. Het is voor beginnende ondernemingen dus riskant om te kleine marges te hanteren. Aan de andere kant wil u ook geen te grote marge inbouwen, want dat betekent dat u hogere prijzen hanteert. Vindt het juiste evenwicht tussen kosten en inkomsten, beperk de kortingen en optimaliseer uw verkoopprijs.

Een laatste, absolute do voor beginnende ondernemers